Nowości
Nauczanie w licznej klasie – 8 wskazówek
Każdy nauczyciel wie, że łatwiej uczyć w mało licznej klasie. Łatwiej jest zróżnicować metody nauczania i dostosować je do potrzeb poszczególnych uczniów i oczywiście jest mniej prac do sprawdzania. Jednak nauczyciele rzadko mają wpływ na wielkość swoich klas. Mało...
Nawyk refleksji w pracy nauczyciela
John Dewey powiedział: „Nie uczymy się z doświadczenia… uczymy się z refleksji nad doświadczeniem”. Refleksja jest niezbędna dla każdego uczącego się i również dla nauczyciela. W tym wpisie zajmie się tworzeniem nauczycielskiego nawyku refleksji. Znalezienie czasu na...
Koniec roku szkolnego
Czas trudny - ocenianie poprawianie, niechęć uczniów do angażowania się w coś nowego. W tym wpisie przedstawię trzy artykuły (zamieszczone już wcześniej na blogu Oś świata) na temat organizacji czasu poprzedzającego konie roku szkolnego: 4 pomysły na zakończenie roku...
Niekonwencjonalne strategie nauczania i propozycja dla nauczycieli
W tym wpisie przedstawię 6 strategii, które na pierwszy rzut oka są sprzeczne z naszą intuicją i z tym do czego przywykliśmy. Jednak badania pokazują, że to one właśnie są skuteczne. Mam w związku z tym propozycję, abyście wybrali jedną z nich i wypróbowali w pracy z...
Rywalizacja
Zostałam zaproszono 6 maja 2023 roku do radia tokfm, aby mówić o rywalizacji w kontekście oświaty. Audycja trwała krótko prowadziła ją Pani Karolina Głowacka, a gościem była również dr Marzena Żylińska. Poruszyłyśmy kilka tylko wątków z udziałem słuchaczy. Zaczęliśmy...
Efektywna informacja zwrotna w 5 krokach
Wielu nauczycieli narzeka, że przekazywanie uczniom informacji zwrotnej jest bardzo pracochłonne i czasochłonne. W tym wpisie przedstawiam, jak to można zrobić z mniejszym wkładem pracy, a z większym zaangażowaniem uczniów. Zastanówmy się jaki jest cel przekazywania...
Wyzwania stojące przed szkołami na całym świecie
Wiele mówi się w Polsce o tym, że oświata musi się zmienić. Szkoły na całym świecie stoją przed tym wyzwaniem - jak lepiej przygotować młodych ludzi do dorosłego (nieznanego nam jeszcze) świata. W tym wpisie, podam jakich zmian oczekuje oświata w Australii. Ciekawe,...
Nauczyciel artysta, a zaufanie dyrektora
Zgadzamy się, że nauczyciele powinni otrzymywać większe wynagrodzenie. Wiele osób upatruje w niskich zarobkach przyczynę odchodzenia nauczycieli z zawodu. Jednak inną (częstszą) przyczyną jest brak w pracy poczucie autonomii. Aby nauczyciel mógł być artystą w swoim...
Informacja zwrotna, co warto robić i czego trzeba unikać
Wszyscy się zgadzamy, że informacja zwrotna o pracy ucznia przekazywana przez nauczyciela, może znacznie poprawić uczenie się uczniów. Ale niezależnie od jej jakości jest ona przydatna tylko wtedy, gdy uczniowie korzystają ze wskazówek w niej zawartych. Wiele razy...
Liderstwo w firmie, szkole i w nauczaniu
Pojęcia: „lider” i „menedżer” są często używane zamiennie, ale w rzeczywistości bardzo się różnią. Menedżer dba, aby wszystko przebiegało zgodnie z ustalonymi odgórnie planami, a lider wspólnie z pracownikami wyznacza kierunek, inspiruje i motywuje zespół do...