Ostatnie tygodnie roku szkolnego są pełne zaliczeń, popraw, oddawania zaległych prac itd. Skumulowanie oceniania na ostatnią chwilę.
W tym wpisie sposób na zakończenie roku, nazwany przez szkołę w USA – Dni kompetencji.
Trzy szkoły średnie w jednym okręgu postanowiły przeznaczyć ostatnie dwa dni szkolne każdego semestru na ocenianie. Podzielili uczniów na trzy grupy:
- Uczniowie, którzy uczestniczyli we wszystkich sprawdzianach w ciągu semestru i nie mieli ocen niedostatecznych, otrzymali te dni wolne.
- Uczniowie którzy mieli braki w sprawdzianach mogli uczestniczyć w zorganizowanych zajęciach w klasach, podczas których powtarzano materiał i wyjaśniano niejasności.
- Uczniowie, którzy chcieli poprawić sprawdziany, mogli przystąpić do ponownego sprawdzianu w celu poprawienia go.
Każdy z uczniów (i jego rodzice) otrzymywał informację do której grupy uczeń należy.
Nauczyciele opracowywali wspólny plan zajęć dla grup, tak, aby każdy z uczniów mógł uczestniczyć w wybranych przez siebie zajęciach.
Ten pomysł pozwala uczniowi wziąć odpowiedzialność za swoją naukę, ma szanse na uzupełnienie braków, poprawę prac i podniesienie oceny na koniec semestru lub roku szkolnego.
Po zaledwie jednym semestrze w trzech szkołach średnich wyniki pokazały wpływ tego sposobu na ocenianie uczniów, odnotowano 41-procentowy spadek nieobecności na sprawdzianach i 55-procentowy spadek ocen niedostatecznych, a ponad 1500 uczniów poprawiało swoje oceny.
Pomysł zaczerpnięty z artykułu Allie Kollman
https://www.edutopia.org/article/finishing-late-work-high-school
0 komentarzy