Nowości
3 popularne mity na temat uczenia się
Nasze przekonania na temat tego, co pomaga uczniom w nauce mogą być mylne. Nauka o uczeniu się przetestowała wiele z tych przekonań, a dowody wskazują, że niektóre z naszych najczęstszych przekonań na temat uczniów są błędne. Pewien czas temu zamieściłam omówienie 5...
Sprawdzian jako sytuacja ucząca.
Przyjęło się myśleć, że sprawdzian, to - sprawdzian wiedzy zdobytej indywidulanie przez ucznia. W tym wpisie inne zalety dobrze zaplanowanego sprawdzianu. Sprawdzian uczy Sprawdzian może służyć nie tylko sprawdzeniu wiedzy ucznia, ale może też sprzyjać uczeniu się....
Praca z błędem
Prawie wszyscy nauczyciele zgadzają się, że błędów nie należy się obawiać, że one stanowią kluczową, a nawet niezbędną część procesu uczenia się. Mniej jest doświadczeń, jak z błędem pracować. Warto popatrzeć na rodzaje błędów, które uczniowie popełniają. Nie...
Zadania na zróżnicowaną klasę
Każdy nauczyciel spotyka się ze zróżnicowanymi umiejętnościami i wiedzą uczniów. Powstaje pytanie – kim się zająć, z kim pracować. Jeśli zajmiemy się uczniami, którzy są „do przodu”, to stracimy tych z tyłu, jeśli z tymi którzy nie nadążają, to znudzimy tych drugich....
Jak pomoc uczniom w uczeniu się?
Uczniowie uczą się, jak się uczyć. Nauczyciele mogą im w tym pomóc. W tym wpisie zajmę się czterem obszarami związanymi z uczeniem się: organizacją, strategiami, rolą notatek i szukaniem indywidualnego sposobu uczenia się. Organizacja Miejsce na własne notatki...
Przygotowanie informacji zwrotnej
Dwie sprawy, które wstrzymują nauczycieli przed ocenianiem uczniów poprzez przekazywanie im informacji zwrotnej: Czasochłonność i pracochłonność - po stronie nauczyciela Niewykorzystywanie informacji zwrotnej - po stronie ucznia. Są to najczęściej poruszane sprawy...
Zamieszanie wokół oceny kształtującej i sumującej
Ocenianie kształtujące ma już w Polsce swoją ponad dwudziestoletnią historię, nadal jednak nie jest prawidłowo odróżniana ocena kształtująca od sumującej. Dzieje się tak dlatego, że pojęcie oceny kształtującej poszerzyło się. Nie jest to już tylko pełna informacja...
Uzasadnienie do stanowiska Koalicji „Dziecko bez stopni” – Jacek Strzemieczny
Uzasadnienie do stanowiska Koalicji „Dziecko bez stopni” w sprawie stosowania w edukacji wczesnoszkolnej zasadę bieżącego oceniania uczniów przez nauczycieli wyłącznie w postaci ocen pomagającej się uczyć. Uzasadnienie przygotował w roku 2014 inicjator i lider...
Czas na rozmowę o likwidacji stopni w szkole
Taka rozmowa toczy się pewien czas i nie tylko w Polsce. Wiele lat temu w ramach Centrum Edukacji Obywatelskiej prowadziliśmy akcję – Dziecko bez stopni. Nadal istnieje grupa na FB o tej nazwie. Zasięgaliśmy opinii ekspertów z Polskiej Akademii Nauk, którzy bardzo...
8 wskazówek – jak pomóc uczniom koncentrować się na nauce, a nie na ocenach
Każdy z nauczycieli spotyka się z pytaniami uczniów: Ile punktów stracę, jeśli zapomniałem jednostek? Ile zostanie mi odjęte za ortografię? Co mogę zrobić, aby moja ocena była wyższa? Cały system edukacyjny jest chory na „wystopniowanie”. Niestety przyczyniamy się do...