Nowości
Ściąganie
Artykuł inicjatywy Frajdy z nauczania podejmuje ważny i kontrowersyjny temat – sciąganie. Wspólnie z Bożeną Sozańską, Dorotą Kujawa Weinke, Urszulą Lach, Grażyną Bogusławską, Silviją Iwanow, Beaty Fiszer, Żanetą Wójcik, Beatą Bogdanowicz-Jaz, Łukaszem Tupaczem i Olgą...
13 sposobów na sprawdzenie – jak uczniowie są przygotowani do sprawdzianu
Dlaczego warto to sprawdzić i jak to robić? 13 pomysłów jak to zrobić szybko i skutecznie. Jednym z ważnych aspektów oceniania kształtującego jest samoświadomość uczniów w zakresie własnych osiągnięć i problemów w uczeniu się. Samoocena i autorefleksja są czasami mało...
Kalendarz
Napisała do mnie Urszula, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w SP8 w Jeleniej Górze. List dotyczył jej pracy z uczniami z kalendarzem. Kalendarz to nic innego jak ciekawa forma refleksji nad upływem czasu, w której uczniowie zapisują – czego się nauczyli. „Mój”...
10 najważniejszych badań edukacyjnych z 2022 r
Za portalem Edutopia przedstawiam istotne badania edukacyjne z 2022 roku wybrane przez Youki Teradę i Stephen Merrill. Na końcu wnioski, które mogą się przydać nauczycielowi w nauczaniu. Relacje a wyzwania. Czasem uważamy, że nauczyciele emanujący empatią,...
8 technik oceniania kształtującego
Głównym celem oceniania kształtującego jest pozyskiwanie od uczniów informacji na jakim poziomie uczenia się i dostosowywanie przez nauczyciela do tych informacji metod nauczania. Mówi o tym druga strategia OK: Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań...
Piękny błąd
Powszechnie akceptowane jest, że uczniowie, a nawet dorośli, mówią: „Nie jestem dobry z matematyki”. Część odpowiedzialności za to spada na szkolny zwyczaj podkreślania błędów. Wiele osób czuje się wtedy poniżonych i zaprzestaje podejmowania wyzwań, aby nie narazić...
Nie mam czasu!
W tym wpisie podzielę się kilkoma radami dr Barbara R. Blackburn na temat tego, jak sobie ma dać radę nauczyciel z brakiem czasu. Bardzo lubię artykuły Pani Blackburn, bo są napisane prostym językiem i są niezmiernie praktyczne, i zawsze trafiają w sedno. Zatem do...
Sprawdzian sprawdzony, czy oceniony? – część trzecia
To jest trzecia część wpisu. Będę w nim korzystać z testu Sarah Schroeder (link na dole). Po przeczytaniu jej artykułu doszłam do wniosku, że pod wszystkim mogę się podpisać i właściwie to jest wszystko, co chciałabym na temat oceniania napisać. W tej części wskazówki...
Sprawdzian sprawdzony, czy oceniony? – część druga
To jest druga część wpisu, w którym korzystam z testu Sarah Schroeder (link na dole). Po przeczytaniu jej artykułu doszłam do wniosku, że pod wszystkim mogę się podpisać i właściwie to jest wszystko, co chciałabym na temat oceniania napisać. Sarah Schroeder...
Sprawdzian sprawdzony, czy oceniony? – część pierwsza
Ten wpis rozłożyłam na trzy części. Będę korzystać z testu Sarah Schroeder (link na dole). Po przeczytaniu jej artykułu doszłam do wniosku, że pod wszystkim mogę się podpisać i właściwie to jest wszystko, co chciałabym na temat oceniania napisać. Pierwsza część jest o...