Zbliża się sprawdzian, trzeba oddać prace domową, czeka wypracowanie itp. Uczeń ma zadania do wykonania, ale stara się ich uniknąć lub o nich zapomina. W tym wpisie o skutecznym (i przyjaznym) zadawania uczniom zadań i przypominaniu o ich wykonaniu.
- Kryteria sukcesu
Po pierwsze – określenie kryteriów sukcesu. Jeśli uczeń wie, czego się od niego oczekuje, to łatwiej mu się zabrać za wykonanie zadania. Polecenia dawane uczniom muszą być jasne i przez nich dokładnie zrozumiane.
- Dlaczego przypominanie?
Warto zapowiedzieć, czemu służy przypominanie przez nauczyciela uczniom o wykonaniu zadania. Celem jest zmobilizowanie ucznia, a nie straszenie konsekwencjami.
Nie powinno być za częste, trzeba ustalić plan przypominania. Jeśli uczniowie będą go znali, to nie odbiorą przypominania jako sprawdzania i upominania. Można zapytać uczniów o ich stosunek do przypominania Czy uważają, że przypomnienia są negatywne, neutralne czy pozytywne, czy im pomagają, czy przeszkadzają?
- Plan pracy i terminy.
Korzystne jest zrobienie wraz z uczniami planu wykonywania zdania – kiedy i ile czasu poświęcają na jego wykonanie. Pomaga określenie czasu, który zdaniem nauczyciela powinien uczeń przeznaczyć na wykonanie zadania. Jeśli uczniowi nie uda się wykonać zadania w określonym przez nauczyciela czasie, to nauczyciel może mu zaproponować konsultacje w tej sprawie. Możliwe, że uczeń nieefektownie podchodzi do pracy i zamiast się nad nią skupić, bezproduktywnie spędza nad nią czas. Nauczyciel może zapytać ucznia, jak się uczył i wykonywał zadanie, Wskazówki dorosłego – jak się uczyć – mogą pomóc uczniowi.
Szczególnie potrzebny jest plan przy powtarzaniu do egzaminu, wtedy rozpisanie zadań w czasie może być bardzo pomocne.
- Sposoby przypominania
– Zapisywanie (w kalendarzu lub w zeszytach) kryteria sukcesu do zadania i termin oddania pracy.
– Karteczki samoprzylepne rozdawane uczniom z przypomnieniem o konieczności wykonania zadania.
– Wysyłanie maili z przypomnieniem
- Cel pracy
Znacznie lepiej zabrać się do wykonania zadania, gdy widzi się jego sens. Dlatego dobrze jest wytłumaczyć uczniom, dlaczego mają wykonać dane zadanie, czego ona ich nauczy, jakie będą mieli korzyści.
W przypomnieniu dobrze jest unikać słowa: „musisz” oraz straszenia konsekwencjami w razie niewykonania przez ucznia pracy. Chodzi o to, aby uczeń sam wiedział i chciał wykonać pracę, a przypomnienie odbierał jako gest w jego stronę ze strony dorosłego.
- Wybór
Jeśli nauczyciel daje uczniom zadania do wyboru, to jest to wielka zachęta do wykonania zadania. Samodzielny wybór mobilizuje do pracy.
- Pomoc
Zapowiedź pomocy ze strony nauczyciela, daje uczniowi poczucie bezpieczeństwa i gwarantuje, że nauka staje się wspólną sprawą ucznia i nauczyciela. Nauczyciel nie chce przyłapać ucznia na braku pracy lub na błędzie, ale chce mu pomóc w nauce.
Dobrze też działa umożliwienie dokonania poprawy pracy, wtedy pierwsza wersja może być tylko próbą przed ostatecznego wykonaniem zadnia.
Inspiracja artykułem Jennifer Davis Bowman
https://www.edutopia.org/article/student-reminders
0 komentarzy