Dzielą nas tygodnie do przerwy zimowej. Czuć zmęczenie organizmu. Do tego brak słońca, rano ciemno i po powrocie ze szkoły też. Zaangażowanie uczniów maleje, nauczyciele szykują się do oceniania semestralnego. Trudny czas. Potrzeba spokoju i chwil resetu.

Można robić krótkie minutowe przerwy na oddech oraz organizować kręgi wdzięczności, przywracają one skupienie, równowagę i radość.
Propozycje na ten czas:
- Spokojny początek dnia.
Można go zorganizować witając uczniów przyćmionym światłem, spokojną muzyką i napisem na tablicy:
„Dzień dobry! Rozsiądź się wygodnie, wycisz umysł i poświęć kilka minut na zanotowanie jednej rzeczy, która dobrze na ciebie dziś działa”.
Kilka chwil na zapisanie refleksji, spokojne oddychanie, rysowanie w zeszycie mandali. Te pięć minut ciszy nadaje ton całemu dniu. Może to się wydawać zbytnim poświęceniem cennego czasu, ale korzyści sa z tego duże, gdyż nauka potem przebiega sprawniej.
- Krótkie przerwy na oddech.
Propozycja wykonania ćwiczeń oddechowych.
Na przykład:
- Oddech płatka śniegu: Wyobraź sobie miękki płatek śniegu unoszący się w powietrzu – wdychaj, gdy zbliża się do ciebie, i wydychaj, by go delikatnie zdmuchnąć.
- Oddech gorącego kakao: Wdychaj powoli, aby poczuć zapach kakao, a następnie delikatnie wydychaj, aby je ochłodzić.
- Oddech przypominający pudełko na prezent: Wdychaj, wstrzymaj oddech, wydychaj i pauzuj, licząc od czterech i rysując w powietrzu pudełko z prezentem.
Ćwiczenie stosować można w czasie lekcji i na przerwie. Uczniowie mogą sami dawać propozycje oddechów.
- Mikro ruchy.
W grudniu trudno jest wysiedzieć spokojnie w ławkach. Zamiast tego można zaproponować uczniom chwile poświęconą na ruch.
Na przykład:
- Rozciąganie i zmiana: Stań prosto, sięgnij do sufitu, następnie dotknij palców u stóp, poruszaj ramionami.
- Wyzwanie równowagi: Stań na jednej nodze przez 10 sekund, a potem na drugiej. Można spróbować wykonać to ćwiczenie z zamkniętymi oczami.
- Uważne chodzenie: spacerowanie z całkowita świadomością ruchu, stawiania stóp i oddychania.
- Dźwięk w ciszy.
Nauczyciel włącza muzykę i stopniowo zmniejsza jej siłę głosu. Uczniowie podnoszą ręce i opuszczają je powoli, aż przestaną słyszeć dźwięk. To dobry sposób na wyciszenie. Potem można chwilę posiedzieć w ciszy.
To pomaga uczniom zrozumieć, że spokój nie jest dawany z zewnątrz – to coś, co można samemu stworzyć.
- Kręgi wdzięczności.
Piątki w grudniu są często tylko oczekiwaniem na koniec tygodnia. Ale można je wykorzystać na podsumowujące kręgi wdzięczności. Siedząc w kręgu uczniowie przekazują sobie po kole kamień i jednocześnie wypowiadają zdanie – za co jestem wdzięczna/y. Jest to dobre podsumowanie tygodnia i radości minionego tygodnia.
- Kącik Spokoju.
Powyższe sposoby na wyciszenie mogą nie być dla wszystkich wystarczające. Można zorganizować w sali lekcyjnej kącik z wygodnym siedzeniem, gdzie może się udać uczeń, który chce posiedzieć chwilę w spokoju. W takim miejscu nikt go nie zaczepia. Kącik może mieć wypisane na ścianie pytania pomocnicze:
- „Jakie emocje odczuwasz w tej chwili?”
- „Co może pomóc Ci poczuć się trochę lepiej?”
Kącik powinien mieć ustalony czas w nim przebywania.
- Co zabieram ze sobą?
Ostatniego dnia przed przerwą, zamiast pospiesznie kończyć różne zadania można zapytać uczniów: „Co zabieracie ze sobą na ferie”. Każdy uczeń zapisuje lub rysuje coś, z czego jest dumny, czego się nauczył, co chciałby zapamiętać. Można to zapisać w Moim zeszycie pomagającym się uczyć, aby można było do tego wrócić.
Te proste praktyki – oddech, ruch, wdzięczność i cisza – nie tylko pomagają przetrwać grudzień, ale także mogą pomóc nieść pozytywna energię i uważność przez cały rok. .
Inspiracja artykułem Donny Paul
0 komentarzy