Nowości 

Jak pielęgnować radość w nauczaniu

Pewien czas temu napisałam wpis pt.: Poczucie sprawstwa i sensu pracy w szkole: https://oknauczanie.pl/poczucia-sprawstwa-i-sensu-pracy-w-szkole W nim wspomniałam o tym, że potrzebne jest radość z nauczania, ta radość przekłada się na radość uczniów z uczenia się....

czytaj dalej

Nauczanie podstaw matematyki

Wiele szkół na całym świecie odczuwa trudności w efektywnym nauczaniu matematyki. W Polsce szukamy winnych, czasami przyczynę trudności upatruje się w nauczaniu wczesnoszkolnym, innym razem w za obszernej podstawie programowej, a czasami również w braku umiejętności...

czytaj dalej

Gdy uczeń nie chce

Dlaczego uczniowie odmawiają i co można z tym zrobić? Każdy z nauczycieli spotkał się z sytuacją, gdy część uczniów odmówiło wykonania zadania. Może być to jawna odmowa, ale częściej jest to cichy bojkot. Bojkot może wyrażać się oddaniem pracy byle jak wykonanej lub...

czytaj dalej

Dlaczego dzieci powinny prowadzić dziennik przyrodniczy

Youki Terada mój ulubiony autor z portalu Edutopia zachęca do tego, aby prowadzić (w każdym wieku) dziennik przyrodniczy. Po pierwsze - rozbudza on ciekawość przyrodą i tym, co nas otacza i często prowadzi do zachwytu. Po drugie - uczy procedury pracy naukowej, a w...

czytaj dalej

5 wskazówek dla samodoskonalenia nauczycieli

Nauczycielem człowiek staje się przez całe życie, nie można powiedzieć – Już umiem nauczać. Jasne, że doświadczenie pomaga. Ale każdy z nauczycieli może opowiedzieć, jak zmienia i zmieniał się jego warsztat pracy. Doświadczenie samo nie przychodzi. Potrzebna jest...

czytaj dalej

Emocje i unikanie szkoły

Mogą być różne przyczyny dla których uczniowie nie chcą chodzić do szkoły. Może to być spowodowane tym, że źle się czują wśród rówieśników, boją się nauczycieli, ale też mogą nie być zainteresowani, tym co dzieje się w szkole i wolą świat poza nią. Zdajemy sobie...

czytaj dalej

Kanapka zwrotna

W tym wpisie o przekazywaniu informacji zwrotnej w formie kanapki, o zaletach i wadach oraz wskazówki do przekazywania trudnych informacji. Czy taki sposób przekazywania informacji zwrotnej jest dobry? W tym wpisie będę przekonywać, że raczej nie. Moim zdaniem dużo...

czytaj dalej

10 strategii pomocy przemęczonym uczniom 

Uwaga, skupianie się i zapamiętywanie są w dużej mierze zależne i kontrolowane przez nasze emocje. Kiedy uczniowie są przemęczeni lub atakowani wieloma bodźcami i zadaniami, to emocje kierują ich w kierunku obrony przed strasem, czyli do walki, ucieczki lub wyłączenie...

czytaj dalej

Ostrzeżenia przed dwoma popularnymi mitami

Dwa mity edukacyjne, których warto unikać Nauczanie zgodnie ze stylami uczenia się Koncepcja stylów uczenia się stała się popularna w latach 70 tych XX wieku, nauczyciele postrzegali ją jako prosty sposób na efektywne nauczanie. W pierwszej dekadzie XXI wieku badania...

czytaj dalej

7 sposobów na przyciągnięcie uwagi uczniów

Każdy z nas nauczycieli ma problem z utrzymaniem uwagi uczniów. Nauka o działaniu mózgu może w tej sprawie mieć kilka wskazówek. We wpisie zwarte są wskazówki nauczycieli z inicjatywy Frajda z nauczania: Krystyny Dąbek, Malwiny Kiełbratowskiej, Zofii François, Alicji...

czytaj dalej