Natychmiastowa informacja zwrotna w czasie pisania na żywo

Informacje zwrotne dla uczniów powinny być przekazywane jak najszybciej, wtedy są bardziej skuteczne. Zwykle po wykonaniu zadania uczeń czeka, aż nauczyciel sprawdzi wszystkie prace, napisze do nich informacje zwrotne i dopiero wtedy oddaje je uczniom. Może to zając kilka dni, a nawet tygodni. Często jest to już za późno, gdyż uczeń nie pamięta swojej pracy, ani czego dotyczyła i dlaczego wykonał ją w dany sposób.

Czy zatem można tak zorganizować przekazywanie informacji zwrotnej, aby towarzyszyła wykonywaniu pracy na bieżąco?

Autor artykułu, z którego korzystam, przedstawia pomysł na przekazywanie informacji zwrotnej na bieżąco. Pomysł dotyczy pisania przez uczniów wypracowań, ale wydaje mi się, że może być również zastosowany na innych przedmiotach, gdy uczniowie w jednym czasie wykonują jakieś  zadanie.

Nauczyciel poleca uczniom wejść w zainstalowaną „chmurę”, gdzie każdy uczeń ma swoje miejsce do pisania i gdzie umieszczone są kryteria sukcesu do zadania. Każdy z uczniów odnajduje swoje miejsce i przystępuje do pracy. Nauczyciel ma możliwość wglądu i przełączania się między dokumentami uczniów, widzi ich postępy w trakcie pisania – na żywo.

Uczniowie pracują w różnym tempie, nauczyciel może na bieżąco dawać im uwagi i zachęcać ich do dalszego pisania. Uczniowie natychmiast widzą sugestie nauczyciela i mogą wprowadzić zmiany lub wrócić do nich później.

Zasadniczo ta technika jest podobna do techniki, która stosuje nauczyciel chodząc po klasie, zaglądając do prac uczniów i udzielając im uwag. Pisanie na żywo jest po prostu bardziej efektywne.

Uwaga, której udziela nauczyciel w czasie pisania na żywo, musi być krótka i konkretna, aby uczeń mógł ją szybko przeczytać i zastosować.

Taka technika pomaga również w przekazywaniu uczniom inspirujących i dobrych przykładów, nauczyciel może mieć takie przykłady przygotowane i wklejać je w komentarze. Jeśli nauczyciel widzi, że większość uczniów popełnia ten sam błąd może zrobić przerwę i wyjaśnić wszystkim, o co chodzi.

Korzyści:

  • Pod koniec pisania na żywo uczniowie mają gotowy własny dobrze opracowany tekst oraz mają dostęp do tekstów innych uczniów.
  • Nauczyciel widzi na bieżąco, jak pracują jego uczniowie, może wyciągać wnioski i planować z pożytkiem dalsze nauczanie.
  • Jest możliwa natychmiastowa reakcja na błędną drogę, którą wybrał uczeń i w konsekwencji błędy się nie utrwalają.
  • Ograniczone są plagiaty z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, co dla wielu nauczycieli stanowi problem. Nauczyciel może łatwo sprawdzić, czy dokument ucznia, który był pusty, nagle się nie zapełnił.
  • Historia dokumentu przedstawia i śledzi, co i kiedy zostało napisane. Jest to istotny element umożliwiający obserwację procesu pisania każdego ucznia, zrozumienie w czym ma trudności i planowanie spersonalizowanej powtórki.

Pisanie na żywo można praktykować podczas lekcji o ile każdy uczeń ma dostęp do Internetu, ale można też umówić się z uczniami na sesję rozpoczynjącą się o danej godzinie, podczas której uczniowie piszą teksty w domu. Jest to dobry sposób na doskonalenie pisania wypracowań przez uczniów.

Na pewno sposób pisania na żywo nie jest prosty do realizacji, ale może być bardzo korzystny dla pracy ucznia.

Zaczerpnięte z artykułu Tannera Jonesa

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *