Czy konflikt jest zawsze zły?

Konflikt, to przeważnie różnica zdań. Bywa nieprzyjemny, ale jest nieunikniony, nie możemy wszyscy mieć takiego samego zdania.  Może jednak wydobywać na światło dzienne różne pomysły, ale tylko wtedy, gdy jesteśmy w stanie słuchać się wzajemnie.

Kilka rad, aby konflikt był twórczy, a nie destrukcyjny:

  • Wysłuchaj słuchaj o co naprawdę chodzi drugiej stronie. Może się tak zdarzyć, że intencje mamy takie same, a różnimy się w drobiazgach, które wpływają na tworzenie się konfliktu. Możemy zadać sobie pytanie: Czy nasze wartości są naprawdę różne?

Czasami walczymy z innymi, nie zdając sobie sprawy, że walczymy o to samo. Ważne jest, aby jasno i otwarcie mówić o tym, czego naprawdę chcemy i potrzebujemy i uważne się słuchać, aby się usłyszeć. Często, gdy myślimy, że już znamy punkt widzenia drugiej osoby, to przerywamy i zaczynamy z nią dyskutować, oskarżać, czasami bez podstawnie. A lepiej jest zadać pytania, poprosić o wyjaśnienia.

  • Daj sobie czas– Wielu z nas ma tendencję do reagowania natychmiast, a warto policzyć do dziesięciu lub do stu, albo wręcz odłożyć sprawę na później, gdy emocje opadną. Nie ma potrzeby reagowania natychmiast, pośpiech jest złym doradcą. Można powiedzieć: „To ciekawe, co mówisz, muszę się zastanowić” lub „Wygląda na to, że w pewnych sprawach pięknie się różnimy, warto się nad tym zastanowić”.

Czas może pomoc spojrzeć inaczej.

  • Nie uciekaj– Niektórzy starają się unikać konfliktu, czyli nie podejmować spraw dyskusyjnych. Mówią: „Nie rozmawiajmy na ten temat, aby się nie pokłócić”. Jeśli osoby nie są ze sobą jakkolwiek związane, to taka postawa może być zbawienna, ale gdy trzeba podjąć wspólną decyzję, to nie warto od niej uciekać. Wtedy warto powiedzieć: „Ponieważ przed nami jest perspektywa podjęcia decyzji, to wysłuchajmy się wzajemnie w spokoju, podajmy argumenty i je przeanalizujmy, dając sobie czas na zastanowienie.
  • Wczuj się w sytuację drugiej osoby– Jednym z najskuteczniejszych sposobów na rozwiązanie konfliktu jest spojrzenie z perspektywy drugiej osoby. Postaw się w jej sytuacji. Dlaczego chce tego, czego chce? Z czym się mierzy? Pod jaką jest presją? Co jest dla niej ważne? Jakie ma doświadczenie?

Kiedy potrafimy  spojrzeć i zrozumieć sytuację z perspektywy przeciwnika, możemy przestać brać sytuację jako atak na siebie i postarać się o spokój..

  • Nie obwiniaj tylko rozwiązuj – Najskuteczniejszym sposobem rozwiązania problemu jest wspólne działanie. Zamiast kłócić się o to, czy problem istnieje, na czym polega, czyja to wina, kto powinien ustąpić pierwszy – warto zaakceptować konflikt zdań i interesów i szukać rozwiązania korzystnego dla obu stron, które zaspokoi większość potrzeb.

Podsumowując: wysłuchać, zrozumieć, nie oceniać, nie uciekać i dać sobie czas.

Inspiracja artykułem Lisa Kohn

0 komentarzy