Nowości
Tworzenie tabel oceniania, które sprzyjają rozwojowi uczniów
Jedną z najważniejszych funkcji, nauczycieli jest udzielanie informacji zwrotnych, które sprzyjają rozwojowi ucznia. Jest to sedno trzeciej strategii oceniania kształtującego - Udzielanie uczniom takiej informacji zwrotnej, która przyczyni się do ich widocznych...
Szkolenie nauczycieli
Rozmawiając z nauczycielami, dowiadujemy się, że wiele szkoleń, w których brali udział, nie wniosły nic nowego do ich praktyki. Nawet jeśli ewaluacje wychodzą dobrze, to w rozmowie indywidualnej dowiadujemy się, że po upływie tygodnia znika nawet temat szkolenia. Sama...
Jednopunktowe tabele oceniania
Jak uczeń ma wiedzieć jaki stopień mu się należy? Często po omówieniu prawidłowego wykonania sprawdzianu, uczniowie nadal pytają, a ile dostanę? Uczniowie wiedzą co zrobili dobrze, a co źle, ale nadal nie wiedzą na jaką cyferkę zasłużyli. Nie ma się czemu dziwić, dla...
Nie możemy liczyć na prawdziwy proces uczenia bez wytworzenia prawdziwych relacji
Igor Bykowski - dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Strykowie, nauczyciel języka polskiego Mówiąc o nauczaniu warto wspomnieć, że dobra lekcja wcale nie zaczyna się w klasie, a już na pewno nie w momencie, gdy będziemy sprawdzać obecność. Nauczyciel jest...
Pomoc uczniom potrzebującym
Nie ma magicznego rozwiązania problemu uczniów, którzy pozostają w tyle. Ale istnieją strategie, które mogą pomóc. Są to: różnicowanie celów, ocenianie na różnych poziomów, różnicowanie poleceń, motywowanie i opieka nauczyciela. W tym wpisie własnymi pomysłami dzielą...
Wypaleni zawodowo nauczyciele
W tym wpisie zajmiemy się dość rozpowszechniającym się zjawiskiem wypalenia zawodowego. Zaczerpniemy informacje z edukacji w USA i przytoczymy badania na ten temat. Badania nie są polskie, ale prawdopodobnie podobnie wypadłyby u nas. Taka historia: Zofia, nauczycielka...
Nauczanie w licznej klasie – 8 wskazówek
Każdy nauczyciel wie, że łatwiej uczyć w mało licznej klasie. Łatwiej jest zróżnicować metody nauczania i dostosować je do potrzeb poszczególnych uczniów i oczywiście jest mniej prac do sprawdzania. Jednak nauczyciele rzadko mają wpływ na wielkość swoich klas. Mało...
Nawyk refleksji w pracy nauczyciela
John Dewey powiedział: „Nie uczymy się z doświadczenia… uczymy się z refleksji nad doświadczeniem”. Refleksja jest niezbędna dla każdego uczącego się i również dla nauczyciela. W tym wpisie zajmie się tworzeniem nauczycielskiego nawyku refleksji. Znalezienie czasu na...
Koniec roku szkolnego
Czas trudny - ocenianie poprawianie, niechęć uczniów do angażowania się w coś nowego. W tym wpisie przedstawię trzy artykuły (zamieszczone już wcześniej na blogu Oś świata) na temat organizacji czasu poprzedzającego konie roku szkolnego: 4 pomysły na zakończenie roku...
Niekonwencjonalne strategie nauczania i propozycja dla nauczycieli
W tym wpisie przedstawię 6 strategii, które na pierwszy rzut oka są sprzeczne z naszą intuicją i z tym do czego przywykliśmy. Jednak badania pokazują, że to one właśnie są skuteczne. Mam w związku z tym propozycję, abyście wybrali jedną z nich i wypróbowali w pracy z...