Nowości
Sprawdzian jako narzędzie w nauczaniu
Sprawdzianom i ich ocenieniu nie poświęca się w szkole należytej uwagi. Niby ocenianie, owszem, jest ważne, ale raczej jako pokazanie uczniom, czego nie wiedzą, a powinni. Przeprowadzanie i wykonywanie sprawdzianów ma znaczenie szersze znaczenie. Pojawią się ostatnio...
Ocenianie
Ocenianie wielu osobom kojarzy się ze stopniami, ale to jest jednostronne spojrzenie. Ocenianie powinno pomagać się uczyć, czyli wskazywać, co jest dobrze, co i jak trzeba poprawić i jak można się dalej rozwijać. Mroki oceniania stopniami Stopień jest średnią! Z...
Nawyki samokierującego sobą ucznia
Uczniowie potrzebują zarówno akademickich umiejętności jak i społecznych. Ważne jest, aby uczniowie po skończeniu szkoły byli przygotowani do skutecznego rozwiązywania problemów; myślenia krytycznego, tworzenia i wprowadzania innowacji; podejmowania inicjatyw;...
Godzina geniuszu w szkole podstawowej
Przeczytałam artykuł Mashelle Smith, w którym opisuje ciekawy eksperyment, który zrobiła w swojej piątej klasie, nazwała go godziną geniusz. Polegał on na tym, że przeznaczyła jedną godzinę tygodniowo na naukę dowolnego tematu, który uczniowie sami dla siebie...
Praca z tekstem
Wszyscy uczniowie, niezależnie od tego, czy mają problemy z czytaniem, czy czytają biegle, muszą przetwarzać złożone treści i potrafić wydobywać i oceniać ważne informacje i zawarte w nich koncepcje. Praca z tekstem jest częstą stosowaną metodą nauczania na różnych...
Samodzielność i odpowiedzialność ucznia.
Samodzielność uczniów nie nastąpi, jeśli o nią nie zadbamy. Rozwijanie tej umiejętności u uczniów wymaga intencjonalności i planowania; nie stanie się to tylko dlatego, że dorośli „chcą”, aby tak się stało. Przedstawiam kilka wskazówek, jak pracować nad samodzielności...
Być znaczącym dorosłym dla młodego człowieka
Jak myślisz, jaka byłaby odpowiedź uczniów w twojej szkole na temat pytania o poczucie więzi z nauczycielami? W tym wpisie przypomnę sposoby na budowanie komunikacji i relacji z uczniami. W szkole autora artykułu z którego korzystam – Alexa Brouharda, 80% uczniów...
Informacja zwrotna i aktywne słuchanie w ocenianiu kształtującym
Komunikacja ma kluczowe znaczenie dla budowania relacji. Jednak często w szkole komunikacja odbywa się tylko w jedną stronę. To nauczyciel przekazuje informacje całej klasie. Relacjom potrzebna jest komunikacja w obie strony – partnerski dialog. Komunikacja pomiędzy...
Sposoby na efektywną informację zwrotną
Podstawowym zarzutem w stosunku do formułowania i przekazywania informacji zwrotnej do pracy ucznia jest – czaso i praco chłonność. Nauczycielka poświęca dużo czasu, a uczeń często z informacji nie korzysta. Można wykorzystać dwie drogi, do tego, aby informacja...
Jak przyjąć niekorzystną informację zwrotną?
Przeczytałam artykuł Brittney Maxfield na temat przyjmowania krytycznej informacji zwrotnej przez osoby dorosłe. Wydaje mi się, że może być on też pomocny w przypadku przekazywania i korzystania z informacji zwrotnej uczniom w szkole. Nikt nie lubi krytyki,...