Nowości 

Cztery błędne przekonania na temat informacji zwrotnej

Nauczyciele wkładają wiele pracy w ocenianie, a szczególnie w formułowanie i przekazywanie uczniom informacji zwrotnych. Czasami opinie nauczycieli nie są tak skuteczne, jak tego chcieliby. Wysiłek nauczycielski nie przekłada się na poprawę uczenia się uczniów....

czytaj dalej

10 najważniejszych badań edukacyjnych roku 2023

Na portalu Edutopia 7 grudnia 2023 roku ukazał się artykuł Youki Terady i Stephen Merrill pokazujący 10 (wybranych przez nich) badań edukacyjnych z roku 2023. Pewien czas temu pisałam o badaniach z 2022 roku, a teraz aktualne. Badania opublikowane w 2023 r. zwracają...

czytaj dalej

Nauczyciel z autorytetem, ale nie autorytarny

Jednym z największych wyzwań w szkołach jest ustalenie poziomu władzy. Może się to wydawać dziwne, że piszę o władzy w kontekście szkoły, ale ona jest obecna w szkole i trzeba ją umieścić na odpowiednim miejscu. Autorytarne podejście, w jakim wielu z nas było...

czytaj dalej

Tabele oceniania – poziomy i strategie

W stosowaniu i konstruowaniu tabel oceniania pierwszą trudnością jest określenie poziomów umiejętności reprezentowanych przez ucznia. O tabelach oceniania szeroko stosowanych w USA pisałam w jednym z poprzednich wpisów:...

czytaj dalej

PP – Przywoływanie i Podsumowanie

W nauczaniu bardzo ważny jest początek i koniec. To dwa ważne narzędzia nauczania. Początek nadaje kierunek, a koniec uruchamia refleksję. Dlaczego PP są ważne i 14 praktycznych pomysłów, jak je realizować w klasie szkolnej. Początek - Przywoływanie Pod przywoływaniem...

czytaj dalej

Strategie oceniania kształtujące pomagają pokonać lukę

Dylan Wiliam w 2008 roku sformułował pięć strategii oceniania kształtującego: Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu. Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą. Udzielanie...

czytaj dalej

Ocenianie kształtujące pomagające pokonać lukę

Podstawowa trudność z ocenianiem jest to, że kojarzy się nam ono z ocenianiem stopniami w szkole. Tak rozumieją to rodzice i dlatego powinniśmy bardziej precyzować znaczenie tego słowa. Kiedy mówimy, że szkoła odchodzi od stopni, to trzeba mówić o tym, że odchodzi w...

czytaj dalej

Rodzice, a odejście od stopni

Uczniowie wolą nie być oceniani stopniami, nauczyciele się do tego skłaniają, a rodzice w większości są przeciw. Nie przeprowadzałam badań na ten temat (a byłyby ciekawe), ale obserwuję takie tendencje. W tym wpisie zajmę się rodzicami. Przedstawię doświadczenia...

czytaj dalej

Angażuj uczniów!- wspomnienie Frajdy z nauczania 

Jesteśmy po spotkaniu Frajdy z nauczania. Na spotkaniu byli: Magda Niedziela, Jola Łosowska, Jolą Gęca, Bożenka Rakowska, Michał Szczepanik, Beata Minta, Ela Łuczkiewicz, Jaśka Stojak, Olga Tórz-Wciórka, Beata Fiszer, Joasia Sułek, Iza Greszta i Danuta Sterna Jak...

czytaj dalej