Dalszy ciąg badań edukacyjnych prowadzonych w USA. Czy AI pomaga w nauczaniu?
W badanie z 2024 roku uczestniczyło około 1000 uczniów ze szkół średnich. Brali oni udział w lekcji matematyki, a następnie rozwiązywali zadania związane z tematem lekcji. Część uczniów uczyła się tradycyjnie (notatniki, podręczniki), a część miała dostęp do podstawowej wersji ChatGPT lub do specjalnego pakietu „tutora”, który został opracowany przy pomocy nauczycieli klasowych.
Wyniki były triumfem technologii — aż do momentu, w którym przestały nim być.
Uczniowie korzystający z technologii uzyskali od 48 procent do 127 procent lepsze wyniki niż ich rówieśnicy bez technologii. Ale, gdy powtórzono test z założeniem korzystania tylko z tradycyjnych metod wyniki testów uczniów, którzy korzystali z podstawowej wersji ChatGPT, spadły tak gwałtownie, że uzyskali 17 procent niższy wynik niż ich rówieśnicy, którzy polegali na długopisie i papierze.
Badacze uważają, że uczniowie używający technologii często przeskakiwali prosto do odpowiedzi i nie prowadzali potrzebnego rozumowania.
Kojarzy mi się to z używanie GPS. Jeśli go zabraknie wielu jego użytkowników nie umie sobie poradzić z odnalezieniem drogi. Podobnie jest z używaniem kalkulatora, przy jego używaniu zapominamy jak się dodaje liczby w pamięci lub pisemnie.
Korzystałam z artykułu: https://www.edutopia.org/article/the-10-most-significant-education-studies-of-2024?utm_content=linkpos1&utm_campaign=website&utm_medium=email&utm_source=research-newsletter