Nowości 

Nawiązywanie i przywoływanie

Sposób, w jaki rozpoczynamy lekcje jest kluczem do zaangażowanie uczniów. Podstawowa sprawa, to pomoc uczniom w powiązaniu tego, co już wiedzą, z tym, czego się nauczą. Badania pokazują, że takie „nawiązanie” pomaga usprawnić naukę uczniów, zwłaszcza tych z...

czytaj dalej

Uważny dyrektor dbający o swoja drużynę

Dyrektor, szkoły ma za zadanie stworzyć kulturę, w której nauczyciele i uczniowie czują więź ze sobą, gdzie nauczanie i uczenie się jest efektywne i radosne. Łatwo powiedzieć, ale dużo trudniej zrealizować. Dyrektor ma mnóstwo zadań i jest zależny od wielu czynników,...

czytaj dalej

Docenienie i krytyka w informacji zwrotnej

Trudno przecenić role informacji zwrotnej w procesie uczenia się. Profesor John Hatti w swoich metabadaniach określił skuteczność przekazywanej przez nauczyciela uczniom informacji zwrotnej na - 0,73, co jest jednym z najlepszych wyników, wśród różnych interwencji...

czytaj dalej

Jak pokonać październikowy kryzys w szkole?

Czas jesieni przynosi zmęczenie i zniechęcenie do pracy w szkole. Minął już energetyczny początek roku, wkrada się rutyna, a do końca semestru jeszcze bardzo daleko. Oznakami kryzysu jesiennego może być trudność w porannym wstawaniu, niechęć do planowania i odczuwalne...

czytaj dalej

Drobnostki

Dlaczego małe rzeczy - drobnostki mają znaczenie w szkole? Często słyszymy radę - Nie przejmuj się drobnostkami! Ale to właśnie z drobnostek składa się całość, i często one mają wpływ na sprawy zasadnicze. Co może być uznane za drobnostką w szkole? Drobnostka to...

czytaj dalej

Losowanie miejsc

Zajmowanie przez uczniów miejsc w klasie to jak posuwanie się po emocjonalnym polu minowym. Ktoś chce siedzieć z kimś, kto już zajął inne miejsce, ktoś nie chce siedzieć z przydzielonym partnerem, a ktoś inny jeszcze zostaje sam, bo nikt z nim nie chce siedzieć....

czytaj dalej

Jak zarządzać klasą?

Na wiele czynników nauczyciel nie ma wpływu np.: liczba uczniów w klasie, wynagrodzenie, polityka szkoły itp. Ale dwa na dwa z nich ma wpływ:  tworzenie klimatu w klasie i na tworzenie dyscypliny. Każdy z nauczycieli uczył tak zwaną trudną klasę, niektórzy z nas sobie...

czytaj dalej