Nauczyciel w przyszłości dyrektorem

Dyrektor szkoły musi mieć doświadczenie nauczycielskie. Najlepiej jeśli nadal prowadzi lekcje z uczniami. Dzięki temu lepiej rozumie proces nauczania i swoich nauczycieli i może efektywnie im pomagać. W tym wpisie, co pomaga nauczycielowi, który obejmuje stanowisko dyrektora szkoły.

Z mojego doświadczenia wynika, że osoby, które nigdy nie uczyły w szkole rzadko  potrafią zrozumieć realia szkolne. Nawet osoby, które przestały nauczać, szybko przestają widzieć szkołę w jej realnych wymiarach.

Nie wystarczają ukończone studia i kursy pedagogiczne, nauczycielem się staje w ramach praktykowania nauczania, przeżywania sukcesów i porażek. Ten proces nie może być uzyskany za „sucho”, podobnie jak nie można nauczyć się pływania bez wody.

Stawanie się nauczycielem nie jest łatwe, jesteśmy narażeni na popełnianie błędów, porażek i wiele wątpliwości. Dlatego towarzyszenie nauczycielom ze strony dyrektora/nauczyciela jest bezcenne. Dyrektor pierwszym nauczycielem w szkole.

oświacie bywają takie trendy, które preferują dyrektora managera. Jednak badania edukacyjne (profesora Johna Hattiego) pokazują, że taki dyrektor ma tylko nieznaczny wpływ na pracę szkoły, w porównaniu z dyrektorem, który jest czynnym nauczycielem uczestniczącym w doskonaleniu.

Lisa Hanifan w swoim artykule na portalu Edutopia dzieli się pięcioma sposobami, jakie przygotowują nauczyciela do pełnienia w przyszłości roli dyrektora szkoły.

  1. Udział w wielu projektach

Aktywne uczestnictwo nauczyciela w wielu projektach w czasie pracy w szkole.

To przygotowuje nauczyciela do późniejszego (gdy zostanie dyrektora) planowania projektów w szkole. Aktywne zaangażowanie w inicjatywy szkolne i lokalne daje nauczycielowi świetne doświadczenie, pomaga też w praktykowaniu współpracy z innymi nauczycielami i z kolegami z różnych środowisk, rozszerza sieć kontaktów, co tworzy nowe możliwości.

  1. Uczenie się od innych

Uczyć można się na dobrych przykładach, ale też na kiepskich. Pamiętając nasze czasy szkolne, gdy zostajemy nauczycielami, staramy się naśladować naszych dobrych nauczycieli i popełniać błędów tych kiepskich naszych nauczycieli. Tak samo jest, gdy obserwujemy pracę dyrektora, a potem gdy sami obejmujemy stanowisko, staramy się postępować tak, jak skuteczni dyrektorzy i nie naśladować działań tych mało skutecznych.

Na przykład, jeśli mamy dyrektora unikającego trudnych rozmów, to możemy zaobserwować, jaki to ma zgubny wpływ na relacje w szkole. Można zdać sobie sprawę z wagi rozwiązywania problemów, które mogą się pojawiać w przyszłości za naszego dyrektorowania.

Przyszli dyrektorzy nie powinni lekceważyć nieskutecznych lub negatywnych doświadczeń. Zamiast tego powinni zapamiętać i wykorzystać tę wiedzę, aby pomóc kształtować własne wartości i praktykę.

  1. Wyznaczanie i monitorowanie celów.

Pozycja dyrektora związana jest z wieloma zadaniami i dużą za nie odpowiedzialnością. Bardzo ważne jest stawianie sobie celów i planowanie.

Można do tego się wdrożyć przed objęciem stanowiska.

Nauczyciel może określać dla siebie cele, zapisywać, to co się udaje, a co nie. Mogą to być krótkoterminowe cele lub długoterminowa wizja. Kluczowe jest monitorowanie osiągania celów i świętowanie sukcesów. To uczy takiej praktyki dyrektorskiej w przyszłości. Dziennik, który można zacząć prowadzić będzie pomocny w podnoszenia na duchu w czasach niepewności i zwątpienia w siebie.

  1. Skupienie się na uczniach

Szkoła jest przede wszystkim dla uczniów – nie chodzi o nauczyciela, chodzi o uczniów. To trudna prawda, gdyż jednocześnie praca nauczyciela jest jego pracą i jego życiem. Sprawa polega na stawianiu spraw uczniów ponad swoimi. W roli dyrektora może to procentować uwzględnianiem spraw uczniów i nauczycieli ponad innymi sprawami. Można nauczyć się, odkładać na bok swoje własne sprawy, aby wysłuchać innych.

Ważna jest umiejętność zatrzymywania się i refleksji, aby rozważyć wszystkie opcje w obliczu trudnych decyzji. Kluczowe jest kierowanie się w pracy wartościami, bycie zrównoważonym, niereagującym spontanicznie dyrektorem – iść powoli, aby iść szybko.

  1. Przygotowanym do roli przywódcy. 

Prowadzenie szkoleń dla nauczycieli pomaga lepiej przygotować się do roli dyrektora szkoły. Jest to dobry pierwszy krok w kierunku przywództwa. Daje możliwość kształcenia umiejętności współpracy z nauczycielami i przekazywanie im wartościowych treści edukacyjnych i zachęcanie ich do podejmowana wyzwań.

Inspiracja artykułem Lisa Hanifan

https://www.edutopia.org/article/moving-teaching-school-leadership

 

0 komentarzy