Większość osób uważa się za dobrych słuchaczy. Niestety, tak nie jest, a to w konsekwencji osłabia relacje.
W wakacje postaram się zapewnić wpisy bardziej ogólne, które mogą się przydać nie tylko w szkole. Tym razem siedem wskazówek, jak słuchać.
Często naprawdę słuchamy tylko przez chwilę, a potem szybko przechodzimy do własnych spraw. Jesteśmy nastawieni na pozyskanie informacji, które możemy użyć do dalszej konwersacji. Nie słuchamy „dla kogoś”, ale „dla siebie”.
Prawdziwe słuchanie zakłada okazywanie szacunku i tworzenie empatycznej przestrzeni.
W książce pt.: Deep Listening autorka – Emily Kasriel przedstawia osiem kroków głębokiego słuchania. Zamieniłam je na siedem wskazówek. Warto je rozważyć, jeśli chcemy naprawdę kogoś wysłuchać.
- Przestrzeń
Do prawdziwej rozmowy konieczna jest bezpieczna przestrzeń. Spokojny czas, brak zakłóceń oraz intymność. Tę przestrzeń można przygotować, zadbać o nią. Jeśli chcemy odbyć prawdziwą rozmowę, nie może ona być prowadzona w przypadkowych warunkach.
- Własne przygotowanie
Aby móc słuchać innych trzeba być wysłuchanym przez siebie samego. Jeśli jesteśmy zajęci swoimi myślami i sprawami, to nie jesteśmy w stanie słuchać innych.
Prawdziwe słuchanie wymaga od człowieka przygotowanie samego siebie. Zaczynajmy rozmowę, gdy jesteśmy na nią gotowi.
Jeśli w czasie rozmowy przychodzą nam myśli związane z innymi tematami, albo przykłady, które wydają się podobne, trzeba się powstrzymać od ich wygłaszania. Przeważnie nie są one podobne, do tego o czym mówi rozmówca, i cytowanie ich oddala rozmówcę od myślenia o sobie.
- Obecność
Na obecność składa się okazywanie zainteresowania, kontakt wzrokowy, mowa ciała i ton głosu. Ważny jest brak rozproszenie. Potrzebne jest całkowite skupienie się na rozmówcy.
- Zainteresowanie: Rozmówca powinien czuć ciekawość, empatię, szacunek i brak oceniania. Zadawanie pytań może być pomocne, gdyż rozmówca ma wtedy świadomość, że jest słuchany.
- Utrzymanie kontaktu wzrokowego. Stałe serdeczne i zachęcające spojrzenie. Skierowanie ciała w kierunku rozmówcy. Te niewerbalne sygnały pokazuje człowiekowi, że jest słuchany.
- Mowa ciała, czyli zwrócenie w stronę rozmówcy, nierozglądanie się na boki, otwarta postawa.
- Przyjazny ton głosu. Badania pokazują, że ton głosu jest tak samo ważny, jak postawa ciała.
- Cisza
Wytrzymywanie ciszy, która zapada, ona bywa potrzebna, aby rozmówca miał czas na myślenie i refleksję.
Wiele osób, gdy rozmówca milknie i zapada cisza, zaczyna komentować lub wtrąca swoje uwagi, to wybija rozmówcę z myślenia na swój temat.
- Parafraza
Sprawdzanie, czy rozmówca jest właściwie rozumiany. Można zadać pytania: Czy dobrze Cię rozumiem?; Czy chciałeś powiedzieć, że ….; Rozumiem, że cię to dotknęło, czy tak?
- Rada
Nie radzić i nie oceniać. Rady są przeważnie kulą w plot, a ocenianie zamyka rozmówcę i skłania jedynie do obrony.
Radzić jedynie na wyraźnie życzenie rozmówcy i nie obstawiać przy swojej radzie.
- Głębiej
Chodzi o to, aby lepiej zrozumieć przekaz, nie tylko bezpośredni, ale też ten przekazywany między wierszami, w tym emocje towarzyszące rozmówcy.
Zastanowienie się, co stoi za przekazem rozmówcy, dlaczego właśnie o tym mówi, jakie emocje mu towarzyszą. To może pomoc w reakcji na słowa rozmówcy i pomóc mu zrozumieć samego siebie.
W skrócie:
- Znaleźć odpowiednie miejsce i czas na rozmowę
- Odłożyć swoje sprawy na bok
- Być w pełni obecnym – wyrażać zainteresowanie, utrzymywać kontakt wzrokowy, sygnalizować zainteresowanie mową ciała, używać przyjaznego tonu.
- Pozwalać na ciszę
- Parafrazować
- Nie radzić i nie oceniać.
- Odczytać emocje i potrzeby rozmówcy.
Inspiracja artykułem Emily Kasriel
https://bigthink.com/big-think-books/deep-listening-the-8-steps-to-revitalize-any-conversation
0 komentarzy