Nowości
Czy pozwolić uczniom na poprawę? (część druga)
Jeśli zdecydujemy się na poprawianie przez uczniów ich prac, to powinniśmy wystrzegać się siedmiu błędnych praktyk: Oczekiwanie od uczniów samodzielnego poprawienia popełnionych błędów. Ta praktyka polega często na wystawieniu uczniowi stopnia i oczekiwania, że sam...
Czy pozwolić uczniom na poprawę? (część pierwsza)
Pytanie wcale nie jest oczywiste. Wielu nauczycieli zwraca uwagę na to, że jeśli uczniowie mają w perspektywie możliwość poprawy, to nie uczą się na pierwszy termin. Uczniowie wtedy lekceważą systematyczną naukę i liczą na łut szczęście na poprawie. Podnoszą się...
Początek roku i nie tylko, ale razem z uczniami
W tym wpisie przedstawię cztery wskazówki Michaela Linsina, który od lat zajmuje się tym, jak zarządzać klasą i prowadzi stronę internetową Smart Classroom Management Zanim jednak do nich przejdę, chciałam podkreślić, że najważniejsze są dobre relacje, one pozwalają...
Pierwszy tydzień w szkole
Pierwszy dzień w szkole wiąże się z pewną niepewnością też dla nauczyciela. A z doświadczenia wiadomo, że jest to bardzo ważny dzień, który może zaważyć na atmosferze w czasie całego roku szkolnego. Warto zadbać o zrobienie dobrego wrażenie, kładąc podwaliny pod...
Przygotowanie rodzin do nowego roku szkolnego
W czasie wakacji dzieci odzwyczajają się od szkoły. Powrót do niej, szczególnie, gdy łączy się to z uczęszczaniem do nowej szkoły, może wiązać się z trudnościami. Może w tym pomoc nie tylko szkoła, ale też dom., a na pewno współpraca jednych z drugimi. Przygotowanie i...
Aktywności służące zapamiętywaniu i efektywnemu uczeniu się
We wpisie przedstawiam 6 wskazówek dla nauczyciela, mających na celu takie nauczanie, aby było one efektywne i każdy uczeń miał szansę osiągnąć sukces. Wskazówki od Youkiego Terady poparte są wynikami badań edukacyjnych. 1. JASNOŚĆ Warto przed lekcją przejrzeć...
20 sposoby na budowanie i podtrzymywanie relacji w klasie
Pewnie wszyscy się zgadzamy z tym, że silne, oparte na zaufaniu relacje między uczniami a nauczycielami są kluczem do efektywnego nauczania. Relacje mają cztery wymiary: nauczyciel z indywidualnym uczniem, nauczyciel z całą klasą, uczeń z uczniem i uczeń z całą klasą....
Czego trzeba się oduczyć w kierowaniu klasą szkolną
Kierowanie klasa szkolną to pewnego rodzaju sztuka. Wydaje się, że można ustalić zasady i dalej wszystko jest proste. Niestety wiele naszych nawyków „sprzedanych” nam przez złe doświadczenia nasze i innych, może posuć sprawę. W tym wpisie, to czego nie należy robić i...
Uczniowie pracują w grupach
Praca w grupie to jeden z najskuteczniejszych sposobów wspierania uczniów w nauce. Może zwiększyć motywację uczniów i jest ważną umiejętnością życiową. Okazuje się, że głównym powodem zwalniania ludzi z pracy jest to, że nie mogą dogadać się ze...
W poście wkradł się błąd i być może będzie Pani chciała to zmienić.
Ten wpis jest oparty na moim własnym doświadczeniu. Jedna z moich znajomych na FB - Joanna Hofman napisała do mnie w reakcji na zamieszczone przeze mnie zdjęcie zrobionych przeze mnie ceramicznych maków na desce: „Dobry wieczór Pani Danusiu. Właśnie zobaczyłam piękne...