Docenianie to niezmiernie efektywne narzędzie do pielęgnowania relacji, poprawianiu samopoczucie, budowania poczucia własnej wartości i poprawy procesu uczenia się.

Umiejętność doceniania można ćwiczyć i doskonalić. W tym wpisie kilka wskazowej, jak to robić.

  1. Ćwiczenie wdzięczności

Polega na poświęceniu czasu na przypomnienie sobie spotkanych danego dnia ludzi i interakcji z nimi. Zastanawianie się, za co możemy być im wdzięczni, za co moglibyśmy im podziękować.

W przypadku nauczyciela polega to na „skanowaniu” klasy. Przeważnie okazuje się, że w swoich wspomnieniach z dnia znajdujemy co najmniej jednego ucznia, który nie pomagał, a wręcz przeszkadzał, nie mógł się skupić, stale coś dopowiadał, nie mógł usiedzieć spokojnie. Wtedy warto się zastanowić, czy ten właśnie uczeń nie potrzebuje zauważenia i docenienie i  zastanowić się, za co można go docenić.

Szkoła jest takim miejscem, gdzie przekazuje się przede wszystkim uwagi krytyczne, ale można to zmieniać.

  1. Dlaczego tak mało jest doceniania?
  • Przeważnie mamy negatywne i krytyczne nastawienie do świata. Jest to spuścizna po minionych czasach, gdy negatywne nastawienie służyło szukaniu lepszych rozwiązań i dokonywaniu wyborów pozwalających przetrwać. Często myślimy, że negatywne podejście uchroni nas przed porażką.
  • Nauczyciele w szkole wolą mieć do czynienia z posłusznymi, cichymi uczniami, którzy nie sprawiają kłopotów. I przeważnie tacy uczniowie nie są zauważani i doceniani.
  • Szkoła ma za zadnia – doskonalenie. Dlatego nauczyciele starają się, aby wszystko wypadło jak najlepiej. Dlatego chcą wskazać obszary wymagające poprawy.
  1. Promowanie doceniania

Kilka wskazówek:

  • Naucz wszystkich, jak ważne są pozytywne opinie. Nie trzymaj ich w tajemnicy, modeluj ich przekazywanie, aby wszyscy nauczyli się je formułować.
  • Przekazuj informację zwrotną, w której jest więcej docenienia niż krytyki.
  • Świętuj razem z uczniami nawet małe sukcesy. Czyń to często i nie zwlekaj.
  • Powstrzymaj się od poprawiania wszystkiego. Zamiast tego przekazuj sprecyzowane, praktyczne informacje zwrotne na temat tego, co jest najważniejsze dla osiągnięcia bieżącego celu.
  • Pamiętaj, że skupianie się na pozytywach i przekazywanie docenienia nie jest dla nikogo łatwe. Doceniaj siebie na tej drodze.
  • Pamiętaj o nieuświadomionych komunikatach, np. przewracanie oczami, okazywanie zniecierpliwienia. Jeśli komunikat doceniający nie jest spójny z intencją, to niweluje korzyści wynikające z jego przekazywania.

 

Celowe skupianie się na autentycznych, szczerych i konkretnych pozytywnych opiniach poprawia wszelkie związki.

Korzystałam z artykułu Lainie Rowell

https://www.edutopia.org/article/using-praise-motivate-students