Nowości 

IBE

W marcu ukazała się publikacja Instytutu Badań Edukacyjnych na temat umiejętności nauczycieli: https://kwalifikacje.edu.pl/umiejetnosci-nauczycieli-w.../ Są tam też fragmenty wywiadów z osobami intersującymi się oświatą. Długie, ale polecam.

czytaj dalej

Sztuka pochwał

O sile i potrzebie doceniania, o barierach w sztuce doceniania i wskazówki, jak je pokonywać. Chwalenie, docenianie, świętowanie to nie jest łatwa sprawa też w szkole. Struktura nauczania w szkole jest taka: nauczyciel jest ekspertem, wie i przekazuje najlepiej jak...

czytaj dalej

11 pomysłów na zakończenie lekcji

Kończąc lekcję nauczyciel często zastanawia się: Czy moi uczniowie naprawdę rozumieją, o czym mówiliśmy? Czy pamiętają, od czego zaczęliśmy i o czym rozmawialiśmy? Czy wiedzą, co z tego jest najważniejsze? Koniec lekcji jest przeważnie poświęcony zadawaniu pracy...

czytaj dalej

AA

Wczoraj 29 marca 2023 odbyło się spotkanie online białoruskich nauczycieli, absolwentów kursu – Aktywnaja acenka, czyli po naszemu ocenianie kształtujące, a w języku angielskim formative assessment. Ten rok nie był łatwy dla nauczycieli na Białorusi, wielu z nich...

czytaj dalej

Strategie sporządzania notatek

W dawnych czasach, gdy byłam uczennicą a potem studentką bardzo przykładałam się do robienia notatek. Na studiach nie mieliśmy podręczników, były tylko skrypty, ale trudno było z nich korzystać. Trzeba było robić notatki z wykładów i w tym się wyspecjalizowałam....

czytaj dalej

Poczucie przynależności i więzi w szkołach

Przynależność jest podstawową potrzebą człowieka. Jest to jedna z trzech potrzeb, które wymienia teoria samostanowienia. Pozostałe to autonomia i kompetencja. Z tych trzech potrzeb najtrudniejsza do zrozumienia  jest potrzeba przynależności lub inaczej więzi lub...

czytaj dalej

Zdążyć przed przemocą rówieśniczą

W tym artykule, razem z nauczycielami z inicjatywy Frajda z nauczania – Jolantą Łosowską, Beatą Bogdanowicz-Jaz, Olgą Tórz-Wciórka, Kariną Wójcik, Barbarą Jaworowicz, Żanetą Wójcik – zebrałyśmy pomysły – co można zrobić zanim dojdzie do przemocy, czyli  zdążyć przed...

czytaj dalej

Trywialne

Do tego wpisu zachęcił mnie artykuł Holly Hagman (link na dole). Nasunął mi wspomnienie z moich studiów matematycznych. Najczęściej słyszanym słowem było – trywialne. Gdy o coś pytałam to natychmiast ktoś mi ripostował – to przecież trywialne. Jeśli dalej drążyłam (a...

czytaj dalej

Zasady, czy granice?

Ustalanie zasad i pilnowanie, aby były przestrzegane często zamienia się w walkę pomiędzy dwoma stronami. W szkole – pomiędzy nauczycielami, a uczniami. W niewytłumaczalny sposób znajdują się po dwóch przeciwnych stronach tego, co powinno być wspólnym wysiłkiem na...

czytaj dalej

Czy oceniać pracę domową?

Temat pracy domowej zadawanej uczniom nadal jest „gorący”. Tym razem pominę pytanie: Czy i jeśli tak, to jaką uczniom zadawać pracę domową? Zastanowię się nad trzema innymi pytaniami: Czy pracę domową oceniać? Czy pracę domową sprawdzać? Jak się ma praca domowa do...

czytaj dalej