Dyrektor szkoły musi mieć doświadczenie nauczycielskie. Najlepiej jeśli nadal prowadzi lekcje z uczniami. Dzięki temu lepiej rozumie proces nauczania i swoich nauczycieli i może efektywnie im pomagać. W tym wpisie, co pomaga nauczycielowi, który obejmuje stanowisko dyrektora szkoły.

Z mojego doświadczenia wynika, że osoby, które nigdy nie uczyły w szkole rzadko potrafią zrozumieć realia szkolne. Nawet osoby, które przestały nauczać, szybko przestają widzieć szkołę w jej realnych wymiarach.
Nie wystarczają ukończone studia i kursy pedagogiczne, nauczycielem się staje w ramach praktykowania nauczania, przeżywania sukcesów i porażek. Ten proces nie może być uzyskany za „sucho”, podobnie jak nie można nauczyć się pływania bez wody.
Stawanie się nauczycielem nie jest łatwe, jesteśmy narażeni na popełnianie błędów, porażek i wiele wątpliwości. Dlatego towarzyszenie nauczycielom ze strony dyrektora/nauczyciela jest bezcenne. Dyrektor pierwszym nauczycielem w szkole.
oświacie bywają takie trendy, które preferują dyrektora managera. Jednak badania edukacyjne (profesora Johna Hattiego) pokazują, że taki dyrektor ma tylko nieznaczny wpływ na pracę szkoły, w porównaniu z dyrektorem, który jest czynnym nauczycielem uczestniczącym w doskonaleniu.
Lisa Hanifan w swoim artykule na portalu Edutopia dzieli się pięcioma sposobami, jakie przygotowują nauczyciela do pełnienia w przyszłości roli dyrektora szkoły.
- Udział w wielu projektach
Aktywne uczestnictwo nauczyciela w wielu projektach w czasie pracy w szkole.
To przygotowuje nauczyciela do późniejszego (gdy zostanie dyrektora) planowania projektów w szkole. Aktywne zaangażowanie w inicjatywy szkolne i lokalne daje nauczycielowi świetne doświadczenie, pomaga też w praktykowaniu współpracy z innymi nauczycielami i z kolegami z różnych środowisk, rozszerza sieć kontaktów, co tworzy nowe możliwości.
- Uczenie się od innych
Uczyć można się na dobrych przykładach, ale też na kiepskich. Pamiętając nasze czasy szkolne, gdy zostajemy nauczycielami, staramy się naśladować naszych dobrych nauczycieli i popełniać błędów tych kiepskich naszych nauczycieli. Tak samo jest, gdy obserwujemy pracę dyrektora, a potem gdy sami obejmujemy stanowisko, staramy się postępować tak, jak skuteczni dyrektorzy i nie naśladować działań tych mało skutecznych.
Na przykład, jeśli mamy dyrektora unikającego trudnych rozmów, to możemy zaobserwować, jaki to ma zgubny wpływ na relacje w szkole. Można zdać sobie sprawę z wagi rozwiązywania problemów, które mogą się pojawiać w przyszłości za naszego dyrektorowania.
Przyszli dyrektorzy nie powinni lekceważyć nieskutecznych lub negatywnych doświadczeń. Zamiast tego powinni zapamiętać i wykorzystać tę wiedzę, aby pomóc kształtować własne wartości i praktykę.
- Wyznaczanie i monitorowanie celów.
Pozycja dyrektora związana jest z wieloma zadaniami i dużą za nie odpowiedzialnością. Bardzo ważne jest stawianie sobie celów i planowanie.
Można do tego się wdrożyć przed objęciem stanowiska.
Nauczyciel może określać dla siebie cele, zapisywać, to co się udaje, a co nie. Mogą to być krótkoterminowe cele lub długoterminowa wizja. Kluczowe jest monitorowanie osiągania celów i świętowanie sukcesów. To uczy takiej praktyki dyrektorskiej w przyszłości. Dziennik, który można zacząć prowadzić będzie pomocny w podnoszenia na duchu w czasach niepewności i zwątpienia w siebie.
- Skupienie się na uczniach
Szkoła jest przede wszystkim dla uczniów – nie chodzi o nauczyciela, chodzi o uczniów. To trudna prawda, gdyż jednocześnie praca nauczyciela jest jego pracą i jego życiem. Sprawa polega na stawianiu spraw uczniów ponad swoimi. W roli dyrektora może to procentować uwzględnianiem spraw uczniów i nauczycieli ponad innymi sprawami. Można nauczyć się, odkładać na bok swoje własne sprawy, aby wysłuchać innych.
Ważna jest umiejętność zatrzymywania się i refleksji, aby rozważyć wszystkie opcje w obliczu trudnych decyzji. Kluczowe jest kierowanie się w pracy wartościami, bycie zrównoważonym, niereagującym spontanicznie dyrektorem – iść powoli, aby iść szybko.
- Przygotowanym do roli przywódcy.
Prowadzenie szkoleń dla nauczycieli pomaga lepiej przygotować się do roli dyrektora szkoły. Jest to dobry pierwszy krok w kierunku przywództwa. Daje możliwość kształcenia umiejętności współpracy z nauczycielami i przekazywanie im wartościowych treści edukacyjnych i zachęcanie ich do podejmowana wyzwań.
Inspiracja artykułem Lisa Hanifan
https://www.edutopia.org/article/moving-teaching-school-leadership
0 komentarzy