Nowości 

Błędy

Błędy towarzysza nam stale, a czasami nawet nie wiemy, że je popełniamy. Nie każdy błąd ma poważne konsekwencje. Warto jednak mieć wykrywacz błędów, a w tym może pomóc świadomość rodzajów popełnianych błędów. W tym wpisie przedstawią za Cohee i Barnhart pięć typów...

czytaj dalej

Błędne teorie nauczania

Są takie teorie nauczania, które zostały całkowicie obalone przez badaczy edukacyjnych, ale nadal trzymają się mocno w  szkołach. W tym wpisie o dziewięciu z nich zamieszczonych w artykule Richarda Culatta i uzupełnionych o rady, jak im nie ulegać. Style uczenia się ...

czytaj dalej

Gotowość ucznia

Są takie prawdy, które zanikają z biegiem czasu. Jedną z nich jest to, że każdy człowiek rozwija się w swoim tempie i przyśpieszanie procesu nie jest skuteczne. Wiemy o tym i nawet stosujemy czasami tę prawdę do małych dzieci, ale gorzej jest z nią w stosunku do...

czytaj dalej

Alternatywne sprawdzanie

Nie oceniać, tylko sprawdzać! Ważne jest sprawdzanie, a nie ocenianie. Sprawdzać można nie tylko efekt, ale też sposób dochodzenia do wyniku, sposób rozumowania, sposoby myślenia. W tym wpisie będę zachęcać do różnych innych form sprawdzania i oceniania pracy ucznia....

czytaj dalej

Nauczycielu zrób coś dla siebie

Październik to drugi miesiąc w szkole. Nauczyciela zaczynają być zmęczeni. W tym wpisie kilka sposobów, aby poprawić samemu sobie warunki pracy. Plan tygodnia Przyjdź do szkoły wcześniej. Oczywiście, każdy chce się wyspać, ale pomysł przyjścia o 30 minut wcześniej do...

czytaj dalej

Pomocni nauczyciele

Czy nauczyciele mogą sobie wzajemnie pomóc w nauczaniu? Zdecydowanie tak, można wykorzystać obserwacje koleżeńskie, spacer edukacyjny, rozmowy o nauczaniu i wewnętrzne szkolenia. Obserwacja lekcji Polega na zaproszeniu przez nauczyciela drugiego nauczyciela na swoją...

czytaj dalej

Czemu i komu służy sprawdzian?

Czy uczeń może dostać swój sprawdzian i zanieść go do domu? Szczerze mówiąc to pytanie mnie zaskoczyło. W swojej karierze nauczycielskiej nie spotkałam się z tym problemem. Dla mnie oczywiste było, że sprawdzian uczniowi należy się. Ale może to było dawniej i teraz...

czytaj dalej