Youki Terada przedstawia osiem wskazówek do stosowania cold callingu:
- Skupiać się nie na odpowiedzi uczniów, ale na procesie znajdowania odpowiedzi
Dla uczniów trudne jest wypowiadanie się w obecności rówieśników. Zgodnie z badaniem z 2019 r uczniowie, którzy początkowo odczuwali niepokój, gdy byli wywoływani, czuli się pewniej, gdy nauczyciel kładł nacisk na wysiłek, a nie na poprawność odpowiedzi. Doceniać trzeba każdą wypowiedź ucznia, to ośmiela do zabierania głosu.
Moim zdaniem wykluczone jest przy tej technice ocenianie sumujące wypowiedzi uczniów. Ono natychmiast powoduje u uczniów strach i niemożność skupienia się. Jeśli chcemy zachęcić uczniów do zabierania głosu i do wzięcia udziału w dyskusji, nie możemy ich za to oceniać.
Dwa zdania, które mogą być pomocne przy stosowaniu przez nauczyciela cold callingu:
- „To naprawdę dobry pomysł. Czy ktoś inny mógłby go rozwinąć?”
- „To trudne pytanie — chcę po prostu zorientować się, na jakim etapie jesteście w tej kwestii”.
Uczniowie powinni wiedzieć jaki cel ma nauczyciel.
- 2. Możliwość spasowania i oferowanie pomocy w postaci kół ratunkowych
W badaniu z 2019 r naukowcy odkryli, że danie uczniom możliwości wstrzymania się z udzieleniem odpowiedzi zmniejszyło ich uczucie niepokoju związane cold callingiem.
W popularnym programie Milionerzy uczestnicy, którzy utknęli na jakimś pytaniu, mogą skorzystać z koła ratunkowego: mogą zadzwonić do znajomego lub zapytać publiczność. Można też dawać taką możliwość skorzystania z kół ratunkowych w klasie szkolnej, ale trzeba tę możliwość wykorzystywać uważnie, aby uczniowie nie chcieli stale jej używać.
- Używanie imion uczniów
Badania pokazują, że zwracanie się do uczniów po imieniu buduje atmosferę bezpieczeństwa w klasie. Używanie imion uczniów w przyjazny, serdeczny sposób, w połączeniu z kontaktem wzrokowym i przytakiwaniem, może zmienić cold calling z „przesłuchania” w prawdziwą okazję do uzyskania odpowiedzi.
Wskazówka: Najpierw należy podać pytanie, dać uczniom czas na pomyślenie, a dopiero na końcu losować imię ucznia.
- Budowanie na wiedzy już przez uczniów posiadanej
Jeśli wylosowany uczeń nie zna odpowiedzi, można mu pomóc przeformułowując pytanie lub pytając ucznia, co na ten temat myśli lub co jest w tym pytaniu dla ucznia intersujące. Zgodnie z badaniem z 2020 r
– powiązanie pytania z wcześniejszą wiedzą ucznia to skuteczny sposób na zwiększenie jego zaangażowania.
- Zadbanie o przyjazny sposób wykorzystania techniki.
Ma znaczenie ton i sposób pytania. Ważne są: jasne zadawanie pytania, kontakt wzrokowy, ton i mimika twarzy oraz mowa ciała. Jeśli nauczyciel nie patrzy na ucznia, odwraca się od niego lub robi grymasy to, to podważa poczucie bezpieczeństwa i zaburza poczucie wartości ucznia – wyjaśniają badacze w badaniu z 2013 r .
- Stosowanie techniki w stosunku do grup.
W przypadku trudnego materiału można podzielić klasę na pary lub małe grupy i losować grupę do odpowiedzi. Wtedy dzieli się odpowiedzialność, zwiększa bezpieczeństwo oraz umożliwia uczniom wzajemne nauczanie (badaniu z 2019 r ).
Moim zdanie, kluczowe jest poszukiwanie odpowiedzi w parach. Nie ma żadnego powodu, aby uczeń myślał samotnie w trakcie, gdy się uczy.
- Losowanie stale tych samych uczniów
Może tak się zdarzyć, że los wyznacza do odpowiedzi stale tych samych uczniów. Rachunek prawdopodobieństwa dopuszcza taką sytuację.
Moim zdaniem można zapytać ucznia, który jest kolejny raz wylosowany do odpowiedzi, czy chce odpowiedzieć, czy nauczyciel ma losować powtórnie.
Z mojego doświadczenia, jeśli tak się zdarzy, że uczeń jest losowany klika razy w czasie lekcji, to przeważnie stwarza to sytuację do żartów.
- Wydłużenie czasu na odpowiedź
Nauczycielom trudno jest czekać na odpowiedź uczniów i dlatego często dają im mało czasu na poszukiwanie odpowiedzi. To jest pułapka dla techniki cold callingu, gdyż uczniowie zamiast myśleć nad odpowiedzią, próbują trafić na właściwą odpowiedź.
Pomocne może być stosowanie stopera lub innego sposobu na odmierzanie czasu.
Według badania z 2013 r wydłużenie czasu oczekiwania wiąże się ze wzrostem liczby uczniów zgłaszających się na ochotnika do udzielania odpowiedzi i wzrostem liczby pytań dodatkowych zadawanych przez uczniów.
Podsumowując wskazówki:
- Ważny jest dochodzenie do odpowiedzi, a nie jej poprawność. Nie ocenia sumująco odpowiedzi ucznia.
- Pomoc uczniom w wypowiadaniu się.
- Zwracanie się do uczniów po imieniu.
- Bazowanie na tym, co uczniowie już wiedzą.
- Przyjazny sposób zadawania pytań.
- Pozyskiwanie odpowiedzi od par lub grup
- Radzenie sobie z losowaniem tych samych uczniów.
- Wydłużenie czasu na odpowiedź.
Inspiracja artykułem Youki Terada
https://www.edutopia.org/article/does-cold-calling-work-heres-what-the-research-says