Nowości 

Jak zachęcić uczniów do dyskusji?

Ocenianie kształtujące (teraz nazywane rozwojowym lub wspierającym) podkreśla wartość dialogu(w tym ucznia)  w nauczaniu. Druga strategia OK brzmi: Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą. W tym wpisie...

czytaj dalej

3 strategie zadawania lepszych pytań

Zmieniając nieznacznie treść pytania można spowodować refleksję uczniów  i głębsze uczenie się. Badania edukacyjne potwierdzają, że pytania kształtują myślenie. Gdy pytanie zostanie zadane, mózg zaczyna bezwiednie pracować nad odpowiedzią. Pytania często mają zawartą...

czytaj dalej

Uczeń odmawia, co na to teoria autodeterminacji.

Myśląc o samosterowności ucznia dochodzimy do problemu – odmowy pracy z jego strony. Czy jest w szkole miejsce na odmowę ze strony ucznia. Pytając o to nauczycieli, otrzymuję odpowiedź, że jest – przecież uczniowie mogą odmówić pisania sprawdzianu, oddania pracy...

czytaj dalej

Dobre notatki – 15 wskazówek

Umiejętność sporządzania notatek przydaje się każdemu człowiekowi. Notatka i zawarta w niej refleksja jest głównym obszarem dla uczenia się. Dobrze, aby uczniowie nauczyli się je robić już w szkole. Ale dla wielu uczniów nawet w szkole średniej robienie notatek jest...

czytaj dalej

Frajda z nauczania

W tym roku zostały opublikowane na stronach Ośrodka Rozwoju Edukacji cztery artykuły inicjatywy Frajda z nauczania. Są to wartościowe artykuły, w których nauczyciele dzielą się swoimi praktycznymi pomysłami w nauczaniu z różnych przedmiotów i na różnych poziomach....

czytaj dalej

Lęk przed wypowiedzią – Frajda z nauczania

Nowy artykuł Lęk przed wypowiedzią z serii "Frajda z nauczania" został opublikowany na FB ORE oraz w zakładce WPOW: https://ore.edu.pl/2025/05/danuta-sterna-lek-przed-wypowiedzia/ 19 stron czytania. Zapraszam do przeczytania. To ostatni artykuł Frajdy z nauczania na...

czytaj dalej

Jak w prosty sposób uatrakcyjnić lekcję?

Uczniowie często nudzą się podczas lekcji. Temat może być dla nich mało intersujący, za trudny lub mogą być inne czynniki odciągające uwagę ucznia. Nauczyciel na każdej lekcji „walczy” o uwagę uczniów. W tym wpisie 10 sposobów, jak uatrakcyjnić lekcję. Ruch Dodać...

czytaj dalej

Porzucenie perfekcji na rzecz wykorzystania błędów

Wielu nauczycieli cierpi na perfekcjonizm. Wszystko musi być idealne i bezbłędne. Taka postawa nauczyciela odbija się niekorzystnie na uczniach. Otrzymują komunikat, że nie powinni popełniać błędów. Chcemy, aby uczniowie czuli się pewnie, podejmowali ryzyko i...

czytaj dalej

8 małych, ale znaczących zmian w nauczaniu

Znalazłam artykuł mojego ulubionego autora Youki Terady z portalu Edutopia. Zachęcił mnie on do podzielenia się przekazanymi przez niego -  małymi wskazówkami do nauczania, które mogą mieć duże znaczenie. Spojrzenie Nauczyciele często upominają słownie uczniów, aby...

czytaj dalej

4 zaskakujące odkrycie wynikające z badań edukacyjnych

Niektóre wyniki badań potwierdzają naszą intuicje, ale są i takie, które nas na początku zaskakują. W tym wpisie cztery z nich, które mnie zaskoczyły. Test na początku Zwykle testy przeprowadzane są pod koniec lekcji lub na koniec poznawanego tematu. Służą sprawdzeniu...

czytaj dalej