W tym artykule o białych tablicach – jak ich używanie w nauczaniu może pomóc nauczycielowi i uczniom.

Biała tablica to wielkości A4 biała tablice ścieralne, którą ma każdy uczeń na ławce. Na polecenia nauczyciela uczniowie zapisują ścieralnym flamastrem na przykład odpowiedź na pytanie, czy hasło, o które pyta nauczyciel. Podnoszą tablice do góry, tak, aby nauczyciel mógł spojrzeć na nie i przeczytać ich treść.
Tablice suchościeralne mogą zastąpić podnoszenie ręki lub inne rodzaje indywidualnego uczestnictwa. Można je zastąpić kartkami papieru w koszulkach lub papierem makulaturowym.
Korzyści dla ucznia:
Ponieważ każdy uczeń ma swoją tablicę, to musi zastanowić się i napisać na niej własną odpowiedź. To angażuje ucznia w szukanie odpowiedzi i w samodzielność.
Korzyści dla nauczyciela:
Nauczyciel może uzyskać w jednym momencie odpowiedzi od wszystkich uczniów i może się zorientować, na jakim etapie uczenia są. Nauczyciel może dostosować nauczanie do pozyskanej informacji.
Warianty wykorzystania:
- Uczniowie mogą wymienić się tablicami i wzajemnie się w ten sposób uczyć.
- Nauczyciel wybiera jedną z tablic i prosi ucznia o wyjaśnienie dokonanych na niej zapisów.
- Tablice na początek lekcji – uczniowie rozpoczynają lekcję od zapisania na tablicy odpowiedzi na pytanie nauczyciela dotyczące tego, co na nowy temat już wiedzą lub co zapamiętali z poprzedniej lekcji.
- Nauczyciel wybiera jednego ucznia i prosi pozostałych uczniów, którzy udzielili tej samej odpowiedzi o podniesienie swoich tablic. W ten sposób łatwo sprawdzić ilu uczniów udzieliło prawidłowej odpowiedzi.
- Nauczyciel poleca uczniom zapisanie na tablicach pytań, które chcieliby zadać na poznawany temat.
- Nauczyciel przeprowadza quiz, a każdy z uczniów zapisuje na swojej tablicy numer wybranej odpowiedzi.
Tablice to prosta i mało kosztowna pomoc w nauczaniu, która zwiększa uczestnictwo uczniów w lekcji i daje nauczycielowi użyteczne informacje.
0 komentarzy