Wiosna w szkole

Wiosna niesie ze sobą osłabienie i brak koncentracji u wielu osób, także u uczniów. W tym czasie spadają zaangażowanie i wytrzymałość.

W tym wpisie trzy wyzwania, które stoją przed nauczycielami i wskazówki, jak sobie z nimi poradzić.

  1. Perspektywa oceny końcowej

Uczniowie zaczynają myśleć o ocenie końcowej. Mniej skupiają się teraz na otrzymywanej informacji zwrotnej, celem staje się dobra ocena końcowa.

Można przypomnieć uczniom, że zastosowanie się do wskazówek zawartych w informacji zwrotnej, może w rezultacie podwyższyć wynik końcowy.

Jeśli uczniowie znają kryteria sukcesu, i nauczyciel odnosi się do nich w informacji zwrotnej, to uczniowie otrzymają informacje dotyczące każdego kryterium, a nie stopień zbiorczy, z którego nie mogą się zorientować, co naprawdę zrobili dobrze i nad czym mają jeszcze pracować.

  1. Niższy poziom zainteresowania

Na wiosnę uczniowie mogą stracić zainteresowanie zajęciami. Ciekawy świat zewnętrzny atakuje różnorodnymi propozycjami. Uczniowie widzą, że to czego się uczą nie ma związku z ich osobistym doświadczeniem.

Dlatego nauczyciel powinien skupić się nad tym, aby zajęcia były angażujące i aby uczniowie widzieli sens tego, czego się uczą.

Pomocne może być dawanie uczniom wyboru. Jeśli sami będą o czymś decydować, to bardziej się będą w to angażować.

Angażujące jest również: zadawanie niestandardowych pytań, które wymagają od uczniów myślenia; praca w grupach; debaty oraz realizacja projektów.

  1. Zniechęcenie

Na wiosnę uczniowie mogą być zniechęceni. Miesiące zimowe mogły owocować obniżeniem nastroju, stanami depresyjnymi, a wiosna może przynieść rozproszenie uwagi i niepokój.

Wskazówką jest budowanie indywidualnych relacji z uczniami. Pomaga im to poczuć się zauważonymi i docenionymi.

Można też zaplanować na początek lekcji „aktywator”, który może pobudzić uczniów do działania. Najlepiej jeśli jest on związany z tematem lekcji. Może to być też zadanie przez nauczyciela pytania kluczowego, które zachęci uczniów do szukanie na nie odpowiedzi (więcej o pytaniach kluczowych: https://oknauczanie.pl/pytania-kluczowe)

Mając świadomość wiosennych wyzwań, możemy pomóc uczniom pomyślnie przetrwać ten okres.

Inspiracja artykułem Miriam Plotinsky

https://www.edutopia.org/article/student-engagement-spring

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *