Krąg kontroli

Pomysł polega na pomocy uczniom w skupieniu energii na tym, co można kontrolować, zamiast stresowania się tym, czego nie można.

Donna Phillips, nauczycielka w szkole specjalnej proponuje dwa etapy tego pomysłu.

  1. Pierwszy to indywidualna odpowiedź ucznia na pytania:
  • Co mogę kontrolować? (czyny, słowa i wybory)
  • Czego nie mogę kontrolować? (działań innych, nagłych zmian i pogody)

Można narysować koło i wewnątrz niego wpisywać lub narysować rzeczy, które można kontrolować. Na zewnątrz koła zaś rzeczy, które uczeń uzna, że są poza kontrolą. Rysunek powinien być stale dostępny dla ucznia.

  1. Drugi etap – klasyfikowanie problemu

Jeśli uczeń ma problem, można wrócić do rysunku i zapytać: Czy to coś, co możesz kontrolować?

Zamiast szukać przyczyn problemu, najpierw warto zastanowić się, czy sprawa jest, pod kontrolą, czy nie. Na początku uczniowie potrzebują  przypomnienia o rysunku, i zadania pytania, ale z czasem zaczynają zadawać sami sobie to pytanie.

Jeśli coś okaże się, że jest wewnątrz koła, czyli może być pod kontrolą, to można zdać sobie pytanie – jak mogę to kontrolować.

  • Na przykład: jeśli uczeń jest narażony na nieuprzejme zachowanie innego ucznia, to można postanowić, że w przyszłości w takiej sytuacji odejdzie na bok, nie będzie słuchał atakującej osoby lub zgłosi sprawę do nauczyciela. Ta sytuacja jest pod kontrolą.

Jeśli okazuje, że jest poza kontrolą, to trzeba to zaakceptować.

  • Na przykład: jeśli długo oczekiwane zajęcia na świeżym powietrzu zostały odwołane z powodu deszczu i uczeń czuje się sfrustrowany. To sytuacja nie jest pod kontrolą, bo nie możemy zmienić pogody. Trzeba pogodzić się z sytuacją.

Praca z kręgiem kontroli, uczy uczniów, że na pewne sprawy mamy wpływ, a na inne nie i że można dostosować swoją reakcję do rozpoznanej sytuacji.

Donna Phillips stosuje kręgi kontroli w szkole specjalnej, ale mnie się wydaje, że przydadzą się w każdej szkole i w każdym wieku.

Inspiracja artykułem Donna Phillips

https://www.edutopia.org/article/building-resilience-special-education-circle-of-control

 

1 komentarz

  1. Justyna Kowal

    Wow! Świetne ćwiczenie! Jestem pewna, że to ćwiczenie dla wszystkich.

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *