Uważny czas przed feriami

Dzielą nas tygodnie do przerwy zimowej. Czuć zmęczenie organizmu. Do tego brak słońca, rano ciemno i po powrocie ze szkoły też. Zaangażowanie uczniów maleje, nauczyciele szykują się do oceniania semestralnego. Trudny czas. Potrzeba spokoju i chwil resetu.

Można robić krótkie minutowe przerwy na oddech oraz organizować  kręgi wdzięczności, przywracają one skupienie, równowagę i radość.

Propozycje na ten czas:

  1. Spokojny początek dnia.

Można go zorganizować witając uczniów przyćmionym światłem, spokojną muzyką i napisem na tablicy:

„Dzień dobry! Rozsiądź się wygodnie, wycisz umysł i poświęć kilka minut na zanotowanie jednej rzeczy, która dobrze na ciebie dziś działa”.

Kilka chwil na zapisanie refleksji, spokojne oddychanie, rysowanie w zeszycie mandali. Te pięć minut ciszy nadaje ton całemu dniu. Może to się wydawać zbytnim poświęceniem cennego czasu, ale korzyści sa z tego duże, gdyż nauka potem przebiega sprawniej.

  1. Krótkie przerwy na oddech.

Propozycja wykonania ćwiczeń oddechowych.

Na przykład:

  • Oddech płatka śniegu: Wyobraź sobie miękki płatek śniegu unoszący się w powietrzu – wdychaj, gdy zbliża się do ciebie, i wydychaj, by go delikatnie zdmuchnąć.
  • Oddech gorącego kakao: Wdychaj powoli, aby poczuć zapach kakao, a następnie delikatnie wydychaj, aby je ochłodzić.
  • Oddech przypominający pudełko na prezent: Wdychaj, wstrzymaj oddech, wydychaj i pauzuj, licząc od czterech i rysując w powietrzu pudełko z prezentem.

Ćwiczenie stosować można w czasie lekcji i na przerwie. Uczniowie mogą sami dawać propozycje oddechów.

  1. Mikro ruchy.

W grudniu trudno jest wysiedzieć spokojnie w ławkach. Zamiast tego można zaproponować uczniom chwile poświęconą na ruch.

Na przykład:

  • Rozciąganie i zmiana: Stań prosto, sięgnij do sufitu, następnie dotknij palców u stóp, poruszaj ramionami.
  • Wyzwanie równowagi: Stań na jednej nodze przez 10 sekund, a potem na drugiej. Można spróbować wykonać to ćwiczenie z zamkniętymi oczami.
  • Uważne chodzenie: spacerowanie z całkowita świadomością ruchu, stawiania stóp i oddychania.
  1. Dźwięk w ciszy.

Nauczyciel włącza muzykę i stopniowo zmniejsza jej siłę głosu. Uczniowie podnoszą ręce i opuszczają je powoli, aż przestaną słyszeć dźwięk. To dobry sposób na wyciszenie. Potem można chwilę posiedzieć w ciszy.

To pomaga uczniom zrozumieć, że spokój nie jest dawany z zewnątrz – to coś, co można samemu stworzyć.

  1. Kręgi wdzięczności.

Piątki w grudniu są często tylko oczekiwaniem na koniec tygodnia. Ale można je wykorzystać na podsumowujące kręgi wdzięczności. Siedząc w kręgu uczniowie przekazują sobie po kole kamień i jednocześnie wypowiadają zdanie – za co jestem wdzięczna/y.  Jest to dobre podsumowanie tygodnia i radości minionego tygodnia.

  1. Kącik Spokoju.

Powyższe sposoby na wyciszenie mogą nie być dla wszystkich wystarczające. Można zorganizować w sali lekcyjnej kącik z wygodnym siedzeniem, gdzie może się udać uczeń, który chce posiedzieć chwilę w spokoju. W takim miejscu nikt go nie zaczepia. Kącik może mieć wypisane na ścianie pytania pomocnicze:

  • „Jakie emocje odczuwasz w tej chwili?”
  • „Co może pomóc Ci poczuć się trochę lepiej?”

Kącik powinien mieć ustalony czas w nim przebywania.

  1. Co zabieram ze sobą?

Ostatniego dnia przed przerwą, zamiast pospiesznie kończyć różne zadania można zapytać uczniów:  „Co zabieracie ze sobą na ferie”. Każdy uczeń zapisuje lub rysuje coś, z czego jest dumny, czego się nauczył, co chciałby zapamiętać. Można to zapisać w Moim zeszycie pomagającym się uczyć, aby można było do tego wrócić.

Te proste praktyki – oddech, ruch, wdzięczność i cisza – nie tylko pomagają przetrwać grudzień, ale także mogą pomóc nieść pozytywna energię i uważność przez cały rok.  .

Inspiracja artykułem Donny Paul

0 komentarzy