Joanna Walczak nauczycielka matematyki w szkole średniej opowiedziała mi zdarzenie z jednej z ostatnich jej lekcji.
Mimo, że był to dopiero wrzesień, uczniowie byli zmęczeni i zaangażowanie w lekcję siadło. Joanna próbowała apelować o uwagę uczniów, ale nie przyniosło to efektu. Wtedy poprosiła uczniów, aby wstali, okrążali sale i na dany sygnał zmieniali kierunek biegu.
Po chwili uczniowie wraz z nauczycielką powrócili do nauki i to z większą uwagą. Na koniec lekcji uczniowie zapytani, co im się w lekcji podobało, wszyscy jako pierwsze wymienili przerwę na ruch.
Liczne badania edukacyjne pokazują, że robienie przerw, a szczególnie ruchowych daje świetne efekty. Pisałam o tym w poprzednim tygodniu.
Nowe badania (Uniwersytet Karoliny Północnej w Greensboro) wykazały, że uczniowie, którzy przed testem wykonują intensywne ćwiczenie ruchowe, osiągają znacznie lepsze wyniki. Odkryto również, że po intensywnym wysiłku uczniowie popełniają znacznie mniej błędów.
Finlandia, Estonia i Szwecja stosują już powszechnie więcej ruchu w czasie lekcji. W Finlandii na 45 minut zajęć lekcyjnych przypada 15-minutowe przerwy na ćwiczenia lub zabawę ruchową.
Nauczycielom często szkoda czasu na ćwiczenia ruchowe. Dlatego warto opracować zestaw ćwiczeń zajmujących nie tak dużo czasu, mogą to być: unoszenie kolan, pajacyki, wypady i przysiady.
Uczniowie mają lekcje wychowania fizycznego, jednak w tym artykule bardziej chodzi o przerwy na ruch podczas lekcji przedmiotowych.
Łatwiej jest wprowadzić ruch w klasach szkoły podstawowej, ale jak widać na przykładzie Joanny Walczak, można również organizować ruch w klasach ponad podstawowych i cieszy się on uznaniem uczniów.
Należy zwrócić uwagę, aby ruch nie zmieniał się w rywalizacje, na przykład – kto zrobi więcej pompek, wtedy jest zniechęcający, szczególnie dla uczniów z mniejszą kondycja fizyczną.
Za moich uczniowskich czasów praktykowana była gimnastyka śródlekcyjna. Szczególnie w klasach młodszych, w szkole średniej już zanikła. Można byłoby do niej powrócić, szczególnie, gdy zaplanowane ćwiczenia byłyby dla uczniów atrakcyjne. Powinny być naturalna częścią lekcji.
Ciekawym pomysłem może być oddanie organizacji ćwiczeń w ręce uczniów, można wyznaczyć osoby, które kolejno będą prowadziły taką przerwę na ruch podczas lekcji.
Nauczyciele wychowania fizycznego na pewno mogą podrzucić pomysły na ćwiczenia.
Inspiracja artykułem: https://www.the74million.org/article/jumping-jacks-lunges-and-squats-and-better-test-scores/
0 komentarzy