Nowości 

Ocenienie poprzez dyskusję

Znalazłam propozycje sposobu oceniania, która jest dla mnie całkiem nowa. Przedstawię ją, ale w zmniejszonej (dla mnie bardziej realistycznej) formie. Celem tego sposobu oceniania jest wspieranie, a nie karanie, poszerzanie wiedzy uczniów, a nie szukanie w niej...

czytaj dalej

Angażuj uczniów poprzez zadawanie im pytań

Psychiatra William Glasser twierdzi, że motywuje nas pięć podstawowych potrzeb: bezpieczeństwo, przynależność, władza, wolność i zabawa. Jakie zatem wnioski dla nauczania? Bezpieczeństwo Mówimy o bezpieczeństwie psychicznym, czyli o tym, aby uczeń nie był narażony na...

czytaj dalej

OK zeszyt – dziennik matematyczny w przedszkolu

Znalazłam artykuł Kristin Raja, jego tematyka jest mi bardzo bliska, dotyczy prowadzenia dziennika towarzszącego procesowi uczenia się. Bliska, gdyż od lat proponuję w Polsce OK zeszyt, który ma wiele z tym pomysłem wspólnego. Kristin Raja w swoim artykule pisze o...

czytaj dalej

OK zeszyt – jak to się zaczęło?

Kilka osób pytało mnie, jak narodził się OK zeszyt? Myślę, że jest to tak ekscytująca i niebywała historia, że ją tu krótko nakreślę. OK zeszyt w wydaniu polskim powstał w 2015 roku. W grudniu tego roku zaproponowałam nauczycielom na FB prowadzenie zeszytów z...

czytaj dalej

PISA – niebezpieczeństwo

Mija 10 lat (6 maja 2014 roku) od napisania listu do dyrektora OECD Schleichera w sprawie badań PISA. W przekonywujący sposób wskazuje on na krzywdy, jakie czyni ten egzamin krajowym edukacjom i wzywa do zaprzestania tworzenia tego rankingu. List podpisało ponad 100...

czytaj dalej

16 technik oceniania kształtującego

W swoim komputerze znalazłam zapis dotyczący technik OK, nie pamiętam skąd się tam wziął i ma na pewno wiele lat, ale myślę, że warto to nich wspomnieć, szczególnie przypisując im strategie OK. Wtedy techniki prowadzą do wykorzystywania świadomego oceniania...

czytaj dalej

Czy uczniowie lubią samoocenę?

Czy uczniowie lubią samoocenę? Myślę, że – to zależy jaką. Każdy nauczyciel zaleca uczniom w pewnym zakresie samoocenę, np. przeprowadza test, podaje wyniki i poleca uczniom sprawdzić własne odpowiedzi. Często uczniowie nie wiedzą, po co mają dokonać samooceny lub nie...

czytaj dalej

Autonomia ucznia

Potrzeba autonomii jest potrzebna każdemu uczącemu się, jest to jedna z trzech potrzeb na które wskazuje teoria samostanowienia. Najbardziej powszechną bolączką szkół jest brak zaangażowania uczniów w naukę. Dawanie uczniom autonomii może to zmienić. Z badań...

czytaj dalej

Korepetycje w USA – część druga

W tym wpisie – propozycja organizacji „korepetycji w szkole” na podstawie badań przeprowadzonych w USA. W poprzednim wpisie przedstawiłam wyniki badań „korepetycjami” w USA, rezultaty nie są jednoznaczne. Na całym świecie zastanawiamy się, jak pomoc uczniom, którzy...

czytaj dalej