Nowości
Zeszyt pomagający się uczyć
Dziewięć lat temu zaproponowałam nauczycielom prowadzenie w nauczaniu z uczniami OK zeszytów. Pomysł okazał się bardzo dobry. Opinie zarówno nauczycieli, ale też uczniów były bardzo korzystne. Wielu nauczycielek i nauczycieli stosujących OK zeszyt chciałoby...
Gdy nauczyciel nie zgadza się z dyrektorem
Nieporozumienia i różnice zdań towarzyszą każdej współpracy, również pomiędzy dyrektorem i nauczycielem. Mogą być twórcze, ale mogą też prowadzić do konfliktu. W tym wpisie o tym, jak komunikować odmienne zdanie. Kluczem jest wyrażania opinii bez podważania wartości...
10 rad jak wykorzystać efektywnie czas lekcji
Kilka propozycji efektywnego wykorzystywania czasu lekcji. Podstawowa zasada to – zadania wykonujemy na lekcji. Uczniowie czasami odkładają wykonanie zdania na czas po lekcjach w domu. Niektórzy świadomie decydują, że dokończą zadanie w domu, a podczas lekcji zajmują...
Jak zorganizować współpracę uczniów w zespole?
Nauczyciele nie tak często organizują prace w grupach. Obawiają się, że nauka będzie wolniej szła i że nie wszyscy uczniowie będą w nią zaangażowani. Częstym problemem w pracy grupowej uczniów jest to, że pracę wykonuje tylko część zespołu, reszta bywa bierna. Może to...
7 sposobów na aktywne słuchanie
Nie jesteśmy dobrymi słuchaczami. Badania pokazują, że uważamy się za dobrych słuchaczy, ale w rzeczywistości zapamiętujemy po rozmowie z kimś tylko połowę tego, co było mówione. Nauczyciele powinni pomóc uczniom wyjść poza bierne słuchanie i rozwinąć umiejętność...
Czym więcej mówisz, tym mniej cię słuchają
Wielu nauczycieli jest przekonanych, że najlepiej dotrą do uczniów, gdy przekażą im jak najwięcej wiedzy. W konsekwencji to nauczyciel stale mówi do uczniów, a od nich wymaga słuchania. Paradoks polega na tym, że czym więcej mówimy, tym mniej nas słuchają. W klasie...
Udana konferencja
Byłam na bardzo dobrej konferencji na temat oceniania. Zorganizował ją Dariusz Zelewski dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1w Kartuzach, w ramach projektu Szkoła bez strachu, które prowadzi Kuratorium Pomorskie. Miała ona miejsce 29.11.2024 w Słupsku. Pomyślałam sobie, że...
Potencjał dyrektora szkoły i nauczyciela
Umiejętności przywódczych, jak również nauczycielskich nie da się opanować w całości do końca. W obu rolach wymagane jest ciągle doskonalenie i rozwój. Dyrektor przewodzi swojej radzie pedagogicznej, a nauczyciel klasie szkolnej. W oby tych przypadkach kluczowe jest...
Pochwala wysiłku wkładanego w naukę – 3 wskazówki dla nauczycieli
Wiemy, że im głębiej uczniowie myślą o nowych treściach, im większy wysiłku wkładają w ich poznanie, tym bardziej prawdopodobne jest, że się ich nauczą i zapamiętają (Craik, 2002). Wiemy, że wysiłek jest konieczny. Kognitywiści nazywają wysiłek wkładany w uczenie się...
Uczmy się wykorzystując, to co już wiemy
Badacze edukacyjni ustalili, że są pewne oznaki, które wskazują głębsze myślenie uczniów. Po pierwsze uczniowie potrafią powiązać nowe treści z już znanymi, po drugie informacje głęboko i z wysiłkiem przemyślane przez uczniów są na trwale zachowywane. Dlatego wybór...