Cztery wskazówki (zaczerpnięte od A. Keith Young) pomagają w lepszym zarządzaniu klasą. Są praktyczne nie wymagają specjalnych działań i nakładu pracy, a dają bardzo dobre efekty, budują szacunek i empatię.
- Każdy dzień to nowy początek
Każdy dzień w szkole to nowy początek – zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Nie drążymy konfliktów i zakłóceń z przeszłości, to może zepsuć atmosferę i ograniczyć możliwości uczenia się. Warto każdy dzień przywitać z nową energią i uwagą.
Przywitanie uczniów, którzy poprzednio sprawiali problem daje szanse na nowe lepsze ich zachowanie. Taki stosunek zmienia kulturę klasy, sprzyja lepszym relacjom w klasie.
- Relacje oddzielone od zachowania
Traktowanie wszystkich uczniów jednakowo, bez względu na ich zachowanie, daje uczniom szanse na poprawę. Każdy może popełniać błędy, ale one nie powinny zmieniać sposobu, w jaki traktujemy się nawzajem.
To podejście, w połączeniu z jasno określonymi oczekiwaniami, znacząco zmniejsza liczbę zakłóceń i wzmacnia wzajemny szacunek.
- Ton głosu
Stosowanie neutralnego, spokojnego języka, prostych zwrotów, wprowadza atmosferę spokoju. Ostry ton nauczyciela wywołuje reakcję obronną, a nawet atak ze strony ucznia.
Jeśli uczeń popełnia błąd, lepiej jest dać mu szansę ponownego wykonania zadania lub poprawy zachowania. Pozwala to uczniom na samodzielne korygowanie błędów z szacunkiem i bez ośmieszania.
- Autoanaliza ucznia
W klasie może dochodzić do konfliktów interpersonalnych. Warto pomóc uczniowi w obiektywnej ocenie wpływu jego zachowania na innych lub na siebie. Można poprosić ucznia o opisanie zdarzeń, które miały miejsce, zastanowienie się gdzie popełnił błędy i jak ich będzie unikał. To pomaga w unikaniu złych zachowań w przyszłości.
Te proste rady nie są łatwe do wykonania. Ponoszą nas nerwy, tracimy zaufanie itp. Jednak trzeba pamiętać, że uczniowie są młodymi ludźmi, którzy dopiero próbują różnych zachowań, a my jesteśmy dorośli, i to od nas zależy, jaka będzie kultura w klasie którą prowadzimy. Uczniowie naśladują nauczyciela, dlatego warto dawać właściwe wzorce.
Inspiracja artykułem A. Keith Young
0 komentarzy