Nowości 

Koncentracja na nauce, a nie na ocenach

Czasami na wykładzie prezentuję nauczycielom pracę ucznia z podanymi do niej kryteriami i proszę o ocenę stopniem. Przeważnie jest duża rozbieżność w wystawionych stopniach. Wynika ona z różnych oczekiwań nauczycieli w stosunku do uczniów, i nawet ściśle określone...

czytaj dalej

7 sposobów doceniania

Gary Chapman i Paul White w swojej książce The 5 Languages of Appreciation in the Workplace, to work  - opisali pięć kluczowych sposobów wyrażania uznania dla innych osób w miejscu pracy, są to: słowa afirmacji, poświęcony czas, udzielanie pomocy, materialne prezenty...

czytaj dalej

Docenianie nauczycieli lekarstwem na zatrzymanie w zawodzie

Na całym świecie odnotowuje się niedobór nauczycieli. W tym wpisie - co radzą z tym zrobić w USA. A właściwie, co może robić dyrektor, aby nauczyciele nie odchodzili ze szkoły. Proponowanym rozwiązaniem może być okazywanie wdzięczności i docenianie. Badania sugerują,...

czytaj dalej

Przyjmowanie trudnej informacji zwrotnej

Czasami otrzymujemy bardzo krytyczną informację zwrotną, która „zwala” na z nóg. Nasze dobre intencje, zostały źle odebrane. Chcieliśmy dobrze, a wyszło inaczej. Co zrobić, aby  skorzystać z krytycznej opinii, pisze o tym Lisa Kohn w artykule z którego korzystam....

czytaj dalej

Radość w uczeniu się

Dzieci w naturalny sposób maja radość z tego, ze się czego uczą. Wystarczy obserwować dziecko, które uczy się chodzić lub jeździć na rowerze. Dziecko ma mnóstwo w sobie ciekawości i pytań. Jako dorośli też lubimy się uczyć rzeczy, które nas interesują i są powiązane z...

czytaj dalej

Kiedy słowa nie są potrzebne

Każdy z nas obserwował dzieci bawiące się razem, ale nie mówiące tym samym językiem. Dzieci potrafią bawić się bez słów. Jak można wykorzystać tę naturalna umiejętność w szkole, gdzie przebywają dzieci posługujące się różnymi językami? We wpisie trzy możliwości. Pasje...

czytaj dalej

Cztery kroki w refleksji nad własnymi celami.

Spojrzenie na cel pozwala na zaplanowanie kroków na jego osiąganie. Przedstawiam ćwiczenie mające na celu zastanowienie się nad własnymi celami i drogami do ich osiągnięcia. Posiłkuje się artykułem Chucka Sherona i Nicka Davies zamieszczonym na portalu Edutopia i...

czytaj dalej

Małe zwycięstwa

Kilka lat temu moja przyjaciółka dyrektorka szkoły Alinka Woźniak podstawowej, z którą  spędziłyśmy godziny na rozmowie o szkole, opowiedziała mi historię ucznia, który był bardzo „trudny”. Psuł każdą lekcję, był agresywny zarówno w stosunku do uczniów, jak i...

czytaj dalej

10 skutecznych sposobów na zakończenie lekcji

Najczęściej te kilka minut poświęcone jest zadawaniu pracy domowej lub jej sprawdzaniu. Ale lepiej byłoby, gdyby w tym czasie podsumować to, czego uczniowie się nauczyli, rozwiać ewentualne wątpliwości lub zaplanować, co jeszcze uczniom może być potrzebne i jakie mają...

czytaj dalej

Czy nastawienie na rozwój ma znaczenie? 

Podczas XVII kongresu OSKKO, wysłuchałam prezentacji Państwa Zaród. Jak zawsze świetnej. Wspominali kilka razy teorię nastawienia na rozwój i powoływali się na profesor Dweck. Przypomniałam sobie, że czytałam artykuł na ten temat przedstawiający różne punkty widzenia...

czytaj dalej