4 strategie przygotowania uczniów do zdawania testów

Dlaczego tak czasami bywa, że uczniowie znają materiał, a źle wypadają na teście?

Dustina Pereza w swoim artykule pokazuje cztery strategie – w jaki sposób przygotować uczniów do testów.

Jego zdaniem najczęstsze powody złych odpowiedzi na testach nie dotyczą przedmiotowej wiedzy uczniów, częściej jest to: nieprawidłowe odczytania pytania w teście; pokusa zgadywania, a nie myślenia; brak znajomości specyficznego dla testu słownictwa; pośpiech w wykonywaniu testu i  błędne dopasowanie pytania do odpowiedzi.

Dustina Pereza opracował cztery strategie, które nie tylko pomagają uczniom poprawić wyniki na testach, ale także rozwijają umiejętność krytycznego myślenia.

I. Zasłonięcie wyboru odpowiedzi.

Polecić uczniom zakrycie proponowanych odpowiedzi i zostawić tylko widoczne pytanie. Uczniowie samodzielnie odpowiadają na zadane pytanie, a dopiero potem zaglądają do odpowiedzi i dopasowują swoją odpowiedź.

Dla uczniów trudne jest wybranie prawidłowej odpowiedzi z szeregu proponowanych, które wszystkie wydają się dobre. Ta strategia powoduje, że uczniowie przejmują kontrolę nad pytaniem i zaczynają myśleć.

II. Wyodrębnić słowa kluczowe

Uczniowie zapisują kluczowe terminy zawarte w pytaniu lub zakreślają je flamastrem. Można też zaproponować uczniom zapisanie pytania w prostszy sposób.

Ta strategia zapewnia prawidłowe zrozumienie pytania i zmniejsza potrzebę ponownego czytania pytania lub jego fragmentu. Zaznaczania kluczowych słów trzeba uczniów nauczyć, można to zrobić klika razy razem z nimi, aby zrozumieli o co chodzi.

III. Eliminacja błędnych odpowiedzi

Polega na skreśleniu ewidentnie błędnych odpowiedzi i pozostawienie tylko tych, które wydają się prawidłowe. Skupienie się na pozostałych opcjach i uzasadnienie poprawnej. Następnie wybranie jednej z nich

Łatwiejsza jest praca nad mniejszą liczbą odpowiedzi.

Testy są często tak projektowane, aby odpowiedzi były zbliżone do poprawnej, lekko od niej tylko odbiegające niej lub nawet zawierają poprawne informacje, ale odpowiadające na inne pytanie.

Kiedy uczniowie uczą się eliminacji nieprawidłowych odpowiedzi, pomaga im to skupić się na mniejszej liczbie możliwości.

IV. Używanie słownictwa stosowanego na testach

Uczniowie często źle rozumieją pytania, dzieje się to dlatego, że nie rozumieją używanego słownictwa. Można zapisywać różne pojęcia na tablicy, aby uczniowie się z nimi oswoili lub łączyć je z sygnałem wizualnym. Taki sygnał wzmacnia reprezentacją znaczenia słowa.

Przygotowując uczniów do testu, można zadać im pytanie o zrozumienie zwartych w pytaniu słów. To może spowodować mniej nieporozumień.

Inspiracja artykułem Dustina Pereza

https://www.edutopia.org/article/4-test-taking-strategies-that-help-students-show-what-they-know

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *