20 pomysłów na rozpoczęcie roku szkolnego, szczególnie przydatne, gdy rozpoczynamy rok z nową klasą.

- List powitalny
List może być do ucznia, ale też do jego opiekunów, może być papierowy lub mailowy. Nie zawsze jest taka możliwość, ale jest to jeden z lepszych pomysłów.
W liście: powitanie uczniów, przedstawienie się nauczyciela, podanie podstawowych informacji o tym, czego można się spodziewać w pierwszych dniach szkoły i kontakt do nauczyciela. Można dodać kilka ciekawostek o sobie.
Taki list pomaga złagodzić stres związany z pierwszym dniem szkoły, ponieważ uczniowie wiedzą, czego się spodziewać i mają pewne pojęcie o tym, kto będzie ich uczył.
- Informacje na stronie
Warto na stronie szkoły lub klasy publikować plan zajęć lekcyjnych i zapowiedzieć, że będą się również pojawiały informacje, np. o pracach domowych, terminach, wycieczkach itp.
Może to być również miejsce, gdzie publikowane są cele lekcji i kryteria sukcesu.
- Komunikacja
Informacje na stronie szkoły nie zawsze są czytane, nie ma sensu gniewać się na to na rodziców uczniów, bo to nie zmieni sytuacji. Można przyzwyczaić rodziny uczniów do krótkich maili informacyjnych. Te krótkie liściki mogą zawierać informację o lekcji, o udziale w niej uczniów, o planach na następne lekcje, o terminach sprawdzianów, Może też pojawić się zachęta do kontaktu i do zadawania pytań. Udzielanie informacji (przed), buduje zaufanie i oszczędza też czas na odpowiadanie na indywidualne pytania.
Szczególnie korzystne jest zamieszczanie pozytywnych wiadomości o uczniach tak szybko, jak to możliwe, aby przyzwyczaić rodziców do tego, że wiadomość dla rodziców na temat ich dziecka jest czymś pozytywnym.
- Procedury i zwyczaje
Najlepiej je wprowadzać na początku roku. Może to być procedura wchodzenia do klasy, sprawdzania pracy domowej, wypełnianie „wyjściówek” albo sposobu zadawania pytań itp. Warto poświęcić czas na dokładne przećwiczenie procedury krok po kroku, omówienie powodów jej wprowadzenia i uzyskanie opinii od uczniów na temat tego, jak się u nich ona sprawdza. Jeśli uczniowie wiedzą, dlaczego wprowadzana jest dana procedura i zgadzają się na nią, to jest większa szansa, że będą się do niej stosować. - Oczekiwania i zasady
Też powinny być określone na początku roku. Im mniej zasad, tym lepiej, tylko te zasady, które na pewno będą respektowane. Często zasady są zbyt ogólnikowe, np. „szczerość”. Warto razem z uczniami podać przykłady szczerości w zachowaniu ucznia lub poprosić uczniów, aby takie przykłady podali. Nie wystarczy tylko przedstawić zasady np. pisemnie. - Poznanie się
Na początku nowego roku wielu uczniów nie czuje się komfortowo w klasie. Warto zrobić kilka ćwiczeń, aby uczniowie się poznali. Można zadać pytanie (nie za bardzo osobiste) na które uczniowie odpowiedzą w parach, na przykład: „Gdybyś mógł mieć dowolne zwierzę w domu, jakie byś wybrał i dlaczego?” lub „Jaka jest Twoja ulubiona przekąska” lub „Jakiej muzyki słuchasz?”. Pary warto zmieniać, aby uczniowie mieli okazję rozmawiać z wieloma uczniami. - Budowanie społeczności
Na początku roku warto podjąć działania budujące społeczność. Dużo pracy w parach i grupach, aby uczniowie mogli się poznać.
- Planowanie
Warto przeznaczyć jeden dzień na planowanie całego tygodnia pracy. Potem w planach można wprowadzić zmiany, ale dzięki planowaniu jest się przygotowanym i jest mniej zaskoczeń, co czyni pracę bardziej komfortową. - Skupienie się na prawdziwych problemach.
