Nowości 

Ocenianie oczami nauczyciela i ucznia

Prawo oświatowe, określa cele i sposoby ocenienia, są również zapisy w statucie szkolnym, ale czy tak samo o ocenianiu myślą uczniowie? Jakie według nich ma ono cele, po co uczniowie są oceniani? Sądzę, że istnieje zasadnicza różnica pomiędzy nauczycielem i uczniami w...

czytaj dalej

Podejmowania decyzji

W szkole uczniowie powinni uczyć się podejmowania decyzji. Szkoła nie jest jedynie miejscem pozyskiwania wiedzy, równie ważne są zdobywane umiejętności, a jedną z nich jest umiejętność podejmowania decyzji. Szczególnie teraz, gdy sprawczość jest teraz tak często...

czytaj dalej

 5 wskazówek do rozmów z rodzicami

Spotkaniami denerwują się obie strony – nauczyciele i rodzice. W tym wpisie cztery wskazówki dla nauczyciela, jak rozmawiać z rodzicami. Zdenerwowanie często wynika z dwóch popełnianych przez nauczyciela błędów: informowanie przez nauczyciela rodziców tylko o...

czytaj dalej

Rodzice uczniów w szkole

Jest różnica pomiędzy potrzebami i zaangażowaniem rodziców uczniów w niższych klasach szkoły podstawowej i wyższych oraz w szkole średniej. W szkołach podstawowych szczególnie w klasach niższych rodzice mają potrzebę kontaktowania się ze szkołą. W szkołach średnich...

czytaj dalej

Ankieta w klasie szkolnej

Przeprowadzania ankiet wśród uczniów pozwala nauczycielowi uzyskać mnóstwo użytecznych informacji, zarówno o uczniach jak i o własnym nauczaniu. Ankiety można stosować na różnych etapach uczenia się uczniów i ich nauczania. Poznanie uczniów - „Jaki jestem?” Na...

czytaj dalej

Pisanie historii i ich odgrywanie

Odgrywania historii jest skuteczną metodą uczenia się na każdym etapie nauczania, ale szczególnie może być efektywne w klasach młodszych. Można tę metodę poszerzyć o pisanie historii, a dopiero potem ich odgrywanie. Nauczycielka wczesnoszkolna - Tracy Mertens...

czytaj dalej

3 rady dla nauczycieli

Przeczytałam artykuł Elizabeth S. Cassells, a w nim rady dla młodych nauczycieli. Przypomniało mi to moje pierwsze kroki w zawodzie nauczyciela. W tym wpisie trzy rady odpowiednie dla każdego nauczyciela. Po studiach nie zaczęłam pracy w szkole, pierwsze 12 lat...

czytaj dalej

Siła pisma ręcznego

W dobie komputeryzacji może wydawać się, że pismo ręczne może zaniknąć. Jednak pisanie odręczne wcale nie jest reliktem przeszłości, angażuje wiele zmysłów jednocześnie i wzmacnia zdolności poznawcze. Pismo odręczne to coś więcej niż tylko kaligrafia, ma związek z...

czytaj dalej

Białe tablice

W tym artykule o białych tablicach - jak ich używanie w nauczaniu może pomóc nauczycielowi i uczniom. Biała tablica to wielkości A4 biała tablice ścieralne, którą ma każdy uczeń na ławce. Na polecenia nauczyciela uczniowie zapisują ścieralnym flamastrem na przykład...

czytaj dalej

Losowanie do odpowiedzi

Jedną z polecanych przez ocenianie kształtujące technik nauczania jest losowanie uczniów do odpowiedzi. Wymaga ona ustalania zasady niezgłaszania się uczniów do odpowiedzi poprzez podniesienie lekcji. Zamiast tego nauczyciel: zadaje pytanie, określa czas na...

czytaj dalej