Ocenianie, a szczególnie przekazywanie uczniom informacji zwrotnej jest pracochłonne i może być zniechęcające dla nauczyciela. Jeśli dodatkowo uczniowie nie wykorzystują tych informacji, to praca nauczyciela traci sens.
Według badań Johna Hattiego i Helen Timperley , nie każda informacja zwrotna prowadzi do rozwoju ucznia. Ważne, aby była przez ucznia wykorzystana w procesie uczeni się.

Ludzki mózg jest w stanie przetworzyć tylko ograniczoną ilość informacji naraz, dlatego trzeba wybrać informacje do przekazu. Jeśli przekroczymy więcej niż cztery jednostki informacji to informacja zwrotna ginie w natłoku.
Cztery wskazówki – jak poprawić swoją informację zwrotna dla ucznia, aby uczeń ja wykorzystał dla uczenia się.
- Wybrać informacje do przekazania
Skupić informację zwrotną na jednym, jasno określonym celu, aby uczniowie mogli skupić się na tym, co jest najważniejsze.
Można formułować informację zwrotna w formie jednopunktowych rubryk w formie trzykolumnowej tabeli. Środkowa kolumna – kryteria sukcesu, czyli opis jak wygląda dobrze wykonana praca, zgodnie z celem. Pierwsza kolumna to opis tego, co przekracza oczekiwania, a prawa to miejsce na uwagi – co wymaga poprawy.
- Pozytywy
Skupienie się na tym, co może pomóc uczniowi wykonać następny krok.
Badaczka motywacji profesor Carol Dweck i inni wykazali, że uczniowie lepiej korzystają z informacji zwrotnej, gdy wskazuje ona obszary do rozwoju i mocne strony pracy ucznia. Tak więc powstrzymanie się od wskazywania błędów, i budowanie na mocnych stronach przynosi większe korzyści. Informację zwrotna warto zacząć od pozytywów, znaleźć coś w czym uczeń jest dobry, zanim przejdzie się do krytyki.
To pomoże osłabić reakcję obronną i upewnić ucznia, że jest zdolny do sukcesu. To pomaga w budowaniu poczucia kompetencji ucznia, która jest konieczna w efektywnym uczeniu się.
Liczbę obszarów do rozwoju trzeba ograniczyć do jednego lub dwóch i też wskazać co i jak uczeń można poprawić. Jest to trudne zadanie dla nauczyciela, gdyż każdy uważa, że powinien wskazać wszystkie popełnione błędy a nie tylko wybrane.
Profesor Dweck przypomina, że informacja zwrotna powinna pomóc uczniom dostrzec, że rozwój jest możliwy. Dlatego warto również zakończyć ją pozytywnie.
- Ocenianie grupami
Warto przejrzyj kilka prac uczniów, pobrać „próbkę”, wykryć wzorce – co uczniowie zrobili dobrze, a gdzie mają problemy. Przygotować sobie bank gotowych zdań, które będzie można użyć w informacji zwrotnej. Warto po kolej ocenić prace każdej grupy, aby moc zastosować przygotowane zwroty.
Można zacząć od uczniów, którzy wykonali prace bardzo dobrze. Następnie przejść do grupy „prawie u celu” i zaproponować konkretne kroki poprawy o rozwoju i zakończyć na pracach uczniów, którzy wymagają powtórzenia materiału i udzielenia konkretnych, wspierających wskazówek. Dzięki temu czas oceniania znacznie się skróci.
- Komentarze ustne
Można zdecydować się na informację zwrotną ustną lub nagrać ją na telefon. W przypadku ustnej informacji zwrotnej warto polecić uczniowi jej zapisanie w formie notatki, aby nie została zapomniana. W przypadku nagrania można polecić uczniom ponowne jej odsłuchanie.
Taki przekaz oszczędza czas i może być dostosowany do pytań ucznia.
Zanim nauczyciel przystąpi do tego sposobu przekazywania informacji zwrotnej, warto aby zanotował jedną mocną stronę pracy — coś konkretnego, w czym uczeń jest dobry — oraz jeden lub dwa obszary do ze wskazówkami do poprawy.
Informacja zwrotna powinna być krótka ustna też, najwyżej 30 sekund przekazu.
Krótkie, jasne informacje zwrotne zwiększają szanse, że uczniowie będą ich słuchać i z nich korzystać.
Dobrze jest pamiętać, że jakoś informacji zwrotnej nie tkwi w czasie, który nauczyciel na nią spożytkował, ale z jasności, staranności i wskazówek na przyszłość.
Inspiracja artykułem Cathleen Beachboard
0 komentarzy