Sugestie zespołu konsultacyjnego przy ORE dotyczące dobrych form doskonalenia wewnętrznego i zewnętrznego dla Rad Pedagogicznych i dla indywidulanych nauczycieli.

Mówiliśmy również o wewnątrzszkolnych szkoleniach – co się sprawdza:

  • Spacer edukacyjny, ale stopniowo wprowadzany.
  • Pokazanie przez nauczyciela sposobu nauczania, ale z dobrowolnością obu stron i z propozycją wykorzystania tego, co zostało przedstawione.
  • Lekcje otwarte, za zgodą nauczyciela.
  • OK obserwacje pomiędzy dwojgiem nauczycieli.
  • Mobilizacja przed wydarzeniem, np. Erasmus, wieczornica itp. Wzajemne uczenie się nauczycieli przygotowanie do wykonania projektu.
  • Codzienna praca zespołów zadaniowych, przedmiotowych i uczących jedną klasę.
  • Chętny nauczyciel po uczestnictwie w ciekawym szkoleniu zdaje relacje zainteresowanym nauczycielom.
  • Dyrektor prowadzi krótkie praktyczne szkolenie.
  • Rozmowy indywidulane dyrektora z nauczycielem, o jego zainteresowaniach i metodach pracy.
  • Grupa wsparcia – rozwiązywanie wspólne problemów.
  • Opiekun dla nowego nauczyciela
  • Miejsce na radzie pedagogicznej dla omówienia metody nauczania.

 

Zajmowaliśmy się też innymi szkoleniami proponowanymi przez różne ośrodki doskonalenia. Rozróżniliśmy dwa typy: (I) prowadzone w szkole lub wyjazdowe, ale dla jednej szkoły i (II) oferta szkoleń poza szkołą – przeważnie indywidualne uczestnictwo.

Z badań profesora Johna Hattiego wynika, że najbardziej korzystne są szkolenia w szkole, w których uczestniczą  nauczyciele i dyrektor. Mniej efektywne są szkolenia indywidualnych nauczycieli. Jednak, gdy wiedza i umiejętności są przekazane potem poprzez szkolenie wewnątrzszkolne, to korzyści mogą być porównywalne.

  1. W szkole lub wyjazdowe

Podczas całego spotkania zajmowaliśmy się tylko pozytywami, co możemy wykorzystać, z tego co już mamy. Nie mówiliśmy o negatywach.

Szkolenia zamawiane u specjalisty mogą odbywać się w szkole lub mogą być połączone z wyjazdem nauczycieli. Zalety takich szkoleń:

  • Większa grupa nauczycieli ze szkoły może być zaangażowana.
  • Wszyscy słyszą to samo, mogą o tym porozmawiać i wyciągnąć wnioski dla szkoły.
  • Uczestniczący dyrektor może usłyszeć opinię swoich nauczycieli i dbać o wdrożenie zmiany.
  • Szkolenie na miejscu, nie trzeba dojeżdżać, a w przypadku szkolenia wyjazdowego wszyscy jadą razem i jest możliwa integracja.
  • Trener prowadzący może tak zaaranżować przestrzeń w klasie, aby nauczyciele mogli skorzystać z jego praktyki i go naśladować pracując z uczniami w klasie szkolnej.
  • Nie trzeba dezorganizować pracy szkoły.
  • Dobry jest cykl szkoleń, a nie jedno pojedyncze. Mamy wtedy pracę na procesie.
  • Można zaprosić innych członków społeczności szkolnej.
  • Tematyka szkolenia dopasowane do potrzeb szkoły.
  • Możliwość kontaktu dyrektora szkoły z trenerem przed szkoleniem i ustalenie szczegółów i zasad.
  • Dobry trener wzbudza autorytet u nauczycieli.
  • Możliwość zamówienia cyklu szkoleń o tej samej tematyce.

 

Szkolenia poza szkołą dla grupy nauczycieli lub indywidualnego nauczyciela

Zalety takich szkoleń:

  • Temat intersujący pewną grupę nauczycieli, szkolenie dostosowane do jej potrzeb. Specjalistyczne szkolenia.
  • Grupa udająca się na szkolenie wychodzi ze szkoły i jest to pewien sposób świętowania, następuje integracja grupy i jest to również rozrywka.
  • Możliwość budowania nieformalnej sieci przedmiotowej z różnych szkół (np. matematycznej, biologicznej).
  • Dzielenie się i pozyskanie doświadczeń z różnych szkół.
  • Nawiązywanie korzystnych kontaktów pomiędzy nauczycielami i z różnych szkół i trenerskich (można rekomendować trenera do przeprowadzenia szkolenia w szkole).
  • Dopasowanie miejsca szkolenia i aranżacji sali tematu (np. wyjazdy biologiczne)

W spotkaniu wzięli udział: Anna Abramczyk (Zespół Szkół nr 1
we Wrocławiu), Agnieszka Babańca (Publiczna Szkoła Podstawowa w Garbatce-Letnisko), Mariusz Biniewski (Lubuskie Kuratorium Oświaty), Ewelina Jankowska (Zespołu Szkół nr 79 w Warszawie),Katarzyny Głowik-Jamróz (Przedszkola nr 56 „Niezapominajka” we Wrocławiu), Marta Hołub (Szkoła Podstawowa nr 113 we Wrocławiu ), Marta Jasionek (Szkoła Podstawowa nr 2   Małkinia Górna), Izabela Leśniewska (OSKKO), Katarzyna Mitka (Małopolskie Kuratorium Oświaty), Agnieszka Mitka (Szkoła Podstawowa w Nawojowej Górze), Justyna Orszulak (Szkoła Podstawowa nr 1 w Wodzisławiu Śląskim), Michał Wilniewczyc (Zespół Szkół nr 2 w Aleksandrowie Kujawskim), Jacek Strzemieczny i Danuta Sterna (ADORE).