Wszyscy chcemy, aby nasi uczniowie byli bardziej zaangażowani, pewni siebie i odnosili sukcesy. Nie stanie się to bez uwzględnienia głosu uczniów. Dużą rolę do spełnienia ma dyrektor szkoły, bo to od niego najbardziej zależy jaka jest kultura pracy szkoły.
W wielu szkołach jest zwyczaj zasięgania opinii uczniów w sprawie nauczania. Nauczyciele proszą uczniów o informację zwrotną na temat tego, jak chcą i są nauczani.
Jednak głos uczniów powinien mieć większy wymiar. Uczniowie powinni być
prawdziwymi partnerami lub liderami w kształtowaniu społeczności szkolnej.
Gina Davenport w swoim artykule wymienia kilka poziomów zaangażowania uczniów w sprawy szkoły.
Poziom 1: Uczniowie jako źródła danych
Na tym poziomie pozyskiwana jest od uczniów informacja zwrotna na temat nauczania, ale wszelkie decyzje podejmują dorośli.
Przykłady pozyskiwania informacji:
- Przeprowadzanie ankiet i sondaży wśród uczniów na temat klimatu szkolnego.
- Skrzynki pytań i sugestii, do których uczniowie wrzucają swoje propozycje.
- Prowadzenie grup fokusowych, aby pozyskać informacje na dany temat.
- Dyskusje prowadzone przez nauczyciela, podczas których uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami.
- Zasięganie opinii samorządu szkolnego.
Ten poziom jest kluczowy i niezbędny. To uczniowie są w stanie najlepiej opisać swoje doświadczenia edukacyjne.
Poziom 2: Uczniowie jako partnerzy
Na tym etapie uczniowie nie tylko przekazują swoje sugestie, ale też współpracują z dorosłymi, aby kształtować decyzje i usprawnienia w szkole.
Przykłady partnerstwa:
- Uczniowie włączani są do różnych komisji decyzyjnych.
- Uczniowie i dorośli wspólnie planują wydarzenia i inicjatywy.
- Uczniowie analizują wyniki ankiet i na ich podstawie proponują rozwiązania.
- Uczniowie mają okazje do dzielenia się z innymi swoja wiedzą.
Na tym etapie uczniowie włączani są w odpowiedzialność za podejmowane działania szkoły, stają się współtwórcami kultury szkoły. Na tym etapie ostateczne decyzje jednak podejmują również dorośli.
Poziom 3: Uczniowie jako liderzy
Na tym najwyższym poziomie uczniowie mają możliwość przewodzenia i podejmowania decyzji, brania pełnej odpowiedzialności za społeczność szkolną.
Przykłady:
- Uczniowie współdecydują o kierunku rozwoju szkoły.
- Uczniowie prowadzą mediacje rówieśnicze i rozwiązują konflikty.
- Uczniowie mają głos w ocenie programu nauczania i wyboru podręczników.
- Uczniowie prowadzą badania w szkole i prezentują ich wyniki, które są podstawą do podejmowania decyzji.
- Uczniowie mają możliwość mówienia o swoich doświadczeniach szkolnych.
Ten poziom pozwala uczniom doświadczyć autentycznej sprawczości. Daje uczniom możliwość decydowania i brania odpowiedzialności za decyzje.
Autentyczne przywództwo uczniowskie wymaga czasu na budowanie relacji, podejmowania decyzji w sprawie udziału uczniów w zarzadzaniu szkołą.
Ten poziom tworzy kulturę szkoły, w której każdy uczeń czuje się ceniony.
Autorka artykułu Gina Davenport uważa, że większość dyrektorów szkół w USA utrzymuje głos uczniów na poziomie 1. W swoim artykule przedstawia cztery strategie przejścia na poziom 2 i 3.
- Przejście od gromadzenia opinii do dzielenia się władzą
Wiele szkół przeprowadza ankiety wśród uczniów lub pozyskuje od nich informacje w inny sposób. To początek, dalej trzeba znaleźć sposób na włączenie uczniów w podejmowanie decyzji.
- Utworzenie formalnych uczniowskich grup, regularnie kontaktujących się z zespołami nauczycieli. Uczniowie mogą wyrazić swoją opinię i mieć głos doradczy w sprawie planowania.
- Zapraszanie uczniów do udziału w różnych komisjach i włączanie ich w planowanie.
Badania pokazują, że gdy uczniowie widzą, jak ich pomysły przekuwają się w czyny, ich zaangażowanie gwałtownie rośnie. Przechodzą z roli biernych obserwatorów do roli zaangażowanych współtwórców.
- Uczniowie jako partnerzy
Często w szkole panuje opinia, że decyzje podejmują dorośli. Takie podejście ogranicza możliwości przywódcze uczniów.
Trzeba zmienić myślenie nauczycieli, w sprawie podejmowania decyzji przez uczniów. Przedstawiać i dyskutować z uczniami zakres podejmowania decyzji przez uczniów. Na przykład współtworzenie norm klasowych, współprowadzenie projektów uczniowskich, lub umożliwianie uczniom prowadzenia części lekcji.
Zmiana w postaci postrzegania uczniów tylko jako odbiorców wiedzy, na współtwórców procesu uczenia się.
- Docenianie sukcesów
Nie jest łatwo przejść do dawania uczniom możliwości decydowania. Można zacząć od łatwiejszych do opanowania kroków:
- Zorganizowanie dyskusji z udziałem uczniów na temat klimatu szkolnego.
- Poproszenie uczniów o pomoc w planowaniu wydarzeń niezwiązanych z nauką.
- Wspólnie z nauczycielami analizowanie wyników ankiety szkolnej i proponowanie rozwiązań.
Jeśli uczniowie zauważą, że ich glos się liczy, to ich zaufanie do szkoły wzrasta.
- Autorefleksja dyrektora
Od dyrektora wiele zależy. Warto, aby stale zadawał sobie dwa pytania:
- Czy głos uczniów jest brany pod uwagę przy podejmowaniu decyzji?
- Czego uczymy i dowiadujemy się od uczniów?
Odpowiedzi na te pytania powinny być przedmiotem dyskusji.
Uwzględniania głosu uczniów nie wymaga gruntowych zmian w szkole i to podejmowanych z dnia na dzień. To plan na lata i warto zacząć już teraz.
0 komentarzy