Nowości 

Zeszyt pomagający się uczyć

Dziewięć lat temu zaproponowałam nauczycielom prowadzenie w nauczaniu z  uczniami OK zeszytów. Pomysł okazał się bardzo dobry.  Opinie zarówno nauczycieli, ale też uczniów były bardzo korzystne. Wielu nauczycielek i nauczycieli stosujących OK zeszyt chciałoby...

read more

Gdy nauczyciel nie zgadza się z dyrektorem

Nieporozumienia i różnice zdań towarzyszą każdej współpracy, również pomiędzy dyrektorem i nauczycielem. Mogą być twórcze, ale mogą też prowadzić do konfliktu. W tym wpisie o tym, jak komunikować odmienne zdanie. Kluczem jest wyrażania opinii bez podważania wartości...

read more

10 rad jak wykorzystać efektywnie czas lekcji

Kilka propozycji efektywnego wykorzystywania czasu lekcji. Podstawowa zasada to – zadania wykonujemy na lekcji. Uczniowie czasami odkładają wykonanie zdania na czas po lekcjach w domu. Niektórzy świadomie decydują, że dokończą zadanie w domu, a podczas lekcji zajmują...

read more

Jak zorganizować współpracę uczniów w zespole?

Nauczyciele nie tak często organizują prace w grupach. Obawiają się, że nauka będzie wolniej szła i że nie wszyscy uczniowie będą w nią zaangażowani. Częstym problemem w pracy grupowej uczniów jest to, że pracę wykonuje tylko część zespołu, reszta bywa bierna. Może to...

read more

7 sposobów na aktywne słuchanie

Nie jesteśmy dobrymi słuchaczami. Badania pokazują, że uważamy się za dobrych słuchaczy, ale w rzeczywistości zapamiętujemy po rozmowie z kimś tylko połowę tego, co było mówione. Nauczyciele powinni pomóc uczniom wyjść poza bierne słuchanie i rozwinąć umiejętność...

read more

Czym więcej mówisz, tym mniej cię słuchają

Wielu nauczycieli jest przekonanych, że najlepiej dotrą do uczniów, gdy przekażą im jak najwięcej wiedzy. W konsekwencji to nauczyciel stale mówi do uczniów, a od nich wymaga słuchania. Paradoks polega na tym, że czym więcej mówimy, tym mniej nas słuchają. W klasie...

read more

Udana konferencja

Byłam na bardzo dobrej konferencji na temat oceniania. Zorganizował ją Dariusz Zelewski dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1w Kartuzach, w ramach projektu Szkoła bez strachu, które prowadzi Kuratorium Pomorskie. Miała ona miejsce 29.11.2024 w Słupsku. Pomyślałam sobie, że...

read more

Potencjał dyrektora szkoły i nauczyciela

Umiejętności przywódczych, jak również nauczycielskich nie da się opanować w całości do końca. W obu rolach wymagane jest ciągle doskonalenie i rozwój. Dyrektor przewodzi swojej radzie pedagogicznej, a nauczyciel klasie szkolnej. W oby tych przypadkach kluczowe jest...

read more

Uczmy się wykorzystując, to co już wiemy

Badacze edukacyjni ustalili, że są pewne oznaki, które wskazują głębsze myślenie uczniów. Po pierwsze uczniowie potrafią powiązać nowe treści z już znanymi, po drugie informacje głęboko i z wysiłkiem przemyślane przez uczniów są na trwale  zachowywane. Dlatego wybór...

read more