Nowości 

Metafora szkoły ma znaczenie

Zawsze zastanawiałam się dlaczego metafory wojenne są tak często używane w rozmowach o szkole. Używane są też inne metafory, ale odniesienie do „walki” dominuje. Nowym nauczycielom często radzi się, aby przygotowali się do walki, a doświadczeni nauczyciele opowiadają...

czytaj dalej

AI jest stronnicza

Przeczytałam dość zadziwiającą wiadomość, że sztuczna inteligencja może być stronnicza. Organizacja przeprowadzająca testy SAT przeanalizowała ponad 13 000 esejów uczniów i okazało się że ocena ich przez AI była stronnicza. W sumie nie jest to dziwne. Kiedy ChatGPT...

czytaj dalej

Pod presją zadań i stresu

Teraz mamy wakacje, ale w roku szkolnym mamy wiele okazji stresujących, niektóre z nich wpływają na nas motywująco, ale częściej stres działa negatywnie. Stres jest odczuwany jako presja i nastawia nas do walki lub do ucieczki. Ważne jest kontrolowanie własnych...

czytaj dalej

Sprawa podręcznika

Dużo mówi się o tym, że nauczyciele nie powinni korzystać z podręczników, tylko sami tworzyć programy nauczania. Znam wielu nauczycieli, którzy naprawdę porzucili podręczniki, również tych, co mówią, że nie korzystają, a w rzeczywistości korzystają i tych, którzy...

czytaj dalej

Po co mi to?

Drogie matematyczki i drodzy matematycy uczący w szkołach ponadpodstawowych! Mamy dla Was prezent i propozycję. Pomysł narodził się dzięki pytaniu zadawanemu przez naszych uczniów : „Po co mi to?” Cały tekst ma 31 stron, dlatego nie zamieszczam scenariuszy lekcji....

czytaj dalej

Jak zachęcać uczniów do matematyki?

Pod koniec czerwca słuchałam na konferencji w Gdyni wykładu profesora Marka Kaczmarzyka, na temat tego, jak zwiększyć zapamiętywanie uczniów. A dziś przeczytałam artykuł Bonnie Duhe na temat angażowania uczniów w naukę matematyki. Połączyły mi się te dwa przekazy....

czytaj dalej

Jak pomóc mózgowi zapamiętać?

Byłam na świetnej konferencji w Gdyni: SZKOŁA PRZYSZŁOŚCI DOBROSTAN W SZKOLE, SZKOŁA DOBRYCH RELACJI. Wysłuchałam bardzo dobrych i dających wiele do myślenia wykładów profesorów – Jacka Pyżalskiego i Marka Kaczmarzyka. Uczta! Tym wpisem chciałabym zrealizować dla...

czytaj dalej

Przyjaźnić się z błędem

Możliwość popełniania błędów i uczenia się na nich jest kluczowe dla procesu uczenia się. W tym wpisie cztery sposoby - jak dobrze wykorzystać błędy. Youki Terada twierdzi w swoim artykule dla Edutopii, że błędy to kluczowe informacje, które zmuszają do myślenia i do...

czytaj dalej

Ważne słowa w nauczaniu

Autonomia, wybór, kompetencja, poczucie wartości, docenianie, próba, możliwość poprawy, poczucie przynależności, partnerstwo. Pewnie jest jeszcze wiele ważnych słów, ale jeśli tylko te będą uwzględniane w nauczaniu, to ono zmieni się bardzo na korzyść uczniów....

czytaj dalej

Wyższość „aż” nad „tylko”

„Tylko” ma w sobie bagatelizowanie, niesie lekceważenie tego, co robimy z troską i oddaniem. Ponieważ zawsze coś można zrobić lepiej, bardziej się przyłożyć, dlatego „tylko” jest nadal obecne i używane. Pomaga mu w tym perfekcjonizm i obwinianie samego siebie, że nie...

czytaj dalej