Sugestie zespołu konsultacyjnego przy ORE dotyczące dobrych form doskonalenia wewnętrznego i zewnętrznego dla Rad Pedagogicznych i dla indywidulanych nauczycieli.
Mówiliśmy również o wewnątrzszkolnych szkoleniach – co się sprawdza:
- Spacer edukacyjny, ale stopniowo wprowadzany.
- Pokazanie przez nauczyciela sposobu nauczania, ale z dobrowolnością obu stron i z propozycją wykorzystania tego, co zostało przedstawione.
- Lekcje otwarte, za zgodą nauczyciela.
- OK obserwacje pomiędzy dwojgiem nauczycieli.
- Mobilizacja przed wydarzeniem, np. Erasmus, wieczornica itp. Wzajemne uczenie się nauczycieli przygotowanie do wykonania projektu.
- Codzienna praca zespołów zadaniowych, przedmiotowych i uczących jedną klasę.
- Chętny nauczyciel po uczestnictwie w ciekawym szkoleniu zdaje relacje zainteresowanym nauczycielom.
- Dyrektor prowadzi krótkie praktyczne szkolenie.
- Rozmowy indywidulane dyrektora z nauczycielem, o jego zainteresowaniach i metodach pracy.
- Grupa wsparcia – rozwiązywanie wspólne problemów.
- Opiekun dla nowego nauczyciela
- Miejsce na radzie pedagogicznej dla omówienia metody nauczania.
Zajmowaliśmy się też innymi szkoleniami proponowanymi przez różne ośrodki doskonalenia. Rozróżniliśmy dwa typy: (I) prowadzone w szkole lub wyjazdowe, ale dla jednej szkoły i (II) oferta szkoleń poza szkołą – przeważnie indywidualne uczestnictwo.
Z badań profesora Johna Hattiego wynika, że najbardziej korzystne są szkolenia w szkole, w których uczestniczą nauczyciele i dyrektor. Mniej efektywne są szkolenia indywidualnych nauczycieli. Jednak, gdy wiedza i umiejętności są przekazane potem poprzez szkolenie wewnątrzszkolne, to korzyści mogą być porównywalne.
- W szkole lub wyjazdowe
Podczas całego spotkania zajmowaliśmy się tylko pozytywami, co możemy wykorzystać, z tego co już mamy. Nie mówiliśmy o negatywach.
Szkolenia zamawiane u specjalisty mogą odbywać się w szkole lub mogą być połączone z wyjazdem nauczycieli. Zalety takich szkoleń:
- Większa grupa nauczycieli ze szkoły może być zaangażowana.
- Wszyscy słyszą to samo, mogą o tym porozmawiać i wyciągnąć wnioski dla szkoły.
- Uczestniczący dyrektor może usłyszeć opinię swoich nauczycieli i dbać o wdrożenie zmiany.
- Szkolenie na miejscu, nie trzeba dojeżdżać, a w przypadku szkolenia wyjazdowego wszyscy jadą razem i jest możliwa integracja.
- Trener prowadzący może tak zaaranżować przestrzeń w klasie, aby nauczyciele mogli skorzystać z jego praktyki i go naśladować pracując z uczniami w klasie szkolnej.
- Nie trzeba dezorganizować pracy szkoły.
- Dobry jest cykl szkoleń, a nie jedno pojedyncze. Mamy wtedy pracę na procesie.
- Można zaprosić innych członków społeczności szkolnej.
- Tematyka szkolenia dopasowane do potrzeb szkoły.
- Możliwość kontaktu dyrektora szkoły z trenerem przed szkoleniem i ustalenie szczegółów i zasad.
- Dobry trener wzbudza autorytet u nauczycieli.
- Możliwość zamówienia cyklu szkoleń o tej samej tematyce.
Szkolenia poza szkołą dla grupy nauczycieli lub indywidualnego nauczyciela
Zalety takich szkoleń:
- Temat intersujący pewną grupę nauczycieli, szkolenie dostosowane do jej potrzeb. Specjalistyczne szkolenia.
- Grupa udająca się na szkolenie wychodzi ze szkoły i jest to pewien sposób świętowania, następuje integracja grupy i jest to również rozrywka.
- Możliwość budowania nieformalnej sieci przedmiotowej z różnych szkół (np. matematycznej, biologicznej).
- Dzielenie się i pozyskanie doświadczeń z różnych szkół.
- Nawiązywanie korzystnych kontaktów pomiędzy nauczycielami i z różnych szkół i trenerskich (można rekomendować trenera do przeprowadzenia szkolenia w szkole).
- Dopasowanie miejsca szkolenia i aranżacji sali tematu (np. wyjazdy biologiczne)
W spotkaniu wzięli udział: Anna Abramczyk (Zespół Szkół nr 1
we Wrocławiu), Agnieszka Babańca (Publiczna Szkoła Podstawowa w Garbatce-Letnisko), Mariusz Biniewski (Lubuskie Kuratorium Oświaty), Ewelina Jankowska (Zespołu Szkół nr 79 w Warszawie),Katarzyny Głowik-Jamróz (Przedszkola nr 56 „Niezapominajka” we Wrocławiu), Marta Hołub (Szkoła Podstawowa nr 113 we Wrocławiu ), Marta Jasionek (Szkoła Podstawowa nr 2 Małkinia Górna), Izabela Leśniewska (OSKKO), Katarzyna Mitka (Małopolskie Kuratorium Oświaty), Agnieszka Mitka (Szkoła Podstawowa w Nawojowej Górze), Justyna Orszulak (Szkoła Podstawowa nr 1 w Wodzisławiu Śląskim), Michał Wilniewczyc (Zespół Szkół nr 2 w Aleksandrowie Kujawskim), Jacek Strzemieczny i Danuta Sterna (ADORE).