Trudny okres w szkole (część pierwsza)

Nadchodzi trudny okres w szkole – zbliża się koniec roku.

Trwają egzaminy, poprawianie prac, ustalanie stopni na koniec roku. Uczniowie przestają być zainteresowani nauką. Jeśli stopnie już są wystawione, to uczniowie przestają widzieć sens chodzenia do szkoły i uczeniem się czegoś nowego. Zaczynają się nieformalne wakacje. Wiele klas wyjeżdża w tym czasie na wycieczki, ale to nie zapełni całego okresu przed wakacyjnego.

Począwszy od czerwca nauka w szkole zanika. Szkoda tego czasu. Można go jednak wykorzystać z pożytkiem dla uczniów. W tym wpisie 25 sposoby – jak to zrobić.

Wpis rozłożyłam na dwie części.

  • Projekt

Jest niezastąpioną pomocą i można przy jego realizacji wiele się nauczyć.

Na koniec roku nie może to być projekt długoterminowy. Sprawdzają się projekty polegające na zasięgnięciu opinii w jakieś sprawie i opracowania wyników. Uczniowie muszą wtedy użyć umiejętności kształconych na różnych przedmiotach.

  • Listy

Uczniowie mogą napisać list do siebie, a w nich podsumować, czego się nauczyli w danym roku i zrobić postanowienie dotyczące nauki w przyszłym roku. Warto polecić uczniom, aby podziękowali sobie za wysiłek i zebrali wskazówki, jak warto się uczyć w przyszłym roku. Nauczyciel może zebrać listy i przekazać uczniom w następnym roku.

Listy mogą być również pisane do uczniów z młodszych klas, ze wskazówkami, jak mają się uczyć i czego się w następnym roku nauczą.

Listy na zakończenie szkoły mogą być kierowane do nauczycieli i pracowników szkoły, a w nich wyrażenie podziękowania i wdzięczności.

  • Docenianie

Można je zorganizować na kilka sposobów:

– Na kartach napisane są imiona uczniów. Kartki krążą po klasie, a uczniowie wpisują docenienia – co zauważyli wspaniałego u innego ucznia i wyrazy wdzięczności oraz podziwu. Uczniowie otrzymują kartki dla siebie i mogą je zabrać do domu.

– Uczniowie robią listę dla siebie – swoich zwycięstw i porażek oraz wskazówek na przyszłość.

– Porównania celów, które uczniowie postawili sobie na początku roku szkolnego z własnymi osiągnieciami.

– List do nauczyciela – podsumowujący prowadzenia lekcji z uwzględnianiem wskazówek na przyszły rok. W liście uczeń może wskazać lekcję, która była dla niego najlepsza, oraz mocne i słabe strony nauczania. Listy zbiera nauczyciel, aby przemyśleć plany na przyszły rok.

– Zbieranie najlepszych prac uczniowskich. Uczniowie przeglądają własne zeszyty, prace klasowe, wykonane projekty i wybierają kilka z nich, które były ich zdaniem najbardziej wartościowe.

  • Stacje – czego się naprawdę nauczyliśmy.

Nauczyciel przygotowuje zadania/pytania na każdą stacje, dotyczące tego, co uczniowie poznawali w ciągu roku. Uczniowie w małych grupach przechodzą przez stacje, rozwiązują zadania, a na koniec sprawdzają prawidłowość swoich odpowiedzi, Stopnie już są ustalone, praca uczniów jest  „bezpieczna”. Ta aktywność daje informację tylko uczniom.

  • Wspólne opowiadanie

Jeden uczeń mówi pierwsze zdanie opowieści, następny dodaje swoje i tak tworzy się historia. Historię można zapisywać na jednej kartce i na końcu przeczytać całość. Wybrany uczeń może podać temat opowiadania.

  • Wnioskowanie

Nauczyciel przedstawia obrazek, a uczniowie snują opowieść, czynią przypuszczenia na temat osób, które znajdują się na obrazie i ich przeżyć.

Można snuć opowieść w małych grupach, a potem zapoznać się z opowieściami innych.

  • Wirtualna wycieczka.

Opracowanie w małych grupach wycieczki zagranicznej z planem pobytu i propozycją zwiedzania okolicy.

  • TED

Uczniowie przygotowują swoje wystąpienie w stylu TED, mają 10 minut na przedstawienie czegoś, czym się interesują. Warto wcześniej pokazać uczniom ciekawe wystąpienie TED, na którym mogą się wzorować.

Można zastosować taki proces:

  1. Uczniowie oglądają i analizują wystąpienia TED pod kątem wyboru tematu, tezy, celu, konkretnej grupy odbiorców i wniosków z wystąpienia.
  2. Uczniowie oglądają i analizują inne wystąpienia TED pod katem sposobu prezentowania.
  3. Uczniowie składają propozycję tematu do zatwierdzenia przez nauczyciela i zaczynają przygotowywać swoje wystąpienie.
  4. Uczniowie prezentują swoje wystąpienie w malej grupie i otrzymują informacje zwrotną od swoich kolegów i koleżanek. Uczniowie wykorzystują informację zwrotną do zmian w swoich prezentacjach.
  5. Prezentacja przed całą klasą.
  • Prezentacja siebie.

Koniec roku jest dobrym czasem do wykorzystania na ćwiczenie umiejętności prezentacji swojej osoby. Uczniowie przygotowują 5 minutową prezentację na swój temat.

Można zadać uczniom temat, na przykład: Chcecie w czasie wakacji pracować jako wolontariusze, zastanówcie się gdzie chcielibyście zaaplikować i co powiecie o sobie, aby Was przyjęto na ten wolontariat?

  • Listy do redakcji.

Nauczyciel cytuje pytanie, które zostało zadane w liście do redakcji pisma młodzieżowego lub sam wymyśla takie pytanie. Uczniowie w parach piszą odpowiedź – dobrą radę.

Można też wcześniej zebrać anonimowe pytania uczniów i poprosić o odpowiedzi na nie.

  • Gazeta klasowa.

Uczniowie tworzą artykuł do gazety szkolnej podsumowujący rok szkolny. Zapisują czego się nauczyli na różnych przedmiotach i jakie towarzyszyły im uroczystości szkolne.

Jeśli szkoła nie prowadzi gazetki, to można gotowy artykuł powiesić na tablicy ogłoszeń. Jeszcze lepszy efekt jest, gdy taki artykuł napiszą wszystkie klasy w szkole.

  • Reklama książek.

Uczniowie wybierają książkę, która przeczytali w danym roku i która była dla nich intersująca. Piszą jej recenzję (najlepiej w grupach) i reklamują książkę. W ten sposób tworzy się lista książek do przeczytania w czasie wakacji.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *