Autorzy: A. Boryga, P. Tutt i D. Leonard w swoim artykule pt.: 2024 in Review, From Your Point of View opisują kilka toczących się w 2024 roku debat w środowisku nauczycieli USA. Podobne dyskusje można było zaobserwować w mediach społecznościowych w Polsce. Mam do przekazania 10 tematów, opowiem o nich w dwóch turach.
Pierwsza cześć
- Czy nauczyciel ma być też terapeutą?
Czy obowiązkiem nauczyciela jest tylko (aż) nauczanie, czy też powinien zadbać tez np. o zdrowie psychiczne swoich uczniów.
Taka dyskusja też się toczy u nas. Często spotykam opinię nauczyciela; „Ja tu zostałem zatrudniony, jako nauczyciel i nie muszę/nie chcę pełnić roli przyjaciela, opiekuna, psychologa”. Nakłada się nauczyciela wiele zadań, ma nie tylko w ciekawy sposób przekazywać uczniom wiedzę, ale też opiekować się uczniami, gdy mają problemy, wychowywać i nawiązywać dobre relacje.
Badania wskazują, że dobre relacje są bardzo ważne w szkole, że są niezbędne do uczenia się.
Oprócz relacji oczekuje się, że nauczyciel nauczy swoich uczniów samoregulacji, że będzie miał indywidualne podejście do każdej osoby, że uda mu się zmotywować każdego ucznia. Ale nauczyciele nie są specjalistami od wszystkiego, nie mogą sami dźwigać tak dużego ciężaru.
Konieczne jest wsparcie innych instytucji, a szczególnie służby zdrowia i opieki psychologicznej.
- Czy szkoła jest/będzie zwolenniczką AI?
Wiele osób uważa, że nie jesteśmy w stanie pozbyć się AI w nauczaniu. AI nie zniknie, trzeba ją zaakceptować. Najlepsze, co nauczyciele mogą zrobić, jest nauczenie uczniów, jak jej używać, aby pomagała w uczeniu się.
Badania nie stwierdzają kategorycznie, że stosowanie AI i CHatGPT wpływa na osiąganie lepszych wyników w nauce. Pisałam o tym w krótkim wpisie: https://oknauczanie.pl/badania-edukacyjne-w-usa-2024-czy-ai-pomaga-w-nauczaniu
Niektórzy nauczyciele uważaj, że trzeba zakazać używania CHatGPT na lekcjach. Uważają, że jego używanie pozbawia uczniów czasu i przestrzeni na rozwijanie umiejętności, które są podstawą umiejętności czytania i pisania. AI nie pomaga uczniom samodzielnie myśleć.
Toczy się też dyskusja nad tym, jak odróżnić i oceniać prace, które wykorzystują w znacznym stopniu AI.
Prawdopodobne wskazana byłaby równowaga w używaniu AI i nauki bez niej.
- Uczniowie nie potrafią czytać.
Nauczyciele zastanawiają się dlaczego uczniowie coraz mniej czytają i nie potrafią skupić się na dłuższym tekście. Trudności z opanowaniem dłuższych tekstów mają również studenci i ludzie dorośli.
Jedną z przyczyn upatruje się w tym, że obecnie wszyscy mamy mniej czasu na czytanie. Czytamy wyrywkowo i fragmentarycznie.
Również na egzaminach zewnętrznych umiejętność czytania i zgłębiania dłuższych tekstów nie jest sprawdzana. Druga domniemana przyczyna to brak znajomości znaczenia pojęć używanych w tekstach. Badania pokazują, że nauczanie umiejętności rozumienia pojęć, głośne czytanie, gry słownikowe oraz przedstawianie ciekawych dla uczniów tekstów zmniejsza niechęć do czytania dłuższych tekstów.
Punktem wyjścia do zachęty do czytania, mogą być komiksy, audiobooki, filmy itp.
- Jak zorganizować rozmieszczenie ławek w sali lekcyjnej?
Nauczyciele maja w tej sprawie zróżnicowane opinie. Jedni są zwolennikami ustawienia w po dwie ławki naprzeciwko siebie w grupach czteroosobowych, inni tradycyjnie ławki w szeregu frontem do tablicy, inni jeszcze w podkowę. W tym roku Jay Schauer zaproponował prostą strategię ustawienia po dwie ławki w literę L. Setki nauczycieli skomentowały jego artykuł.
Zdaniem Schauera dzięki ławkom ustawionym w kształcie litery L, nikt nie jest odwrócony plecami do nauczyciela, uczniowie mogą ze sobą rozmawiać i pracować w małych grupach, a nauczyciel ma łatwy dostęp do każdego ucznia.
- Telefony komórkowe
W tym roku w USA przeprowadzono ankietę wśród nauczycieli – czy telefony komórkowe powinny zostać zakazane w klasach. Odpowiedziało prawie 5000 nauczycieli — a 3816 z nich wypowiedziało się za zakazem.
W różnych stanach są różne w tej sprawie wytyczne. Potrzeba opracowania wspólnych zasad. Wymaganie od nauczycieli – samodzielnej kontroli korzystania z telefonów komórkowych w klasie – jest niewłaściwe.