Nowości
Dobry wykład
Ten wpis poświęcony jest warunkom dobrego i efektywnego wykładu. Warunki (15) dotyczą każdego wykładu zarówno dla uczniów, jak i dla dorosłych. Dowody wskazują, że wykłady nie są skutecznym sposobem na uczenie się. W rzeczywistości wielkość efektu wykładów jest ujemna...
5 sposobów na uczenie się
Umiejętności uczenia się są podstawą efektywnego procesu uczenia. Mimo, że mówi się o tym dużo w szkole, to nie ćwiczy się wprost tych umiejętności. We wpisie przedstawiam (korzystając z artykułu Mike Delmont) 5 praktyk aktywnego uczenia się. Są one proste i do...
Partner do myślenia
Nauczyciel jest w swojej pracy bardzo samotny, pomimo pracy w jednej szkole z wieloma innymi nauczycielami. Ta izolacja jest główną przyczyną wypalenia zawodowego nauczycieli. Izolacji sprzyjają - zamknięte drzwi klasy, brak chęci i czasu na spotkania zawodowe, ale...
Nauczanie dzieci głosowania
Jeśli chcemy mieć demokratycznie zaangażowanych obywateli powinniśmy nauczać o wyborach i głosowaniu już małe dzieci. Za chwile wybory do Parlamentu Europejskiego, dalej wybory na Prezydenta kraju, dzieci mimo tego, że nie mogą jeszcze głosować, powinny rozumieć sens...
Błąd jako szansa
Popełnienie błędu powinno być wykorzystywane do uczenia się, a nie krytykowane i oceniane. Podejście krytyczne do błędu zaczyna się już we wczesnym dzieciństwie. Błąd jest postrzegany jako brak rozumienia i zdolności. Jeśli nawet nauczyciel nie karze za popełnienie...
Pielęgnowanie tolerancji na błędy w klasie
Nauczyciele mogą pomóc uczniom pokonać strach przed popełnieniem błędu, pokazując im, że błędy są tylko częścią procesu uczenia się. W tym wpisie sześć propozycji, jak pracować z błędem. Nikt nie lubi popełniać błędów. Unikamy ich. Jeśli je popełniamy, to sami czujemy...
Nagietki i Orzechy
Jennifer Gonzalez proponuje nauczycielom znaleźć w swoim gronie osobę, którą nazywa Nagietkiem, osobę która zachęca, wspiera i jest godna zaufania. Koncepcja nagietka jest wzorowana na ogrodnictwie. Wielu doświadczonych ogrodników sadzi pewne rośliny obok...
Refleksja nauczycielska
Refleksja w każdym przedsięwzięciu jest potężną częścią uczenia się. Śmiało można powiedzieć, że bez niej nie ma uczenia się. Refleksja jest nie tylko ważna dla uczniów, ale też dla nauczycieli. Pomaga realizować II strategie oceniania kształtującego, czyli pozyskiwać...
Techniki Duolingo
Od dwóch lat ćwiczę z Duolingo język angielski. Często myślałam, aby opisać stosowane tam metody. Sądzę, że tęgie głowy pedagogiczne nad nimi myślały. Technologia warta jest poznania i naśladowania. Dla mnie jest ona w wielu miejscach zgodna z ocenianiem...
Rodzice – pomoc czy udręka?
Artykuł, który ukazał się w majowym Hejnale Oświatowym numer 5/233. Zapraszam do przeczytania. Rodzice - pomoc czy udręka? Badania pokazują, że dobra współpraca szkoły z rodzicami wpływa na osiągnięcia uczniów i na ich zachowanie. Warto o nią zadbać. W artykule - jak...