Nauczyciele zachwyceni osiągnięciami uczniów, doceniając ich, mówią: „Jestem z ciebie taki dumny”. Nie jest to jednak najlepsze docenianie, bo jest skupione na tym, co odczuwa nauczyciel, a nie na tym co zrobił uczeń. Co można powiedzieć zamiast -„Jestem z ciebie dumny”?

 1. „Cieszę się, powiedz mi coś więcej”

Takie zdanie daje uczniowi możliwość wypowiedzi, pokazania i docenienia swojego sukcesu. Ta strategia pozwala uczniowi ponownie przeżyć chwilę i zwiększyć swoje poczucie szczęścia. Daje możliwość wybrania przez ucznia, tego czym chce się podzielić.

  1. „Czujesz się ….” – zadowolony, szczęśliwy, usatysfakcjonowany itd.

Takie stwierdzenie zwraca uwagę na emocje, które towarzyszą uczniowi i pomaga lepiej przeżyć sukces. Można wesprzeć wypowiedź rozwijając ją o swoje docenienie np.: „Wow! To takie ekscytujące. Musisz czuć się naprawdę dumny” lub „Wiem, jak ciężko pracowałeś. To wielkie osiągniecie z twojej strony, myślę że czujesz wielką satysfakcję”

Może się zdarzyć, że nie całkiem trafnie określimy emocje ucznia, wtedy powinniśmy dać mu szansę wyjaśnienia, jakie są jego odczucia.

  1. Co zrobiłeś, aby się tak stało?”

Takie pytanie pomaga uczniowi w uświadomieniu sobie podjętych wyborów i wysiłku jakich dokonał, aby osiągnąć sukces. Pokazuje uczniowie, że sukces zawdzięcza swoim działaniom, a nie tylko udało mu się, Pełna wypowiedź może brzmieć tak: „Dostałaś 5 z testu z matematyki! To fantastycznie Musisz czuć się naprawdę szczęśliwa. Co zrobiłeś, żeby tak się stało?”

Niektórym uczniom trudno jest odpowiedzieć na to pytanie. Mogą powiedzieć np.: „Nie wiem” lub „Chyba test był po prostu łatwy”. W takim przypadku można dodać własne obserwacje np.: „Zauważyłem, że w tym tygodniu pracowałaś z Jankiem nad matematyką i odrobiłaś wszystkie zadania domowe”.

  1. „Doceniam …”; „Podziwiam …”

Docenienie jest docenieniem, gdy odnosi się do konkretu i pracy ucznia. Czyli nie – „Doceniam, że byłeś pierwszy w wyśigu”, ale „Doceniam, pracę którą włożyłeś w treningi, które doprowadziły Cię do zwycięstwa.”.

Odnotowanie pozytywnych działań szczególnie przydaje się przy docenianiu całej klasy np.: „Zauważyłem, że każdy uczeń przynajmniej raz uczestniczył w dyskusji klasowej”; „Doceniam, że wszyscy jesteście punktualni. Dzięki temu możemy wystartować wszyscy razem”.

Docenianie nie musi dotyczyć tyko spektakularnych sukcesów ucznia, może to być np.: „Podziwiam twoją wytrwałość w nadrabianiu zaległości po długiej nieobecności”.

Zdanie – „Jestem z ciebie dumny” sugeruje, że uczniowie powinni pracować, aby zadowolić nauczyciela, a – „Podziwiam” mówi im, że charakteryzują ich cechy, które nauczyciel docenia.

Jednak zdanie – „Jestem z ciebie/was dumny” jest też dla uczniów wzmacniające. Szczególnie dla ucznia, który nie jest siebie pewny i potrzebuje dorosłego, który za nim stoi. Ten komunikat pokazuje uczniowi, że jest zauważony, doceniony i ma wsparcie nauczyciela.

Można pomyśleć nad formą doceniania, w informacji zwrotnej przekazywanej uczniowi. Najlepiej, gdy część doceniająca w informacji zwrotnej nie stawia nauczyciela w centrum — jako osoby obdarzającej aprobatą lub dezaprobatą. Zamiast tego, docenienie w informacji zwrotnej powinno wspierać w uczniach samoświadomość i zaufania do siebie.

Inspiracja artykułem Tarny Wilson

https://www.edutopia.org/article/what-say-instead-im-proud-you?utm_content=linkpos-archive&utm_campaign=weekly-2022-05-18&utm_source=edu-newsletter&utm_medium=email