Kilka danych w liczbach

Przeczytałam wczoraj wydanie portalu Edutopia, w którym wspaniali autorzy: Steve Merrill i Youki Terada, przedstawiają bardzo krótko wyniki ostatnich badań edukacyjnych.

Nie mogę zrozumieć, dlaczego w Polsce nie są takie badania przeprowadzane, mimo że mamy duży Instytut Badań Edukacyjnych.
Trudno, tymczasem skorzystajmy z badań USA.

  1. Pisanie odręczne

Badanie z 2025 r. wykazało, że przedszkolaki, które pisały litery ręcznie, znacznie lepiej odczytywały tekst niż te dzieci, które pisały na klawiaturze. Zmiana ołówka na klawiaturę może wiązać się z wysokimi kosztami.
Wiele pomiarów pokazuje, że pisanie ręczne poprawia zdolność dziecka do dopasowywania liter i słów do ich dźwięków. Dzieci piszące ręcznie lepiej, o 15 punktów procentowych, rozpoznają litery niż rówieśnicy piszący na klawiaturze. Jeszcze lepsze wyniki otrzymywały dzieci piszące ręcznie w rozpoznawaniu całych wyrazów – 34 punkty procentowe.

  1. Rankingi

Wielu edukatorów sądzi, że sporządzanie rankingów wyników osiąganych przez uczniów zwiększa motywację do uczenia się. Tak nie jest. Badanie z 2024 roku pokazuje, że jest wręcz odwrotnie. Bardziej niezawodnym sposobem na zaangażowanie uczniów jest położenie nacisku na ćwiczenie, a nie na ocenianie. Lepiej skupiać się na rozwoju ucznia, a nie na rywalizacji między rówieśnikami.

  1. Informacja zwrotna

W badaniu z 2025 roku dwie grupy rozwiązywały testy. Jedna grupa otrzymywała za każdym razem informację zwrotna, a druga nie. Pierwsza grupa w testach przeprowadzonych dwa dni później otrzymała o 10% lesze wyniki.

  1. Sztuczna inteligencja

Nowe badania sugerują, że studenci (college) korzystają z narzędzi AI bardziej odpowiedzialnie (o ile w ogóle z niej korzystają) niż przewidywali nauczyciele.

anonimowym badaniu ponad 300 studentów stwierdziło, że rzadko korzysta z AI do wykonywania prac pisemnych o charakterze refleksyjnym, wymagających od nich rozważenia swoich wartości lub powiązania zdobytej wiedzy z własnym życiem. Około jedna trzecia studentów stwierdziła, że skorzystała z AI, aby poprawić szkic (37%) lub rozpocząć pracę (36%). W rzeczywistości tylko 4 z ponad 300 ankietowanych studentów stwierdziło, że przesłali pracę, która została w większości napisana przez sztuczną inteligencję. Większość studentów nadal dostrzega wartość w wygłaszaniu własnych opinii i wykorzystuje AI jako wsparcie,  a nie zastępowanie procesu refleksji.

Ja z wyników tych badań wyciągam następujące wnioski:

  1. Uczyć dzieci poprzez pisanie odręczne, a nie na klawiaturze.
  2. Nie motywować uczniów poprzez rywalizację w osiąganych wynikach.
  3. Jak najczęściej przekazywać uczniom informacje zwrotne.
  4. Zadawać uczniom prace, z poleceniem przedstawienia własnej opinii.

 

0 komentarzy