Pomysł polega na pomocy uczniom w skupieniu energii na tym, co można kontrolować, zamiast stresowania się tym, czego nie można.
Donna Phillips, nauczycielka w szkole specjalnej proponuje dwa etapy tego pomysłu.
- Pierwszy to indywidualna odpowiedź ucznia na pytania:
- Co mogę kontrolować? (czyny, słowa i wybory)
- Czego nie mogę kontrolować? (działań innych, nagłych zmian i pogody)
Można narysować koło i wewnątrz niego wpisywać lub narysować rzeczy, które można kontrolować. Na zewnątrz koła zaś rzeczy, które uczeń uzna, że są poza kontrolą. Rysunek powinien być stale dostępny dla ucznia.
- Drugi etap – klasyfikowanie problemu
Jeśli uczeń ma problem, można wrócić do rysunku i zapytać: Czy to coś, co możesz kontrolować?
Zamiast szukać przyczyn problemu, najpierw warto zastanowić się, czy sprawa jest, pod kontrolą, czy nie. Na początku uczniowie potrzebują przypomnienia o rysunku, i zadania pytania, ale z czasem zaczynają zadawać sami sobie to pytanie.
Jeśli coś okaże się, że jest wewnątrz koła, czyli może być pod kontrolą, to można zdać sobie pytanie – jak mogę to kontrolować.
- Na przykład: jeśli uczeń jest narażony na nieuprzejme zachowanie innego ucznia, to można postanowić, że w przyszłości w takiej sytuacji odejdzie na bok, nie będzie słuchał atakującej osoby lub zgłosi sprawę do nauczyciela. Ta sytuacja jest pod kontrolą.
Jeśli okazuje, że jest poza kontrolą, to trzeba to zaakceptować.
- Na przykład: jeśli długo oczekiwane zajęcia na świeżym powietrzu zostały odwołane z powodu deszczu i uczeń czuje się sfrustrowany. To sytuacja nie jest pod kontrolą, bo nie możemy zmienić pogody. Trzeba pogodzić się z sytuacją.
Praca z kręgiem kontroli, uczy uczniów, że na pewne sprawy mamy wpływ, a na inne nie i że można dostosować swoją reakcję do rozpoznanej sytuacji.
Donna Phillips stosuje kręgi kontroli w szkole specjalnej, ale mnie się wydaje, że przydadzą się w każdej szkole i w każdym wieku.
Inspiracja artykułem Donna Phillips
https://www.edutopia.org/article/building-resilience-special-education-circle-of-control
Wow! Świetne ćwiczenie! Jestem pewna, że to ćwiczenie dla wszystkich.