Nowości
Efektywne doskonalenie nauczycieli
Jeśli chcemy, aby nauczyciele wprowadzali innowacje, muszą mieć na to czas i potrzebują wsparcia ze strony szkoły. Do awansu zawodowego potrzebne są zaświadczenia o uczestnictwie w warsztatach i kursach. Często nauczyciele uczestniczą w nich tylko z tego powodu, aby...
9 technik sprawdzania zrozumienia
Stosowanie oceniania kształtującego, jest jednym z najskuteczniejszych sposobów poprawy nauczania i wyników uczenia się uczniów. Badania przedstawił profesor John Hattie w swojej książce: Visible Learning. Celem oceny kształtującej jest sprawdzenie zrozumienia oraz...
Przyjaźnić się z błędami
Znalazłam artykuł o tworzeniu w klasie szkolnej klimatu sprzyjającego wykorzystywania błędu w uczeniu się. Jest to obecnie temat często podejmowany w edukacji, jednak mało pojawia się wskazówek, jak się nim zajmować. Kristen Smith autorka artykułu, z którego...
Planowanie nauczania – 4 x P
Nauczanie to po części nauka i po części sztuka. Jest to umiejętność, której można się nauczyć i której doskonalenie wymaga czasu i cierpliwości. Strategii nauczania nauczyciel nie wypracuje podczas studiów pedagogicznych, buduje je przez cały czas pracy w szkole....
Ściąganie!
Temat odwiecznie związany ze szkołą. W tym wpisie - o uczciwości i zachęcaniu uczniów do niej i o sposobie korzystania ze sztucznej inteligencji w porozumieniu z uczniami. Moje przemyślenia na ten temat mogę zawrzeć w kilku punktach: Nie zlikwidujemy ściągania....
Nic o nas bez nas
W tym wpisie o korzyściach płynących ze wspólnego określania norm klasowych i o sposobach – jak je ustanawiać. Spotykam wiele artykułów na portalach edukacyjnych zagranicznych o tworzeniu norm i zasad. U nas mówi się o tym mniej. Najczęściej uczniom przedstawiane są...
Co z zdaniami domowymi i zajęciami pozalekcyjnymi – wieści z USA
Psychologowie twierdzą, że przeciążenie dzieci zajęciami nie wpływa dobrze na ich uczenie się i ich samopoczucie. Badania z ostatniego roku na Uniwersytecie Georgia pokazują, że uczniowie mają za dużo zadawanych prac domowych i uczestniczą w za dużej liczbie zajęć...
6 praktyk kognitywistycznych popartych badaniami edukacyjnymi
Proces uczenia się jest złożony. Zależy od wielu umiejętności poznawczych, emocji i metod nauczania i też od wcześniejszej wiedzy ucznia. Kognitywistyka (nauka o uczeniu się) zgromadziła bogaty materiał dowodowy na temat tego, w jaki sposób się uczymy i jak trzeba...
Dobre nawyki w uczeniu się, których możemy się nauczyć obserwując uczniów
Wskazówki, które przedstawiam są znane i proste w sformułowaniu, ale trudne w stałym wykonywaniu. Warto je przypomnieć, szczególnie, że częściowo wynikają z obserwacji działań naszych uczniów. Są to: Uporządkuj swoje rzeczy; Nie czekaj do ostatniej chwili; Nie bądź z...
Samoocena pomaga w procesie uczenia się
Samoocena uczniów jest bardziej skomplikowana niż zwykłe pytanie skierowane do uczniów: Jak myślisz, jak ci poszło? W samoocenie nie chodzi o sam wynik, ale również o proces dochodzenia do wyniku - o proces metapoznawczy. Znani eksperci edukacyjni, tacy jak Paul...