Nowości 

Najpierw zrozumienie potem rozwiązywanie zadania

Badania pokazują, że lepsze efekty osiągamy najpierw analizując sytuację i starając się zrozumieć problem. W sumie to mnie to nie dziwi. Jedno z metabadań wykazało, że eksperci oceniający wykresy spędzający więcej czasu, zanim przystąpią do wykonywania zadania na...

czytaj dalej

Wsparcie dla uczniów z ADHD

Rady Giny Robles - jak pomóc uczniom z ADHD. Jej zdaniem trzeba: Zauważyć i akceptować dysfunkcję. Poznać jej indywidualne przyczyny. Budować w uczniu poczucie własnej wartości. Akceptacja Dzieci z ADHD nie są złośliwe i nie są z urodzenia leniwe. One ciężko pracują,...

czytaj dalej

6 sposobów na uczenie uczniów sporządzania notatek

Umiejętność sporządzania notatek i korzystania z nich jest bardzo pomocna w uczeniu się.  Człowiek nie rodzi się z tą umiejętnością, Dobrze, aby ją nabywał w czasie pobytu w szkole. Zapewne przyda mu się to nie tylko w nauce szkolnej, ale też w jego dorosłym życiu....

czytaj dalej

Myślenie sercem w szkole

Termin myślenie sercem przypomina, że nasze serca mogą być motywatorami do działania i odgrywają kluczową rolę w budowaniu relacji w naszych klasach i szkołach. Przedstawiam (korzystając z artykułu Cathleen Beachboard i Rasharda Wright) trzy klucze do myślenia sercem,...

czytaj dalej

Dziennik nauczycielki

Życie w szkole jest chaotyczne i szybkie, trudno znaleźć czas na refleksje, co właściwie dzieje się w szkole. Niektórzy uczniowie są ekspertami w przyciąganiu uwagi. Inni są ekspertami w unikaniu tego, aby uwaga skupiała się na nich. Aby lepiej poznać swoich uczniów i...

czytaj dalej

Wpis dla zaineresowanych OK zeszytem

27 marca spotkaliśmy się w gronie tak zwanych OKejek, czyli osób, które są w tym roku mentorkami w kursie OK zeszyt. Rozmawialiśmy o tym jakiej rady udzieliłyby Okejki sobie i nauczycielom planującym pracę w następnym roku szkolnym z OK zeszytem Wypowiedzi można...

czytaj dalej

Czy uczniowie widzą, że się uczą?

Sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów następuje zwykle na koniec, kiedy uczniowie przystępują do sprawdzianu lub egzaminu. Niestety wtedy już mało da się zrobić, aby uzupełnić braki. Warto zadbać o to, aby uczniowie monitorowali swój proces uczenia się na bieżąco...

czytaj dalej

25 sposobów na uciszenie hałaśliwej klasy

Każdy nauczyciel ma lub będzie miał do czynienia z hałaśliwą klasą. Nie oznacza to, że jest to zawsze negatywne zjawisko. Uczniowie potrzebują rozmawiać, śmiać się i nawiązywać kontakty. Jednak często jest to duża przeszkoda w nauczaniu. Zwracanie uwagi klasie nie...

czytaj dalej

Nauczanie poprzez popełnianie i analizowanie błędów

W tym wpisie przedstawiam eksperyment polegający na porównaniu dwóch metod nauczania matematyki. Jedna tradycyjna – poprzez rozwiazywanie zadań z nauczycielem, a druga polegająca na wykonaniu samodzielnego sprawdzianu, potem identyfikowanie popełnionych błędów i ich...

czytaj dalej

Obrazki

Ostatnio spotkałam na konferencji w Krakowie Panią, uczącą przyszłych nauczycieli, która zachwycała się moimi rysunkami, a szczególnie ich adekwatnością do przekazu, który niosą. Często spotykam się z takim docenieniem, i bardzo za nie dziękuję, ale tym razem na moją...

czytaj dalej