Jak co roku na portalu Edutopia Youki Terada i Stephen Merrill podają opisują 10 intersujących wyników badań edukacyjnych w danym roku. Wybrałam z nich kilka i sukcesywnie będę je przedstawiać.
Pierwszy z nich to – Drobne sukcesy
Drobne sukcesy w czasie wykonywania trudnego zadania motywują do pracy badanie z 2024 r .
Powszechnie uważa się, że sukces na egzaminie, czy na dużym sprawdzianie najbardziej motywuje ucznia do dalszej nauki. Jednak badacze wykryli, że najbardziej motywuje mały i częsty sukces.
Eksperyment polegał na zadaniu jednej grupie uczniów kilku trudnych zadań matematycznych do zrobienia, a drugiej grupie wpleciono w zestaw też kilka zadań łatwiejszych. Okazało się, że uczniowie drugiej grupy byli bardziej chętni do podjęcia następnych wyzwań. Druga grupa dwukrotnie częściej oceniała wykonanie zadania jako przyjemne zadanie.
Uczniowie z drugiej grupy rozwiązywali tyle samo trudnych zadań, co grupa pierwsza, ale mieli okazję również odnieść sukces w zadaniach łatwiejszych.
Dodatkowo zauważono, że umiejscowienie łatwych zadań miało znaczenie: dodawanie pytań na początku lub na końcu było najbardziej korzystne. Badacze wnioskują zgodność z innymi badaniami, które sugerują, że na doświadczenia związane z danym wydarzeniem najbardziej wpływa początek i zakończenie.
Mój wniosek: Pozwolić uczniom na małe sukcesy, dodawać na początku i na końcu zadania łatwe do wykonania. Te sukcesy mogą wpłynąć na motywacje uczniów do pracy.