Nowości 

Nauczanie w licznej klasie – 8 wskazówek

Każdy nauczyciel wie, że łatwiej uczyć w mało licznej klasie. Łatwiej jest zróżnicować metody nauczania i dostosować je do potrzeb poszczególnych uczniów i oczywiście jest mniej prac do sprawdzania. Jednak nauczyciele rzadko mają wpływ na wielkość swoich klas. Mało...

czytaj dalej

Nawyk refleksji w pracy nauczyciela

John Dewey powiedział: „Nie uczymy się z doświadczenia… uczymy się z refleksji nad doświadczeniem”. Refleksja jest niezbędna dla każdego uczącego się i również dla nauczyciela. W tym wpisie zajmie się tworzeniem nauczycielskiego nawyku refleksji. Znalezienie czasu na...

czytaj dalej

Koniec roku szkolnego

Czas trudny - ocenianie poprawianie, niechęć uczniów do angażowania się w coś nowego. W tym wpisie przedstawię trzy artykuły (zamieszczone już wcześniej na blogu Oś świata) na temat organizacji czasu poprzedzającego konie roku szkolnego: 4 pomysły na zakończenie roku...

czytaj dalej

Rywalizacja

Zostałam  zaproszono 6 maja 2023 roku do radia tokfm, aby mówić o rywalizacji w kontekście oświaty. Audycja trwała krótko prowadziła ją Pani Karolina Głowacka, a gościem była również dr Marzena Żylińska. Poruszyłyśmy kilka tylko wątków z udziałem słuchaczy. Zaczęliśmy...

czytaj dalej

Efektywna informacja zwrotna w 5 krokach

Wielu nauczycieli narzeka, że przekazywanie uczniom informacji zwrotnej jest bardzo pracochłonne i czasochłonne. W tym wpisie przedstawiam, jak to można zrobić z mniejszym wkładem pracy, a z większym zaangażowaniem uczniów. Zastanówmy się jaki jest cel przekazywania...

czytaj dalej

Wyzwania stojące przed szkołami na całym świecie

Wiele mówi się w Polsce o tym, że oświata musi się zmienić. Szkoły na całym świecie stoją przed tym wyzwaniem - jak lepiej przygotować młodych ludzi do dorosłego (nieznanego nam jeszcze) świata. W tym wpisie, podam jakich zmian oczekuje oświata w Australii. Ciekawe,...

czytaj dalej

Nauczyciel artysta, a zaufanie dyrektora

Zgadzamy się, że nauczyciele powinni otrzymywać większe wynagrodzenie. Wiele osób upatruje w niskich zarobkach przyczynę odchodzenia nauczycieli z zawodu. Jednak inną (częstszą) przyczyną jest brak w pracy poczucie autonomii. Aby nauczyciel mógł być artystą w swoim...

czytaj dalej

Liderstwo w firmie, szkole i w nauczaniu

Pojęcia: „lider” i „menedżer” są często używane zamiennie, ale w rzeczywistości bardzo się różnią. Menedżer dba, aby wszystko przebiegało zgodnie z ustalonymi odgórnie planami, a lider wspólnie z pracownikami wyznacza kierunek, inspiruje i motywuje zespół do...

czytaj dalej