W nauczaniu zdalnym, gdy kontakt z uczniem jest bardzo utrudniony, nauczyciel nie wie, na ile uczniowie są zaangażowani w naukę i na ile jego metody nauczania są efektywne.

Dwa sposoby na przekonanie się o tym:

  • Rozmowy z uczniami na temat uczenia się
  • Rozmowy z uczniami na temat nauczania

Artykuł można przeczytać również pod linkiem

https://osswiata.ceo.org.pl/2021/02/09/co-sadzisz/

Jedna strona czytania

 

W nauczaniu zdalnym, gdy kontakt z uczniem jest bardzo utrudniony, nauczyciel nie wie, na ile uczniowie są zaangażowani w naukę i na ile jego metody nauczania są efektywne.

Warto włączyć uczniów w planowanie lekcji i w wybór metod nauczania. Można to zrobić poprzez zadawanie uczniom pytań.

  • Rozmowy z uczniami na temat uczenia się.

Dzięki nim pokazujemy uczniom, że cenimy ich zdanie i bierzemy pod uwagę ich doświadczenia. To z kolei pomaga uczniom we wzięciu odpowiedzialności za własne uczenie się i zwiększa ich zaangażowanie w naukę.

Przed podjęciem rozmowy, powinniśmy wytłumaczyć uczniom, dlaczego zadajemy te pytania, po co są potrzebne odpowiedzi. Możemy wytłumaczyć uczniom, że pracujemy nad doskonaleniem nauczania, staramy się być lepszymi nauczycielami. A przede wszystkim, że liczymy na ich pomoc.

Przykłady pytań:

  • Co było dla ciebie w lekcji łatwe/trudne i dlaczego?
  • Co zwykle dzieje się z tobą , gdy ………..?
  • Co najlepiej pomaga ci w uczeniu się podczas lekcji?
  • Po czym poznasz, że nauczyłeś się tego, co zakładaliśmy?
  • Kiedy jesteś zadowolony ze swego uczestnictwa w lekcji?
  • Do czego przyda ci się to, czego się uczyliśmy?

Ważne jest, aby uczniowie widzieli, że nauczyciel wykorzystuje ich odpowiedzi do planowania następnych lekcji, warto w czasie następnych lekcji odwołać się do wskazówek przekazanych przez uczniów. Wtedy nauczanie staje się wspólną sprawą nauczyciela i uczniów.

  • Rozmowy z uczniami na temat nauczania

Chodzi o pytania dotyczące sposobów prowadzenia lekcji przez konkretnego nauczyciela.

Nie jest łatwo skonfrontować się z opiniami uczniów na własny temat. W tych pytaniach musimy zachować anonimowość uczniów, aby móc uzyskać szczerą odpowiedź. Dzięki odpowiedziom uczniów możemy dowiedzieć się, czego powinniśmy unikać, a co przynosi dobre efekty

Przykładowe pytania: .

  • Co z tego, co Wam proponuję pomaga Ci się uczyć?
  • Co lubisz, a czego nie lubisz na lekcjach z tego przedmiotu?
  • Kiedy czujesz się bezpiecznie, a kiedy nie?
  • Jakie aktywności szczególnie lubisz podczas lekcji?
  • Gdybyś miał /a magiczną różdżkę, co byś zmieniła w związku z lekcjami z tego przedmiotu?

 

Warto spróbować! Nawet, od uczniów w młodszych klasach można otrzymać ciekawe i inspirujące odpowiedzi.

W ten sposób budujemy partnerstwo pomiędzy uczniami i nauczycielem i angażujemy uczniów w nauczanie.