Można odróżnić problem od czegoś, co tylko powoduje irytację. Jeśli jest to tylko irytacja, to można świadomie ją zignorować. Wtedy zastaje więcej czasu na rozwiązywanie prawdziwych problemów. - Dziennik pomysłów
Warto prowadzić zapisy nowych i dobrych pomysłów, one szybko ulatują z pamięci. Do zapisanych można w każdej chwili wrócić i je wykorzystać. Szczególnie przydaje się przeglądanie dziennika pomysłów, gdy planuje się nowy rok szkolny.
- Możliwość wyboru.
Jak najwięcej możliwości wyboru dla uczniów. Jeśli uczniowie coś wybierają, to potem z większym zaangażowaniem to realizują i wzrasta ich poczucie odpowiedzialności. - Losowanie miejsc do siedzenia
Można zapowiedzieć uczniom, że będą losowani do miejsc w ławkach, na przykład na tydzień. W następnym tygodniu będzie następne losowanie.
To pozwoli uczniom lepiej się poznać i kształcić umiejętność współpracy, a świadomość, że po tygodniu sytuacja się zmieni pozwoli wytrwać w układzie.
Ten sposób zapewnia możliwość pracy z dowolną osobą, co wpływa na poznanie się uczniów i przyzwyczai ich do pracy w dorosłym życiu.
- Zainteresowanie.
Każdy wie, że uczniowie lepiej się uczą, gdy są zainteresowani tematem. Można zapisywać tak zwane „haczyki” – to co może uczniów zainteresować. Może to być pytanie kluczowe, zastosowanie tematu w życiu codziennym, przypowieść itp. Ja pamiętam , że moich uczniów na lekcjach matematyki bardzo wciągały opowieści i historiach matematyków. Warto haczyki zapisywać, aby z ciągu roku móc sięgnąć do zapisów i zacząć lekcję ciekawie. Można w szkole założyć bank pytań kluczowych, który uzupełniają nauczyciele. - Razem z innymi
Co dwie głowy to nie jedna, warto rozmawiać z innymi nauczycielami, korzystać z ich pomysłów, prosić o pomoc, dzielić się własnym doświadczeniem. Od innych nauczycieli można się nauczyć najbardziej wartościowych i przetestowanych metod nauczania.
- Błędy
Kiedy popełniamy błąd warto się do niego przyznać. Wbrew pozorom nie traci się wtedy szacunku, a wręcz odwrotnie. Dzięki jawnemu popełnianiu błędu uczymy uczniów, tego, że błąd może być uczący i jest niezbędnym elementem procesu uczenia się. - Równowaga
Wiele się mówi o dobrostanie, dbanie o niego jest konieczne. Polega najczęściej na zachowaniu równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Potrzebujemy prawdziwych przerw, aby się zregenerować i zadbać o zdrowie fizyczne i psychiczne. Ważny jest czas na odpoczynek. - Dekoracje
Dekoracja klasy powinna być robiona razem z uczniami. Warto zaangażować uczniów w tworzenie i dekorowanie klasy, prezentując ich prace i prosząc o stworzenie dekoracji, które będą ich reprezentować. Wtedy sala lekcyjna staje się przestrzenią uczniów. - Informacje zwrotne
Konieczne jest udzielanie uczniom informacji zwrotnej na temat ich postępów. Można sukcesywnie uczyć uczniów oceny koleżeńskiej, aby pomagać sobie w tej kwestii.
Tak samo ważna jest informacja dla nauczyciela od uczniów. Pytanie ich o opinie – jak chcą być nauczani i pozyskiwanie informacji, gdzie są w swoim procesie uczenia się. Te informacje nauczyciel może wykorzystać do planowania nauczania i wprowadzania modyfikacji.
- Kto tu zrządzi?
Klasa jest zarządzana przez nauczyciela, to on jest osoba dorosłą i odpowiedzialną. Dlatego nie warto gniewać się na uczniów, którzy są przecież dziećmi i oczekiwać, że w każdej sytuacji zachowają się odpowiedzialnie. Partnerstwo – tak, ale nie przejęcie władzy i odpowiedzialności przez uczniów.
Inspiracja artykułem Kasey Short https://www.middleweb.com/51230/some-things-ive-learned-to-start-the-year-strong/
0 komentarzy