Nowości 

4 role grupowe

Każda grupa współpracująca – drużyna piłkarska, drużyna projektowa, orkiestra marszowa – funkcjonuje najlepiej, gdy każdy jej członek pełni odrębną rolę. To samo dotyczy uczniów pracujących grupie. Tak twierdza autorzy artykułu z którego korzystam i proponują określić...

czytaj dalej

Zobaczyć OKeja – lekcja pokazowa Okejowa

Zapytała mnie jedna z nauczycielek, jak ma wyglądać jej lekcja pokazowa z ocenianiem kształtującym, co na niej powinno być, aby obserwujący mogli „zobaczyć” OK w praktyce? Nie jest łatwo odpowiedzieć na to pytanie, gdyż każda lekcja jest inna i praktyka stosowania...

czytaj dalej

Zadania fakultatywne

Zadania fakultatywne, czyli zadania do zrobienia z własnego wyboru, to nie jest praca domowa, gdyż nie jest zadawana jako obowiązkowa, można ją zrobić lub nie i uczeń może wybrać z różnych propozycji, taką pracę, która uzna dla siebie za rozwijającą. Zadania...

czytaj dalej

Uczeń skończył wcześniej – co teraz?

Pewien czas temu po konsultacji z nauczycielami różnych przedmiotów stworzyłam pomoc dydaktyczną – Skrzyneczkę Mistrzów. W tym wpisie inny pomysł na nauczanie „szybkich” uczniów. Skrzyneczka powstała, gdy pracowałam w CEO, i z potrzeby „zagospodarowania” uczniów...

czytaj dalej

Czy konflikt jest zawsze zły?

Konflikt, to przeważnie różnica zdań. Bywa nieprzyjemny, ale jest nieunikniony, nie możemy wszyscy mieć takiego samego zdania.  Może jednak wydobywać na światło dzienne różne pomysły, ale tylko wtedy, gdy jesteśmy w stanie słuchać się wzajemnie. Kilka rad, aby...

czytaj dalej

Zwolnij!

Nauczyciele, których kusi, aby jak najszybciej przerobić materiał, powinni to przemyśleć i nieco zwolnić, aby uczniowie mogli lepiej przyswoić najważniejsze treści. Celowe zwalnianie tempa, aby zapewnić uczniom dogłębne przyswojenie materiału, jest sugestią wynikającą...

czytaj dalej

Uważny czas przed feriami

Dzielą nas tygodnie do przerwy zimowej. Czuć zmęczenie organizmu. Do tego brak słońca, rano ciemno i po powrocie ze szkoły też. Zaangażowanie uczniów maleje, nauczyciele szykują się do oceniania semestralnego. Trudny czas. Potrzeba spokoju i chwil resetu. Można robić...

czytaj dalej

Światła drogowe

Dziś o znanej wielu osobom technice świateł drogowych. Jest to najprostsza technika samooceny, ale bardzo wpierająca ocenianie kształtujące. Jej klasyczna forma polega na samoocenie uczniowskiej poprzez uniesienie odpowiedniego światła: Zielone – wszystko rozumiem,...

czytaj dalej

Trudne rozmowy i ich pułapki

Każdy dyrektor ma za sobą wiele trudnych rozmów z nauczycielami. Autorzy artykułu z którego korzystam proponują siedmioetapowy proces prowadzenia takich rozmów, nazwany: Interwencją asertywna. Taki sam system można zastosować w trudnej rozmowie nauczyciela z uczniem....

czytaj dalej