Wiosna niesie ze sobą osłabienie i brak koncentracji u wielu osób, także u uczniów. W tym czasie spadają zaangażowanie i wytrzymałość.
W tym wpisie trzy wyzwania, które stoją przed nauczycielami i wskazówki, jak sobie z nimi poradzić.
- Perspektywa oceny końcowej
Uczniowie zaczynają myśleć o ocenie końcowej. Mniej skupiają się teraz na otrzymywanej informacji zwrotnej, celem staje się dobra ocena końcowa.
Można przypomnieć uczniom, że zastosowanie się do wskazówek zawartych w informacji zwrotnej, może w rezultacie podwyższyć wynik końcowy.
Jeśli uczniowie znają kryteria sukcesu, i nauczyciel odnosi się do nich w informacji zwrotnej, to uczniowie otrzymają informacje dotyczące każdego kryterium, a nie stopień zbiorczy, z którego nie mogą się zorientować, co naprawdę zrobili dobrze i nad czym mają jeszcze pracować.
- Niższy poziom zainteresowania
Na wiosnę uczniowie mogą stracić zainteresowanie zajęciami. Ciekawy świat zewnętrzny atakuje różnorodnymi propozycjami. Uczniowie widzą, że to czego się uczą nie ma związku z ich osobistym doświadczeniem.
Dlatego nauczyciel powinien skupić się nad tym, aby zajęcia były angażujące i aby uczniowie widzieli sens tego, czego się uczą.
Pomocne może być dawanie uczniom wyboru. Jeśli sami będą o czymś decydować, to bardziej się będą w to angażować.
Angażujące jest również: zadawanie niestandardowych pytań, które wymagają od uczniów myślenia; praca w grupach; debaty oraz realizacja projektów.
- Zniechęcenie
Na wiosnę uczniowie mogą być zniechęceni. Miesiące zimowe mogły owocować obniżeniem nastroju, stanami depresyjnymi, a wiosna może przynieść rozproszenie uwagi i niepokój.
Wskazówką jest budowanie indywidualnych relacji z uczniami. Pomaga im to poczuć się zauważonymi i docenionymi.
Można też zaplanować na początek lekcji „aktywator”, który może pobudzić uczniów do działania. Najlepiej jeśli jest on związany z tematem lekcji. Może to być też zadanie przez nauczyciela pytania kluczowego, które zachęci uczniów do szukanie na nie odpowiedzi (więcej o pytaniach kluczowych: https://oknauczanie.pl/pytania-kluczowe)
Mając świadomość wiosennych wyzwań, możemy pomóc uczniom pomyślnie przetrwać ten okres.
Inspiracja artykułem Miriam Plotinsky
https://www.edutopia.org/article/student-engagement-spring
0 komentarzy