Nowości
7 znanych i powszechnych błędów nauczycielskich
Znamy wielu uczniów, którzy sprawiają swoim zachowaniem trudności. W tym wpisie zajmiemy się, na pewno znanymi Wam, ale wartymi przypomnienia błędami, które popełniamy w zajmowaniu się „trudnymi” uczniami. Wynikają one z dwóch przyczyn: nie staramy się odkryć przyczyn...
Efekt falowania
Jak nie dopuścić do niepożądanych zachowań uczniów – 8 wskazówek popartych badaniami. W latach pięćdziesiątych XX wieku psychologowie Jacob Kounin i Paul Gump odkryli ciekawy efekt uboczny dyscypliny: jeśli uczeń przeszkadzał, a nauczyciel zareagował surowymi środkami...
Ocenianie oparte na standardach
Dużo mówimy o ocenianiu i potrzebie zmiany. Znalazłam artykuł na portalu edukacyjnym USA o ocenianiu przy pomocy standardów. W USA są wyznaczone standardy, które mają uczniowie wypełnić. U nas tę rolę, jeśli dobrze rozumiem, mogą wypełniać założenia podstawy...
Psychologiczne żniwo egzaminów
Jesteśmy po egzaminach. Toczy się dyskusja na ile są one potrzebne i jakie koszty psychiczne i finansowe ponosimy. Likwidacja lub tylko zmiana systemu egzaminów wydaje się zupełnie niemożliwa. Egzaminy wrosły w system edukacji. W tym wpisie sięgam do artykułu Youki...
Tworzenie tabel oceniania, które sprzyjają rozwojowi uczniów
Jedną z najważniejszych funkcji, nauczycieli jest udzielanie informacji zwrotnych, które sprzyjają rozwojowi ucznia. Jest to sedno trzeciej strategii oceniania kształtującego - Udzielanie uczniom takiej informacji zwrotnej, która przyczyni się do ich widocznych...
Szkolenie nauczycieli
Rozmawiając z nauczycielami, dowiadujemy się, że wiele szkoleń, w których brali udział, nie wniosły nic nowego do ich praktyki. Nawet jeśli ewaluacje wychodzą dobrze, to w rozmowie indywidualnej dowiadujemy się, że po upływie tygodnia znika nawet temat szkolenia. Sama...
Jednopunktowe tabele oceniania
Jak uczeń ma wiedzieć jaki stopień mu się należy? Często po omówieniu prawidłowego wykonania sprawdzianu, uczniowie nadal pytają, a ile dostanę? Uczniowie wiedzą co zrobili dobrze, a co źle, ale nadal nie wiedzą na jaką cyferkę zasłużyli. Nie ma się czemu dziwić, dla...
Nie możemy liczyć na prawdziwy proces uczenia bez wytworzenia prawdziwych relacji
Igor Bykowski - dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Strykowie, nauczyciel języka polskiego Mówiąc o nauczaniu warto wspomnieć, że dobra lekcja wcale nie zaczyna się w klasie, a już na pewno nie w momencie, gdy będziemy sprawdzać obecność. Nauczyciel jest...
Pomoc uczniom potrzebującym
Nie ma magicznego rozwiązania problemu uczniów, którzy pozostają w tyle. Ale istnieją strategie, które mogą pomóc. Są to: różnicowanie celów, ocenianie na różnych poziomów, różnicowanie poleceń, motywowanie i opieka nauczyciela. W tym wpisie własnymi pomysłami dzielą...
Wypaleni zawodowo nauczyciele
W tym wpisie zajmiemy się dość rozpowszechniającym się zjawiskiem wypalenia zawodowego. Zaczerpniemy informacje z edukacji w USA i przytoczymy badania na ten temat. Badania nie są polskie, ale prawdopodobnie podobnie wypadłyby u nas. Taka historia: Zofia, nauczycielka...