Nowości 

Co mogę odjąć?

Badania profesora Leidy Klotza wykazały, że ludzie mają tendencję do dodawania, a nie odejmowania. Patrząc na szkołę, możemy to często zaobserwować - dodatkowy program nauczania, dodatkowa inicjatywa, dodatkowy projekt itd. Może dlatego, że odejmowanie jest...

czytaj dalej

Lubimy chodzić do szkoły

Przeczytam na portalu - Wyborcza Edukacja: „Takie mamy czasy, że  nikt nie lubi chodzić do  szkoły: ani uczniowie, ani nauczyciele, ani rodzice” Jeszcze pewien czas temu powiedziałabym, że może to być prawda. Jednak po przeprowadzeniu się na wieś z całą...

czytaj dalej

Zeszyt przedszkolaka

Czy zeszyt w przedszkolu to dobry pomysł? Zdaniem autorki artykułu Connie Morris, z którego korzystam, prowadzenie zeszytu przez dziecko w wieku przedszkolnym może być magicznym doświadczeniem. Dzieci nie muszą pisać słów, ale mogą przekazywać myśli obrazami....

czytaj dalej

Ocena ustnej wypowiedzi

Szybki rozwój sztucznej inteligencji spowodował, że nauczycielowi trudno jest ocenić samodzielność wykonanej przez ucznia pracy pisemnej. Możliwe, że pewnym rozwiązaniem tego problemu jest ocenianie ich ustnej wypowiedzi. Pamiętam, że mniej więcej w połowie mojej...

czytaj dalej

Pochwała dzielenia

Uczniowie potrzebują czasu na przetwarzanie zdobywanych wiadomości. Aby się czegoś nauczyć, potrzebują to zrozumieć. Z drugiej strony nauczyciele zmagają się z coraz większymi ilościami informacji i treściami do przekazania, a czas jaki mają na nauczanie, nie zwiększa...

czytaj dalej

6 sposobów na podawanie uczniom poleceń

Nauczyciele w obawie przed tym, że uczniowie nie usłyszeli polecenia często je powtarzają. Uczniowie przyzwyczajają się do tego, że nauczyciel powtarza nawet kilka razy polecenie i nie skupiają się, aby usłyszeć je za pierwszym razem. Nauczyciel jest w trudnej...

czytaj dalej

Idzie wiosna, jak angażować uczniów?

Początek drugiej połowy roku szkolnego jest pełen wyzwań. Jako nauczyciele nie tylko musimy wzbudzić w sobie entuzjazm, ale także pamiętać o angażowaniu uczniów. W tym wpisie 8 sposobów na angażowanie uczniów na wiosnę. Kluczowym sposobem na angażowanie uczniów w...

czytaj dalej

Jeśli nie ponosisz porażek, nie uczysz się

Każdy dorosły ma chęć pomocy dziecku, jeśli ona napotyka trudności. Chęć wkroczenia i naprawienia jest instynktowna, ale czasami nasze najlepsze intencje stawiają nas po złej stronie uczenia się. Znany badacz Manu Kapur, ojciec teorii niepowodzeń produktywnych, uważa,...

czytaj dalej

Efektywna wytrwałość

Małe dzieci często szybko się zniechęcają, gdy im coś nie wychodzi. Nie są przygotowane do wytrwałości i dłuższego próbowania, frustrują się porażką. Nauczyciele starają się pomoc, wykonując za nich zadania. Myślą, że nie jest dla dziecka dobre pozostawanie w stanie...

czytaj dalej

Umiejętność skupienia się

Ludzki mózg ma niesamowitą zdolność selektywnej uwagi. Polega na tym, że możemy świadomie skierować swoją uwagę, zająć się tym, co chcemy i odłożyć to, czego nie chcemy. Jednak jesteśmy narażeni na dwa rozpraszacze: Działanie na nasze zmysły Nasze reakcje emocjonalne...

czytaj dalej