Tym razem pomysły na zamianę w nauczaniu poprzez zastąpienie wykładu nauczyciela – prowadzeniem lekcji przez uczniów.

Wykłady to dość powszechna metoda nauczania. Jednak często nie angażuje ona uczniów. Przedstawiam kilka pomysłów uaktywnienia uczniów, nie tylko jako dobrych słuchaczy.

  1. Podział na części

Podzielić materiał na części i wyznaczyć uczniów odpowiedzialnych za przedstawienie przydzielonej części. Zorganizować stacje w liczbie części. Na stacjach wyznaczeni uczniowie przygotowują instrukcje, niezbędne materiały i zadania prowadzone do poznania danej części.

Uczniowie podzieleni na zespoły w liczbie równej liczbie stanowisk, przechodzą od stacji do stacji i wykonują polecenia w określonym ścisłe czasie.

Na przykład zamiast prowadzonego przez nauczyciela wykładu o zmysłach, uczniowie uczą się na każdej stacji o jednym zmyśle.

  1. Dociekanie

Na początku lekcji nauczyciel robi krótkie wprowadzenie, wyjaśniając cel lekcji, a następnie określa pytanie, na które uczniowie mają odpowiedzieć. Na przykład zamiast lekcji o początku drugiej wojny światowej można zadać pytanie: Co doprowadziło do II wojny światowej?. Nauczyciel może wskazać uczniom materiały, z których mogą skorzystać, może przegotować koperty dla zespołów zawierające dokumenty i materiały źródłowe. Każdy zespół może otrzymać inny zestaw materiałów, fotografii, relacji historyków i map, związanych z jedną z przyczyn wybuchu wojny.

  1. Układanka

W układance uczniowie stają się ekspertami – nauczycielami. Trzeba podzielić materiał na części i każdą z nich przydzielić innej grupie do zapoznania się. Każdy członek grupy staje się specjalistą od danej części. Następnie uczniowie dzielą się na nowe grupy i w każdej jest po jednym specjaliście z poprzednich grup. Następuje wzajemne uczenie się.

Dzięki układance wszyscy uczniowie zapoznają się z całością.

  1. Spacer

Krótkie teksty umieszczane są na ścianie w klasie i na korytarzach. Każdy tekst ma pytanie lub polecenie do wykonania. Uczniowie spacerują po klasie, czytają teksty i wykonują zadania.

Uczniowie mogą pracować w małych grupach lub indywidualnie, wykonane zadanie zapisują na kartkach, aby moc potem podzielić się efektami.

Ta metoda zastepuje zapoznawanie się całościowe z jednym tekstem.

  1. Zróżnicowane polecenia

Ta strategia czytania polega na tym, że uczniowie przed przystąpieniem do czytania tekstu rzucają kostką do gry i w zależności od wyrzuconego numeru wykonują odpowiednio zadanie, np. 1 – narysuj to, co przeczytałeś. 2 –  napisz haiku podsumowujące główną ideę. 3 – ułóż krzyżówkę z najważniejszych pojęć itd.

Inny wariant, to podanie uczniom kilku pytań i polecenie szukania w tekście odpowiedzi na jedno z zdanych pytań. Jeśli uczniowie będą losowali pytania, to każde z pytań będzie miało osobę, która będzie potrafiła na nie odpowiedzieć.

  1. Wspólny plakat

Nauczyciel przedstawia główne pojęcia zawarte w nowym tekście. Uczniowie zapoznają się z tekstem i ich zadaniem jest połączenie pojęć w mapę myśli na wspólnym plakacie.

Można również wykorzystać pomoc dydaktyczną w postaci Heksów edukacyjnych (https://sklep.ceo.org.pl/sklep/ ), i poprosić uczniów, aby w zespołach ułożyli heksy według własnego uznania.

Sposoby te wymagają wcześniejszego przygotowania ze strony nauczyciela, ale dobrze przygotowane, powodują, że uczniowie uczą się samodzielnie i wzajemnie.

Zaczerpnięte z artykułu Joelie McCrary

https://www.edutopia.org/article/prioritizing-active-learning-experiences