Nowości
Jak pielęgnować radość w nauczaniu
Pewien czas temu napisałam wpis pt.: Poczucie sprawstwa i sensu pracy w szkole: https://oknauczanie.pl/poczucia-sprawstwa-i-sensu-pracy-w-szkole W nim wspomniałam o tym, że potrzebne jest radość z nauczania, ta radość przekłada się na radość uczniów z uczenia się....
Nauczanie podstaw matematyki
Wiele szkół na całym świecie odczuwa trudności w efektywnym nauczaniu matematyki. W Polsce szukamy winnych, czasami przyczynę trudności upatruje się w nauczaniu wczesnoszkolnym, innym razem w za obszernej podstawie programowej, a czasami również w braku umiejętności...
Gdy uczeń nie chce
Dlaczego uczniowie odmawiają i co można z tym zrobić? Każdy z nauczycieli spotkał się z sytuacją, gdy część uczniów odmówiło wykonania zadania. Może być to jawna odmowa, ale częściej jest to cichy bojkot. Bojkot może wyrażać się oddaniem pracy byle jak wykonanej lub...
Dlaczego dzieci powinny prowadzić dziennik przyrodniczy
Youki Terada mój ulubiony autor z portalu Edutopia zachęca do tego, aby prowadzić (w każdym wieku) dziennik przyrodniczy. Po pierwsze - rozbudza on ciekawość przyrodą i tym, co nas otacza i często prowadzi do zachwytu. Po drugie - uczy procedury pracy naukowej, a w...
5 wskazówek dla samodoskonalenia nauczycieli
Nauczycielem człowiek staje się przez całe życie, nie można powiedzieć – Już umiem nauczać. Jasne, że doświadczenie pomaga. Ale każdy z nauczycieli może opowiedzieć, jak zmienia i zmieniał się jego warsztat pracy. Doświadczenie samo nie przychodzi. Potrzebna jest...
Emocje i unikanie szkoły
Mogą być różne przyczyny dla których uczniowie nie chcą chodzić do szkoły. Może to być spowodowane tym, że źle się czują wśród rówieśników, boją się nauczycieli, ale też mogą nie być zainteresowani, tym co dzieje się w szkole i wolą świat poza nią. Zdajemy sobie...
Kanapka zwrotna
W tym wpisie o przekazywaniu informacji zwrotnej w formie kanapki, o zaletach i wadach oraz wskazówki do przekazywania trudnych informacji. Czy taki sposób przekazywania informacji zwrotnej jest dobry? W tym wpisie będę przekonywać, że raczej nie. Moim zdaniem dużo...
10 strategii pomocy przemęczonym uczniom
Uwaga, skupianie się i zapamiętywanie są w dużej mierze zależne i kontrolowane przez nasze emocje. Kiedy uczniowie są przemęczeni lub atakowani wieloma bodźcami i zadaniami, to emocje kierują ich w kierunku obrony przed strasem, czyli do walki, ucieczki lub wyłączenie...
Ostrzeżenia przed dwoma popularnymi mitami
Dwa mity edukacyjne, których warto unikać Nauczanie zgodnie ze stylami uczenia się Koncepcja stylów uczenia się stała się popularna w latach 70 tych XX wieku, nauczyciele postrzegali ją jako prosty sposób na efektywne nauczanie. W pierwszej dekadzie XXI wieku badania...
7 sposobów na przyciągnięcie uwagi uczniów
Każdy z nas nauczycieli ma problem z utrzymaniem uwagi uczniów. Nauka o działaniu mózgu może w tej sprawie mieć kilka wskazówek. We wpisie zwarte są wskazówki nauczycieli z inicjatywy Frajda z nauczania: Krystyny Dąbek, Malwiny Kiełbratowskiej, Zofii François, Alicji...