Bywają takie sytuacje, choć rzadko, że zostaje nam kilka minut lekcji.
Wielu nauczycieli twierdzi, że powinno się dać uczniom wtedy czas wolny. Ale ostatnie minuty lekcji to doskonała okazja, aby utrwalić wiedzę i pobudzić refleksję nad danym tematem i zachęcić do myślenia, szczególnie takiego, które nie będzie oceniane. Najlepiej spożytkować ten czas na pogłębienie refleksji ucznia.

W tym wpisie pięć propozycji działań do wykorzystania:
- 3-2-1
Polega na zadaniu uczniom trzech pytań, pierwszego, które zwiera polecenie -wskazania trzech elementów, drugie – dwóch i trzecie – trzech.
Przykład
3 (Podaj trzy przymiotniki opisujące …. )
2 (Podaj dwa sposoby na ….).
1 (Podaj wpływ, jaki ma … na ….)
Metoda 3-2-1 jest dla uczniów bardziej intersująca niż polecenie podsumowania tematu. Można polecić uczniom, aby oddali nauczycielowi swoje zapisy jako wyjściówki z lekcji.
Jeśli wystarczy czasu, to uczniowie mogą połączyć się w pary i zapoznać się wzajemnie ze swoimi zapisami.
- WOW, a co powiesz na to?
„WOW” odnosi się do faktu, który jest zaskakujący. Uczniowie mają okazję poddać refleksji to, co usłyszeli i co ich zaskoczyło. Można pogłębić pytania, polecając uzasadnienie zaskoczenia – czego uczeń się spodziewał i dlaczego wiadomość go zaskoczyła?
- Zdania do dokończenia
Można poprosić uczniów, aby dokończyli zdania, na przykład:
- Ten temat łączy się z tym, co już wiedziałem, gdyż …
- Po zapoznaniu się tematem, określiłbym go jednym hasłem: …..
- Kluczowe pojęcia związane z tematem to …
- Podsumowując, dziś nauczyłem się, że ….
- Dwie prawdy i kłamstwo
Uczniowie wybierają dwie prawdy związane z tematem i jedno kłamstwo. Mogą to robić w parach. Przekazują swoje opracowanie innej parze, której zadaniem jest wskazanie wiadomości nieprawdziwej.
- Karty refleksji
Można przygotować karty z różnymi poleceniami do refleksji. Takie karty przygotowałam i mogę się bezpłatnie podzielić, wysyłając do wydrukowania. Proszę napisać na adres: danuta.sterna@gmail.com . Ale można je z powadzeniem przygotować samemu.
Kartami można posługiwać się na kilka sposobów:
- Wylosować jedną kartę z poleceniem dla całej klasy.
- Każdy uczeń losuje kartę z poleceniem dla siebie.
- Uczniowie w parach losują karty i wymieniają się refleksjami (pomysł ostatnio podany przez Elżbietę Zmarzlak, uczestniczki kursu Mój zeszyt pomagający się uczyć, nazwany przez jej uczniów – grą w karty).
Inspiracja artykułem Sharon Ratliff
 
0 komentarzy