Rok szkolny z dobrymi relacjami

W tym wpisie przedstawiam pięć taktyk, które pomogą nauczycielowi budować dobre relacje z uczniami. Za tworzenie dobrych relacji odpowiada przede wszystkim nauczyciel. Sytuacja nauczyciela i ucznia nie jest taka sama, bo to nauczyciel zarządza klasą jako osoba dorosła.

  1. Każdy dzień jest nowy

Każdy dzień w szkole to nowy początek – zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów.

To co się stało poprzednio złego trzeba omówić, ale nie drążyć tematu zbyt długo. Rozpamiętywanie konfliktów i zakłóceń z przeszłości może zepsuć atmosferę i ograniczyć możliwości uczenia się. Ważne jest optymistyczne spojrzenie w przód. Zamiast rozpamiętywania, warto okazać uczniowi życzliwość i dać mu szansę na nowy początek. Dobrze jeśli każdy uczeń poczuje się mile widziany, szczególnie w przypadku uczniów, z którymi poprzedniego był kłopot. Takie postępowanie zachęca do wysiłku i do lepszego zachowania w przyszłości. Dobrą zasadą jest – karać krótko, nagradzać długo.

  1. Relacje oddzielone od zachowania

Wyraźne oddzielenie zachowania uczniów od relacji z nimi. Gniewanie się na ucznia i karanie go przez dłuższy czas powoduje, że zmieniają się interakcje w klasie.

Każdy człowiek popełnia błędy, ale błędy nie powinny zmieniać sposobu, w jaki traktujemy siebie nawzajem. Każdy powinien mieć szansę na poprawę i nauczyciel swoją wiarą w ucznia i w jego możliwości poprawy, może ucznia wspierać. Często rozmawiając z dorosłymi osobami, które wspominają szkołę, można usłyszeć: „Ona mi wtedy powiedziała, że we mnie wierzy i to zmieniło wiele”.

  1. Spokojna komunikacja

Użycie przez nauczyciela spokojnego i neutralnego języka w komunikacji z uczniami.

Mocne zwroty, podniesiony glos sprawiają u uczniów reakcje obronną. Pożądana jest spokojna konwersacja, zachęcanie do wysiłku, podziękowanie, a w razie potrzeby nawet przeprosiny. Brak wytykania błędów i pozwolenie na samodzielne ich poprawianie. Trzeba pamiętać, że agresja jest zaraźliwa.

  1. Opinia uczniów

Warto pozyskiwać opinię uczniów, pytać ich o zdanie, aby czuli się współprowadzącymi proces nauczania. Włączenie uczniów zwiększa ich odpowiedzialność i uczy ich samodzielności. Nauczyciel nie musi postępować zgodnie z zaleceniami uczniów, ale może zasięgnąć ich opinii i pozwolić w pewnych sprawach decydować. Ocenianie kształtujące stawia na pozyskiwanie opinii uczniów. Dwie jego strategie widocznie o tym mówią:

  1. Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą.
  2. Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego uczenia się.
  3. Pomoc w rozwiązywaniu konfliktów

Uczniowie często potrzebują pomocy w obiektywnej ocenie wpływu swojego zachowania na innych lub na siebie samych. Poproszenie ucznia o opisanie zdarzeń, które miały miejsce, analiza popełnionych błędów i wskazówki, jak można postąpić następnym razem, są dobrym sposobem na rozwiązywanie konfliktów.

Takie postepowanie skłaniała uczniów do proaktywnego myślenia i do lepszych reakcji na spotykane sytuacje. Uczniowie stają się bardziej samodzielni w radzeniu sobie z konfliktami, tworząc lepsze sytuacje w klasie. Rozmowa o problemach jest najlepszym wyjściem rozwiązywania konfliktów.

 

Tych pięć wskazówek z których może skorzystać nauczyciel pozwala na budowanie  społeczności klasowej i na lepsze relacje w klasie.

Dobrego nowego roku szkolnego.

0 komentarzy