Nowości 

Uczeń przeszkadza w lekcji

Często uczniowie próbują przesuwać granice wyznaczone regulaminami i zwyczajami szkolnymi – po prostu przeszkadzają w prowadzeniu lekcji. W stosunku do poważnych wykroczeń konsekwencje nie podlegają negocjacjom, szczególnie gdy zachowania ucznia powoduje...

czytaj dalej

Jak oceniają motywację uczniowie i nauczyciele?

W tym krótkim wpisie przedstawiam ciekawe wyniki badań nad motywacją uczniów do nauki (1011 uczniów w wieku 13-17 lat). Badania przeprowadzone w USA, ale u nas pewnie byłoby podobnie. Zdaniem wielu nastolatków najbardziej motywuje ich do nauki poprawa słabo ocenionej...

czytaj dalej

Lider koncentrujący się na ludziach

Joel Trammell, z którego artykułu w tym wpisie korzystam, zwraca uwagę na to, że wielu przywódców koncentruje się bardziej na prowadzeniu firmy, niż na ludziach w niej pracujących. Podobnie może być w szkole z nauczycielami i dyrektorem. Choć w szkole najważniejsi...

czytaj dalej

AUU! – wrogowie rozwiązywania konfliktów

AUU! To boli. Większość ludzi nie lubi konfliktów i unika ich w życiu osobistym i w pracy. Istnieją dwa powody, dla których ludzie unikają konfliktów — brak umiejętności ich rozwiązywania i niechęć do silnych emocji towarzyszących konfliktom. Konflikt zwykle wywołuje...

czytaj dalej

Pułapki trudnych rozmów

W tym wpisie przedstawiam trzy pułapki, w które może wpaść lider/dyrektor w trudnej rozmowie. Są to: odchodzenie od tematu, zakładanie intencji rozmówcy i skupianie się na tym – co już było. W pierwszej części odniosę się do rozmowy dyrektora lub dyrektorki z...

czytaj dalej

Odczarowanie oceniania

Wielu nauczycieli uważa, że ze względu na narzucony program nauczania i wymogi dydaktyczne, ma ograniczoną autonomię w swojej pracy z uczniami, Jednak prawdą jest, że nauczyciele mają ogromną „władzę dydaktyczną” nad nauczaniem i uczeniem się swoich uczniów. To oni...

czytaj dalej

Język w służbie autonomii

Wiemy jak ważne jest poczucie autonomii ucznia. Jest to jedna z trzech podstawowych potrzeb uczącego się człowieka, o których wspomina teoria samostanowienia. Jednak nawet, gdy nauczyciel stara się uczniom autonomię zapewnić, to często uczniowie nie potrafią z niej...

czytaj dalej

Rozwojowa informacja zwrotna dla ucznia

Dajemy uczniom informację zwrotną, aby nasi uczniowie rozwijali się i efektywnie uczyli. Czy jednak nasze informacje zwrotne wpływają na rozwój uczniów, czy są rozwojowe? Podejmuję jeszcze raz temat informacji zwrotnej, gdyż jest to jeden z lepszych sposobów oceniania...

czytaj dalej

Byłem tzw. „dobrym uczniem”

Przedstawiam list mojego ucznia Wojciecha Gizy w odpowiedzi na mój wpis: https://osswiata.ceo.org.pl/2022/12/04/lon-47/. Po 24 od matury zaprosiłam moich uczniów ze szkoły, w której dyrektorowałam przez 4 lata, na spotkanie. Przyszło sporo osób, wrażenia opisałam pod...

czytaj dalej

Praca skończona to – praca idealna!

Tym razem wpis całkowicie wynikający z moich własnych przemyśleń. Choć może u jego podłuża jest myśl, którą wyczytałam w jednej z książek: „Praca skończona to - praca idealna”. Myślę jednak, że ta myśl drzemała we mnie zanim ja przeczytałam. Najpierw krótka historia....

czytaj dalej