W artykule Jorge Valazuela (który polecam) – o tym jak wiara nauczyciela w możliwości ucznia, może wpłynąć na osiągane przez ucznia wyniki. Szczere słowa wsparcia, płynące z głębokiego przekonania nauczyciela, że uczeń jest w stanie spełnić wysokie oczekiwania, mogą zdziałać cuda. Niby to wiemy, ale jak przyjdzie co do czego, to używamy krytyki, mając nadzieję, że to zmobilizuje naszych uczniów.
Jorge Valazuela przytacza badania na ten temat. Chociaż nie jestem za badaniami na zwierzętach, to je zacytuję.
Jedno z nich dotyczyło eksperymentu na szczurach laboratoryjnych. Szczury do eksperymentu wybrano przeciętne, ale część z nich uznano za inteligentne, a część za nieinteligentne. Te „inteligentne” były traktowane przez opiekunów z nadzieją i wiarą, że sobie dadzą radę, i taki też się stało – osiągały wyniki lepsze od szczurów zakwalifikowanych jako nieinteligentne. Jeśli tak jest wśród szczurów nie rozumiejących języka ludzi, to tym bardziej może tak działać na ludzi.
Inne badania przeprowadzane były na roślinach – lepiej rosły te, do których przemawiano z miłością i nadzieją.
Różne badania wskazują na to, że wysokie (z pozytywnym nastawieniem) oczekiwania mogą pozytywnie wpływać na wyniki w nauce uczniów i zachowania nastolatków.
Zadziwiające jest, że pytani nauczyciele w 82% uważają, że oczekiwania w stosunku do uczniów są prawidłowe, ale tylko 44% uważa, że uczniowie są w stanie je spełnić. Takie nastawienie nie może pomóc uczniom.
Mówimy często o samospełniającej się przepowiedni. Każdy z nas miał klasę, która uznał za mało zdolną i faktycznie nie osiągnęła ona wysokich wyników. Ale też uczyliśmy klasę, dla której nasza wiara w możliwości uczniów, uskrzydliła ją.
Słowa, które kierujemy do uczniów, mogą mieć na nich duży wpływ, mogą podnieść na duchu i zmotywować uczniów.
Badania sugerują, że warto celowo używać wspierającego słownictwa i afirmacji w celu zwiększenia motywacji uczniów do stawiania czoła trudnym zadaniom . Inne pozytywne skutki afirmacji obejmują lepszy sposób myślenia uczniów o ich inteligencji, emocjach i uczuciach oraz zdolności rozwiązywania problemów .
Jorge Valazuela poleca (a ja z nim też) obejrzenie filmu o tym – jak działa mówienie wspierających słów do uczniów: https://www.youtube.com/watch?v=hxfAvkkUHfA
Film jest w języku angielskim, ale wystarczy obserwować twarze uczniów, aby zobaczyć, jak to działa.
Wierzę, że zrobi na Was wrażenie!