Prawdziwa nauka ma miejsce, gdy budzi się ciekawość ucznia.
W dzisiejszym świecie przepełnionym informacjami potrzebujemy czegoś więcej niż tylko dostępu do faktów. Potrzebujemy świadomości i sensu tego, czego się uczymy. W tym wpisie wskazówki, jak nauczyciel może pielęgnować ciekawość na swoich lekcjach

Nadawanie sensu to nie tylko wyjaśnianie zagadnień, to odkrywanie, jak te wyjaśnienia pasują do tego, co obserwujemy i w co wierzymy na temat funkcjonowania świata.
Bezpieczeństwo
Podstawą jest poczucie bezpieczeństwa. Aby móc się angażować i widzieć sens uczenia się i podejmować wyzwania musimy czuć się bezpieczni. Można o nie zadbać, na przykład deklarując, że każdy w klasie ma prawo głosu i może wypowiadać swoje opinie. Wręcz warto zachęcać uczniów do wypowiedzi, aby mogli się zaangażować.
Wzbudzenia prawdziwej ciekawości
Tradycyjne lekcje zaczynają się zwykle od przedstawienia treści. Jednak lepiej prowokować uczniów do zadawania pytań, na które będą mogli uzyskać odpowiedzi w czasie lekcji. Można przedstawić zagadkowe filmy, zadać pytanie kluczowe lub przedstawić intersujące zastosowanie, tego czego uczniowie mają się uczyć.
Korzystne jest „zakotwiczenie” nowego tematu w tym, co już uczniowie znają i wiedzą. Pytanie: „Co wam to przypomina?” lub „Jak to się różni od tego, co już wiecie?” – pomaga uczniom przejść od zaskoczenia do wykorzystania posiadanej wiedzy.
Pokerowa twarz
Jeśli uczniowie już zadają pytanie, to nauczyciel musi się powstrzymać od wskazania prawidłowej odpowiedzi. Lepiej, gdy uczniowie sami drążą temat i szukają odpowiedzi dla swojego pytania. Pomaga zainteresowanie nauczyciela tokiem myślenia uczniów.
Nie chodzi o prawidłową odpowiedź
Skupiając się na znalezieniu właściwej odpowiedzi, blokujemy naturalny proces dociekania i rozumowania. Ważne jest dochodzenie do rozwiązania, a nie zgadywanie odpowiedzi. Jeśli uczniowie zgadują odpowiedź, a nauczyciel rozstrzyga, czy jest ona prawidłowa, to zaciekawienie gaśnie.
Nauczyciel musi „wytrzymać” popełnianie przez uczniów błędów i podejmowanie błędnych dróg, jest to okazja do nadania sensu, poprzez przedstawianie dowodów.
Zaakceptowany bałagan
W świecie, w którym sztuczna inteligencja może natychmiast dostarczyć nie tylko informacje, ale też i dowolne uzasadnienia, staje się niezwykle cenna umiejętność samodzielnego myślenia. Uczniowie muszą łączyć wiele informacji i oceniać swoje rozumowanie. To może sprawiać wrażenie bałaganu. Uczniowie podejmują pewne działania i z nich rezygnują. Potrzebny jest dialog pomiędzy uczniami. Bywa hałaśliwie i emocjonalnie, nauczyciel musi zaakceptować ruch i hałas w klasie, taki, który świadczy o zaangażowaniu uczniów i wspólnym dochodzeniu do rozwiązania problemu.
Zaangażowanie i sens idą w parze z ciekawością i głębokim uczeniem się
Inspiracja artykułem Donny Phillips Thomas TJ McKenna
0 komentarzy